بلدالامین کرمان مسئولان ملی و محلی را جمع کرد

کرمان - ایرنا - طرح مسکن بلدالامین کرمان از آن دسته پروژه هایی است که از سال ۹۸ آغاز شده و قرار بود ۲ ساله به اتمام برسد اما برخی مشکلات آن را تاخیر انداخت تا اینکه روز شنبه مسئولان ملی و استانی در محل پروژه حاضر شدند تا با مطالبه گری رسانه‌ها زودتر گره از این پروژه باز شود.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن بلدالامین یکی از پروژه هایی است که تغییرات دولت ها و شهرداری کرمان را به خود دیده؛ متقاضیان این پروژه می گویند سال ۹۸ هنگام آغاز پروژه ۴۰ میلیون تومان و در طول پروژه نیز ۵۰ میلیون تومان به حساب پیمانکار واریز کرده اند اما به دلایلی که ضعف پیمانکار، لحاظ نکردن تخفیف پروانه ساختمانی، تورم، پاسکاری ادارات و پیگیری نکردن امور اجرایی خوانده می شود تا به امروز به تاخیر افتاده است.

سه فاز نخست پروژه بلدالامین پیشرفت فیزیکی بسیار پایینی دارد که در مجموع به ۲۰ درصد نمی رسد و کار در پنج فاز دیگر نیز هنوز در روی زمین مانده است تا گلایه ها از این حوزه شدیدتر شود.

پیمانکار می‌گوید بیشتر پول مردم صرف آماده سازی و تحکیم بستر این پروژه شده و صادر نکردن پروانه ساختمانی توسط شهرداری کرمان علت اصلی تاخیر در عملیات اجرایی این طرح بوده، در حالی که شهرداری کرمان معتقد است پیگیری لازم از سوی ستاد اجرایی و راه و شهرسازی کرمان برای صادر شدن پروانه ساختمانی طی این سال ها نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز می گوید که کار در پروژه بلدالامین به میزان پول دریافتی پیمانکار از مردم پیش نرفته و باید وضعیت صورتحساب ها بررسی تا اگر کم کاری از سوی پیمانکار بوده جبران یا برای ساخت این خانه ها، قیمت جدیدی از مردم اخذ شود.

اما مردمی که پس از سال ها تاخیر در اجرای پروژه چند مرحله با حضور در مقابل استانداری کرمان، راه و شهرسازی و محل اجرای پروژه خواستار تعیین تکلیف مسکن بلدالامین شده اند می گویند که خسارت های زیادی از تاخیر پروژه دیده اندبه طوری که از آغاز پروژه ۹۰ میلیون تومان پرداختند و قرار بود به ازای هر مترمربع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند اما اکنون تاخیرهای ایجاد شده و تورم، قیمت این نوع مسکن را به هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در هر مترمربع رسانده و با وجود پیشرفت فیزیکی پایین طرح معلوم نیست سرنوشت پول آنان چیست؟

در ادامه اعتراض متقاضیان و اقدامات رسانه ها، اتوبوس مطالبه گری رسانه ها با حضور مسئولان مربوطه و به همت بسیج رسانه استان کرمان امروز به راه افتاد و در نشست مدیران برای حل مشکل مردم و متقاضیان مسکن بلدالامین در محل اجرای پروژه متوقف شد تا رسانه ها با پرسش های خود این خواسته مردم را از مسئولان مطالبه کنند.

بلدالامین کرمان مسئولان ملی و محلی را جمع کرد

پول مردم کجا رفت؟

مدیرعامل شرکت توسعه‌گران عمران وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان کارگزار پروژه مسکن بلدالامین گفت: ۹۰ میلیون تومان از هر متقاضی دریافت و به طور کامل صرف امور اجرایی و کارکرد پروژه شده است.

محمدجواد اسماعیلی افزود: ما یک مجموعه غیرانتفاعی هستیم؛ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تنها کارگزار دولت است که حتی یک ریال هزینه بالاسری در پروژه های عمرانی دریافت نمی کند.

وی عنوان کرد: تمامی هزینه های پروژه از حساب متقاضی مستقیم به حساب پیمانکار واریز می شود و صورتحساب پیمانکار را ستاد اجرایی و راه و شهرسازی بررسی می کند.

اسماعیلی با اشاره به مشکلات و وجود قنات در زیر زمین محدوده بلدالامین کرمان گفت: حدود ۶۰ میلیون تومان از آورده هر متقاضی به صورت مستقیم برای تحکیم بستر هزینه می شود زیرا باید پروژه ای ساخته شود که سال ها باقی بماند و نشست نکند.

وی با بیان اینکه براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی هزینه های آماده سازی با متقاضی است اظهار داشت: ستاد هزینه های بالاسری را از خود هزینه می کند و صورت وضعیت پیمانکار را به صورت قرضی می پردازد؛ ما ۱۸ میلیارد تومان ۲ هفته پیش به حساب پیمانکار برای خرید میلگرد پرداخت کردیم و از حساب متقاضی برداشتی نکردیم.

شهرداری کارگاه بلدالامین را تعطیل کرد

اسماعیلی عنوان کرد: در تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ قید شده که مسئولیت اخذ پروانه ساختمانی مستقیم با راه و شهرسازی استان هاست اما این پروژه هنوز پروانه ساختمانی ندارد.

وی تصریح کرد: شهرداری ۲ هفته کارگاه بلدالامین را به خاطر نداشتن پروانه تعطیل، حتی میکسر را از پروژه خارج کرد و ما به پیمانکار فشار آوردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه‌گران عمران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ابراز داشت: در دولت جدید مصوب شد پیمانکار می تواند تا سقف طبقه اول بدون پروانه کار کند اما در دولت قبل چنین قانونی وجود نداشت؛ این قانون تا سقف طبقه نخست نیز به شرطی می تواند به مرحله اجرا برسد که ناظر نظام مهندسی سر پروژه حاضر شود و ناظر هم می گوید زمانی که پروانه صادر شود می توانم سر پروژه بیایم و در غیر این صورت تخلف کرده ام.

وی افزود: همچنان قرارداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی برای ساخت هر مترمربع مسکن در بلدالامین کرمان پابرجاست و تغییری نکرده؛ اگر فرض بر این بگذاریم که تاخیر پیمانکار مجاز باشد با هزینه تعدیل این قرارداد در نهایت به ۶ میلیون تومان به ازای ساخت هر مترمربع می رسد. راه و شهرسازی به ازای ساخت هر مترمربع مسکن در پروژه های جدید هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: این اعداد برای پیمانکار نمی صرفد؛ می توانیم طبق قانون با پیمانکار برخورد کنیم اما در واقعیت در مجموع پیمانکار مقصر این تاخیر نیست؛ لایحه تاخیرهای پیمانکار به هر شکلی باشد انتهای پروژه رسیدگی و مشروح آن در اختیار مردم قرار می گیرد؛ مطمئن باشید حتی یک روز تاخیر پیمانکار توسط ستاد اجرایی مجاز نخواهد بود.

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی می توانست در زمینه اختیار قیمت گذاری استان ها زودتر اقدام کند و با افزایش قیمت ساخت، مشکل تاخیر مسکن بلدالامین را زودتر رفع کند.

اسماعیلی افزود: نامه زدیم که متقاضیان جای دیگری بروند یا قیمت جدید تعیین شود که هنوز این قیمت ابلاغ نشده و بهتر است که از این مرحله قیمت هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شود تا پیمانکار با امید کار کند.

بلدالامین کرمان مسئولان ملی و محلی را جمع کرد

اقدامی برای دریافت پروانه نداشتیم؛ کارگاه را تعطیل نکردیم

شهردار منطقه یک کرمان نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: یک مورد سند و مدرک بیاورند غیر از موردی که دادستان دستور داده بود، که شهرداری کار را متوقف کرده باشد؛ این مواردی که شرکت توسعه گران عمران مطرح می کند بهانه ای شده برای دوستان که مشکل تاخیر در اجرای پروژه بلدالامین را گردن شهرداری بیندازند.

محمد منتظر ادامه داد: باوجود اینکه با اهمال برخی افراد پروانه پیگیری نشده هیچگاه ممانعت از فعالیت در این پروژه نکردیم.

وی با بیان اینکه اکنون پروانه ۲۷ بلوک صادر شده و ۱۴۹ بلوک در دست اقدام است افزود: خود دوستان مفاصا حساب نیاوردند و پیگیری برای صدور پروانه نداشتند؛ مفاصا حساب، بیمه و برگ نظام مهندسی ارائه نشده و مدارک و مستندات آن در شهرداری موجود است.

افزایش قیمت ساخت مسکن در بلدالامین کرمان

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این زمینه گفت: قیمت های جدید ساخت مسکن تعیین شده و در نشست یک ماه پیش شورای مسکن استان قیمت جدید را با حضور رییس سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ کردیم که این قیمت برای ساختمان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تنظیم شد، به سرعت با تهران برای تایید مبلغ مکاتبه کردیم و منتظر نتیجه آن هستیم لذا این قیمت ها را پس از تایید در مرکز کشور ابلاغ کنیم.

رضا حافظی افزود: در نشست اخیر شورای مسکن مطرح شد که این قیمت گذاری برای پروژه های جدید در نظر گرفته شده و به متقاضیانی که از قبل با پیمانکار قرارداد بستند تعلق نمی گیرد که در حال رایزنی در این حوزه هستیم.

وی یادآور شد: اگر این موضوع به پروژه های قدیمی تعلق نگیرد، این پروژه ها به واسطه تورم حرکت و پیشرفتی نمی کنند لذا نیازمند مساعدت وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای حل و فصل ماجرا شدیم تا افزایش قیمت به این طرح ها نیز تعلق گیرد.

بلدالامین کرمان مسئولان ملی و محلی را جمع کرد

پیمانکار به اندازه پول دریافتی از متقاضیان، کار نکرده است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه افراد در فاز ۲ و سه شهرک بلدالامین ۹۰ میلیون تومان پرداخت کردند، گفت: مبلغ متفاوتی از وام های نهضت ملی مسکن برای این پروژه آزاد شده و یکی از انتقادهای ما از پیمانکار این است که کار در روی زمین در این پروژه ها به میزان تزریق پول، انجام نشده است.

وی ادامه داد: صورت وضعیت ها را پس از ارائه، بررسی می کنیم و مشخص می شود که چه میزان از این پول ها باقی مانده و پیمانکار بایستی مطابق با زمان پرداخت پول، کار را تحویل دهد.

به گزارش ایرنا همچنین در این نشست پیگیری پروانه های ساختمانی، تعدیل قیمت ها و اجرای قیمت گذاری، تسهیلات بانکی و قیمت های پرداخت شده براساس کارکرد پروژه مورد بررسی مسئولان و خبرنگاران قرار گرفت.

حال همه نگاه ها به ستاد اجرایی، پیمانکاران و سایر متولیان از جمله راه و شهرسازی درگیر با این پروژه است تا با نظارت و انجام فعالیت ها، تاخیرهای ساخت این پروژه بزرگ جبران و کارها تسریع شود و باید دید که با تغییر پیمانکار آیا این مشکل مردم حل خواهد شد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha