۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85590540
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله ازبکی البرز

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۰
کد خبر: 85590540
آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله ازبکی البرز

کرج - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز از آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله تاریخی ازبکی در شهرستان نظرآباد این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، "مهدی ارباب نیا " روز یکشنبه به خبرنگاران گفت : در این مرحله لایه برداری، آواربرداری، استحکام بخشی و مرمت دژ مادی، ایجاد مسیر گردشگری، اصلاح پله‌های تپه ازبکی، نصب برخی تابلوهای معرفی و در ورودی تپه تاریخی ازبکی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: ایجاد مسیر گردشگری در راستای ساماندهی محوطه برای حضور گردشگران از دیگر برنامه های مرمتی در تپه تاریخی ازبکی است .

به گفته معاون میراث‌فرهنگی البرز این اقدامات برای تبدیل محوطه ازبکی به سایت موزه تاریخی صورت می گیرد.

وی گفت: عملیات مرمت محوطه ازبکی یک ماه به طول می‌انجامد.

رییس اداره فنی و طرح‌های عمرانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز نیز در این زمینه گفت: بخشی از عملیات مرمت در محوطه ازبکی برای اندود کاهگل و مرمت بخش‌های فرسوده دژ مادی انجام می‌شود.

"ثمین رضایی" افزود: قرارداد عملیات مرمت در محوطه ازبکی منعقد و کار آغاز شده است که به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

رییس اداره سرمایه گذاری و طرح‌های عمرانی میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: نصب تابلوهای معرفی بر اساس طرح مصوب شامل تابلوهای ورودی برای کل محوطه نیز از دیگر اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

وی افزود: نصب نرده با پایه‌های بتنی برای بهسازی مسیر دسترسی نیز به صورت موقت انجام می‌شود.

تپه تاریخی ازبکی دارای قدمت بیش از ۹ هزار ساله است که نمونه خشت دست ساز بشر مربوط به این تپه در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha