۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۲:۰۹
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85590812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضریب امنیت فیزیکی مجموعه میراث فرهنگی چغازنبیل و هفت‌تپه خوزستان ارتقا یافت

دزفول- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: ضریب امنیت و حفاظت فیزیکی مجموعه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه این استان ارتقا یافت.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده یکشنبه شب بیان کرد: راه‌اندازی یگان حفاظت مستقل در پایگاه و ساماندهی بخش نگهبانی با هدف بالا بردن ضریب امنیت و افزایش ساعت گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی در عرصه و حرائم این اثر جهانی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا با هدف ارتقا ضریب امنیت و حفاظت فزیکی این مجموعه است.

وی به نصب ۶۰ دوربین مداربسته در محل میراث‌جهانی اشاره کرد و گفت: با احتساب ۱۴ دوربین مداربسته‌ای که از قبل در محوطه نصب شده بودند در حال حاضر محوطه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه در مجموع با ۷۴ دوربین نظارت و کنترل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: طراحی سیستم پایش الکترونیکی محوطه در فاز اول و دوم، تجهیز اتاق مانیتورینگ و پایش تحت وب مجموعه نیز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه انجام‌شده در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در محل پایگاه بوده است.

ارسطوزاده افزود: هم‌زمان با این اقدامات، همه بُرج‌های نوری مجموعه نیز تعمیر و نقاط کور و تاریک مجموعه روشن شده‌اند.

معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

موزه هفت تپه یکی از مهم ترین موزه‌های باستان شناسی ایران است که در نزدیکی محوطه باستانی هفت تپه شوش قرار دارد و در سال ۱۳۵۲ با هدف حفاظت، نگهداری و نمایش آثار تاریخی کشف شده از محوطه هفت تپه و چغازنبیل، راه اندازی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha