قنات کولگ هیچان یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز نیکشهر است

چابهار - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: قنات کولگ یا "لد بالا" در روستای هیچان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شود که در فاصله ۲۳ کیلومتری از نیکشهر واقع شده است.

امین علیپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از دستاوردهای فرهنگی و تکنیکی بشر در مناطق خشک و نیمه‌خشک استحصال آب‌های زیرزمینی از طریق قنوات است.

وی بیان کرد: قنات یکی از عوامل اصلی تشکیل سکونت‌گاه‌های انسانی است و کشاورزی در سیستان و بلوچستان وابستگی شدیدی به آب قنوات دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیکشهر افزود: قنات از شاهکارهای مهندسی آبی ایرانیان است که از حدود پنج هزار سال قبل ابداع شده و به منظور هدایت آب‌های زیرزمینی بدون صرف انرژی مکانیکی آب را به سمت اراضی کشاورزی هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: طول قنات کولگ، از مظهر تا انتهای هرنج، ۷۰۰ متر و از هرنج تا انتهای قنات حدود ۲۰۰ متر است. این قنات هفت میله دارد که به فاصله ۲۰ متری از هم ساخته شده است.

علی پور از قنات کولگ هیچان به عنوان یک جاذبه شگفت‌انگیز یاد کرد و گفت: قنات کولگ هیچان از معدود قنوات استان محسوب می‌شود که به جز در میله‌ها، بافت و اصالت آن حفظ شده و امکان تردد در داخل آن تا انتهای قنات امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha