۱۰۶ همت از بدهی‌های تامین اجتماعی تسویه شد/ توقف روند استقراض

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توقف روند استقراض را بزرگترین دستاورد این سازمان طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: امروز نه تنها ۱۰۶ همت از بدهی سازمان تسویه شده بلکه ماهیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد بدون استقراض از نظام بانکی، انجام می‌شود.

به‌ گزارش ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در هفتمین نشست شورای معاونان این سازمان ضمن تأکید بر اهمیت احیای صندوق‌های بیمه‌ای با تمرکز بر حوزه سرمایه‌گذاری، گفت: باید از موضع دکتر پزشکیان درخصوص ضرورت پاسخگو بودن صندوق‌ها تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در تامین اجتماعی مشکل و چالش داریم؛ اما بحران نداریم، اظهار داشت: ادبیات بحران‌سازی افراطی، مهلک‌ترین ادبیاتی است که در بعضی از دوره‌ها در برخی صندوق‌ها جا افتاد وسرپوشی بر ناکارآمدی‌های مدیریتی بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: برنامه هفتم، سندی است که کشور را به نقطه مطلوبی از رشد و پیشرفت می‌رساند. نظام حکمرانی در یک جمع‌بندی به این برنامه رسیده و ما هم به‌عنوان بخش مهمی از حوزه‌ اقتصادی و اجتماعی حکمرانی، باید تمام تلاش و توانمان را به کار بگیریم که این برنامه و سیاست‌های کلانی که مخصوصاً در حوزه تأمین‌اجتماعی از متأخرترین سیاست‌های ابلاغی است، عملیاتی شود.

هاشمی دلیل ناکامی های برنامه پنج ساله ششم را مجریان دانست و گفت: در برنامه‌های پنج‌ساله قبلی بخشی از برنامه ها اجرایی و محقق شده و دلیل این ناکامی هم کاملاً مشخص است؛ دلیلش ما مجریان هستیم. قرار نیست جهت‌ها و شاقول‌های کلان، یک هدفگذاری را ترسیم کند و مجریان و افرادی که در حوزه اجرا و عمل هستیم، خارج از آن عمل کنیم. من فکر می‌کنم علت اصلی ناکامی نسبی برنامه‌های پنج ساله، این است که آن تمرکز راهبردی که باید در اجرا و در تبیین شرایط اجرا وجود داشته باشد و همه به آن سمت حرکت کنیم، کمتر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه باید با مشارکت همه سطوح و برمبنای عقل و فهم جمعی تدوین شود. اگر آیین‌نامه‌های اجرایی را با مشارکت همه سطوح تدوین نکنیم، ممکن است یک خلاءهایی وجود داشته باشد. باید اجماع جریانی را برای اجرای برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: دستاوردهای سه سال اخیر، نشان داد که می‌توان اوضاع را عوض کرد و بر چالش‌ها غلبه کرد. در شرایطی که تحریم‌ها ادامه داشت و مثل بقیه دولت‌ها، اقتضائات خاصی هم بر کشور حاکم بود؛ تمرکز راهبردی در چند حوزه، دستاوردهایی را در پی داشت که محصول تلاش جمعی مدیران و کارکنان سازمان بود. اگر مدلی که رویکردش نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی سازمان بود را دنبال می‌کردیم، امروز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم.

تسویه ۹۲ درصدی بدهی تامین اجتماعی

به گفته مدیرعامل تامین اجتماعی، زمانی که ما سازمان را تحویل گرفتیم، ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم. اما امروز نه تنها ۱۰۶ همت از آن بدهی تسویه شده بلکه ماهیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض از نظام بانکی، انجام می‌دهیم.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه برخی هنوز باور نمی‌کنند که سازمان به اینجا رسیده است، افزود: هیچ معیار و استاندارد آماری را در این دوره تغییر ندادیم. همان استاندارد و معیار آماری که ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۰ سال پیش بود با همان معیارها کار می‌کنیم.

وی توضیح داد: کسری نقدینگی آن‌طور که دوستان مالی و آماری اعلام کردند از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵ تا ۱۰ درصد در این دوره رسیده است. ۷۰ هزار کارمند سازمان تامین اجتماعی در درمان، بیمه، بانک و بخش های دیگر در کنترل مصارف و افزایش درآمد تلاش کردند تا این نتیجه کسب شد.

موسوی با تأکید بر این‌که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان این سال به‌جز یک خط اعتباری در حوزه درمان یک ریال استقراض انجام نشده است، گفت: علاوه بر این در سال ۱۴۰۲ حدود ۶.۲ هزار میلیارد از اوراق سازمان نیز تسویه شد. تا روزی که در اینجا مسئولیت داریم، نخواهیم گذاشت سازمان به سمت استقراض بی‌رویه حرکت کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طبق آمار مربوط به پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت درمانی در هر روز در سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود. مشکلاتی داریم، اما ساماندهی و نگهداشت و توسعه این خدمات با این شرایط و تنگناهای مالی کار آسانی نیست. در این مدت نه تنها یک مرکز تعطیل نشد، بلکه ۴۳ مرکز درمانی جدید ساخته و تحویل داده شد که بخشی از آن در دولت قبلی آغاز و در این دوره تکمیل شد و بخشی هم در همین دوره آغاز شد.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ حوزه درآمد بیمه‌ای ما نسبت به تعهدات قانونی مثبت شد و الان نسبت منابع به مصارف بیمه‌ای از ۰.۹۸ به ۱.۰۸ رسیده است. بر پایه سال ۱۴۰۳ که ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای حوزه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده اگر با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی هر ساله در نظر بگیریم، با رویکرد فعلی در ادامه مسیری که شما آغاز کرده‌اید، تا ۵ سال آینده ما کسری نقدینگی نخواهیم داشت و این همان چیزی است که ما بر اساس عدد و رقم می‌گفتیم یک فرصت طلایی هشت ساله داریم که سه سال از آن سپری شد و ۵ سال دیگر هم با همین رویکرد ادامه خواهد داشت.

موسوی در ادامه گفت: این اعداد و ارقام، نشانه عملکرد است و این‌ها را نمی‌شود انکار کرد. امسال درآمد حوزه بیمه‌ای ۸۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که متوسط ماهانه آن هم مشخص است. با این مدل، سازمان ۵ سال فرصت طلایی برای انجام کارهای بزرگ و اصلاحات حاکمیتی دارد که بتواند تعهدات بین‌النسلی را تضمین کند.

وی افزود: در جهان در صندوق‌های مشابه سازمان تأمین‌اجتماعی (DB)، سهم درآمدهای تعهدی از حوزه سرمایه‌گذاری بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است در حالی که در این سازمان حدود ۵ تا ۶ درصد است. تا زمانی که ما در حوزه دارایی‌ها به آن اندازه‌ای که می‌دانیم و به آن اندازه‌ای که نیاز به اصلاحات ساختاری داریم و به آن اندازه‌ای که باید مسئولیت‌پذیری داشته باشیم، عمل نکنیم؛ وضعیت آنگونه که باید باشد، نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha