تجمع متقاضیان مسکن بلدالامین کرمان و توپی که در پایتخت مانده است

کرمان - ایرنا - صبح دوشنبه برخی متقاضیان مسکن پروژه بلدالامین کرمان در اعتراض به وقفه چندساله، مقابل استانداری حضور یافتند و با چادر زدن روی زمین یا خودروهایشان اعتراض خود را درباره پروژه‌ای نشان دادند که از متولیان اصلی اجرای آن ستادی در تهران است و مسئولان استان می‌گویند تلاش‌ برای واگذاری زمین یا انتقال مدیریت پروژه طی ماه‌های اخیر شروع شده بود اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش ایرنا این معترضان که نخستین بار نیست تجمع می کنند، کار ندارند مدیریت پروژه با استان یا کشور است، با گلایه از توقف عملیات اجرایی پروژه و تاخیر در بهره‌برداری آن که بیش از پنج سال تخمین زده می شود، خواهان پیگیری مطالباتشان هستند.

این افراد روی چادرهای خود بنرهایی نصب کرده و بر روی آنها نوشته بودند «عاقبت ثبت نام مسکن ملی!»، حال آنکه مسئولان استان معتقدند زمان عقد قرارداد و اجرای این پروژه مربوط به دولت دوازدهم بوده و آن زمان طرح اقدام ملی مسکن اجرایی شده بوده است.

اما صرفنظر از نام پروژه یا زمان اجرای آن در کدامین دولت، معترضان از مسئولان مطالبه دارند در ایفای تعهدات، از اجرای این پروژه چهار هزار و ۳۰۰ واحدی حمایت کنند، پروژه ای که با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از سال ۹۸ آغاز شده و پس از مدتی اجرای آن به علت مشکلاتی متوقف مانده و واقعیت اینکه پس از پنج سال هنوز تکمیل نشده است.

براساس گزارش ها، پروژه ۶ فاز دارد که فازهای نخست و دوم آن طی این سال ها پیشرفت به نسبت مطلوب‌تری داشته اما پیشرفت فازهای پایانی آن بسیار پایین است و دلایل مختلفی از جمله مشکل زمین، پروانه، زیرساخت، مسائل مالی، تورم و ضعف مدیریتی و پیمانکاری از دلایل اصلی توقف و تاخیر در عملیات عمرانی پروژه اعلام شده است.

تجمع متقاضیان مسکن بلدالامین کرمان و توپی که در پایتخت مانده است
طرح مسکن بلدالامین کرمان

پس از اعتراض های متوالی متقاضیان مسکن بلدالامین شهر کرمان طی سال های گذشته، پای دولت هم به این پروژه باز و مقرر شده بود که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که پیشرفت چندانی در امور اجرایی این پروژه نداشته، با واگذاری زمین پروژه به وزارت راه و شهرسازی، زمینه ای فراهم کند که مابقی پروژه توسط بخش دولتی تکمیل شود اما متقاضیان می گویند کار انتقال زمین ۶ ماه است که انجام نشده، پروژه خوابیده و همچنان هیچ اقدامی برای تکمیل آن انجام نمی شود.

در واقع تاخیر پنج ساله عملیات اجرایی پروژه بلدالامین کرمان برای متقاضیان پروژه پذیرفتنی نیست و آنان امروز با حضور و چادر زدن مقابل استانداری کرمان قصد داشتند که بگویند، از اجرای این پروژه نا امید شده اند اما خواستار تکمیل آن با هزینه خودشان و سرعت بیشتر هستند.

بحث بر سر محاسبه قیمت زمین

یکی از نمایندگان معترضان و تجمع کنندگان امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: ما بیش از یکصد نفر از متقاضیان پروژه مسکن بلدالامین اعتراض خود را به مقابل استانداری کرمان آوردیم تا بلکه طرح بیش از این متوقف نماند؛ این پروژه در حالی پنج ساله شده که عملیات اجرایی آن طی ۶ ماه پیش خوابیده و در واقع فعالیتی انجام نمی شود.

ایمان اسماعیلی افزود: به ما گفتند زمین پروژه را باید از ستاد اجرایی بگیریم اما به جای اینکه به قیمت سال ۹۸ با مردم حساب کنند می خواهند با قیمت جدید با مردم حساب کنند و هر روز یک بهانه جدید برای فعال سازی دوباره پروژه می آورند، آیا این مردم گناه ندارند؟ ما مردم همین شهر هستیم.

تجمع متقاضیان مسکن بلدالامین کرمان و توپی که در پایتخت مانده است
بنری که معترضان نصب کردند

وی اظهار داشت: اوایل امسال یک ماه به کارگزار پروژه زمان داده شد که آن را حل و فصل کند اما به جای اینکه کار را درست کنند، کار اشتباهی انجام دادند و همه چیز به هم ریخته است.

این معترض کرمانی در پاسخ به اینکه ذات طرح ملی مسکن براساس قیمت تمام شده است و میزانی روی این طرح کار شده اما آیا پولی برای فعال سازی مجدد آن از شما مطالبه شده است؟ گفت: راه و شهرسازی پیامکی برای پرداخت پول جدید ارسال نمی کند در حالی که عملیات اجرایی این پروژه ۶ ماه خوابیده است.

وی ادامه داد: روند قیمت گذاری هم شفاف سازی نشده و راه و شهرسازی می گوید به میزان قیمتی که شما پرداخت کردید روی این پروژه کار نشده، در این زمینه بیشترین پرداختی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۹۸ بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: به ما اعلام شده زمین اجرای طرح باید به راه و شهرسازی واگذار شود تا کار عملیات اجرایی آن را این وزارتخانه پیگیری کند، در حالی که هنوز وضعیت واگذاری زمین مشخص نیست و در واقع همین موضوع باعث تاخیر در عملیات اجرایی آن شده است.

وی تاکید کرد: مطالبه ما تکمیل سریع تر پروژه است، مردم از بس که گفتند بروید و یک هفته دیگر بیایید دیگر کلافه شده اند؛ برخی مردم از شهرهای دیگر می آیند و اینجا در چادر می خوابند، اینکه وعده داده شود دیگر پاسخگوی شهروندان نیست.

اسماعیلی همچنین با انتقاد از معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: اگر می توانید کمک کنید، اگر نمی توانید استعفا دهید و بگذارید این پروژه به یک جایی برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در پاسخ تلفنی به پرسش خبرنگار ایرنا درباره این تجمع و وضعیت متقاضیان، گفت: اینک در جلسه هستم و شما با روابط عمومی هماهنگ کنید که مقرر شد ایرنا توضیحات این اداره کل را در صورت دریافت یا انجام مصاحبه، اطلاع رسانی کند.

خبرنگار ایرنا پیش از ظهر دوشنبه همچنین چند نوبت با تلفن همراه معاون امور عمرانی استانداری کرمان تماس گرفت که خاموش بود اما یکی از مسئولان استانداری کرمان در این زمینه با تاکید بر ضرورت انتقال زمین و مدیریت اجرایی پروژه به استان(دستگاه های اجرایی استان)، همچنین با بیان اینکه مدیریت پروژه با استان نیست اما باید پاسخگوی معترضان باشیم گفت: طی ماه های گذشته پیگیری برای این مهم انجام شده اما هنوز به سرانجام نرسیده و امید که ستاد اجرایی نیز زمینه حل مشکلات را فراهم کند.

به گزارش ایرنا طرح مسکن بلدالامین کرمان از آن دسته پروژه هایی است که از سال ۹۸ آغاز شده و قرار بوده ۲ ساله به اتمام برسد اما ناهماهنگی ها بین ستاد اجرایی که زمین را در اختیار گذاشته و باسایر نهادهای متولی در استان، اجرای آن را تا به امروز به تاخیر انداخته و گرچه طی چندسال اخیر نحوه تعامل با شهرداری نیز مساله مهمی در اجرای آن خوانده می شد که گویا در هماهنگی درون استان آن مشکلات مورد پیگیری قرار گرفته است.

عمل به تعهداتی که در سال های قبل داده شده، محاسبه به روز و ارزش گذاری معقول هزینه هایی که متقاضیان در سال های گذشته پرداخته اند ، در عین حال جبران وقفه های چندین ساله در اجرای پروژه به گونه ای که هزینه آن را متقاضیان متحمل نشوند، از جمله درخواست هایی است که معترضان دارند و باید منتظر نشست و دید که هماهنگی های آتی مسئولان استان با مسئولان در تهران برای حل این مشکل چندین ساله به کجا می انجامد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha