۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85591182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید ۲ هزار تن گلابی در باغ‌های خلخال

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برداشت گلابی از باغ‌های میوه این شهرستان آغاز شده و با وجود کاهش ۵۰ درصدی محصول پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار تن انواع گلابی از باغ‌های این منطقه برداشت و روانه بازار مصرف شود.

حسن نورمحمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۶۰۰ هکتار از باغ‌های میوه خلخال به کشت و پرورش درختان گلابی اختصاص یافته است و میانگین حداکثری تولید نیز هفت هزار کیلوگرم از این محصول کشاورزی در هر هکتار است.

وی اضافه کرد: شرایط جوی و ارتفاع مناسب از سطح دریاهای آزاد در این شهرستان سبب شده تا خلخال به عنوان یکی از مناطق مناسب کشت و پرورش محصول گلابی در استان اردبیل تبدیل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با اشاره به تنوع گونه‌های مختلف گلابی تولید شده در باغ‌های میوه سه بخش مرکزی، شاهرود و خورش‌رستم گفت: گلابی تولیدی باغ‌های میوه در خلخال شامل انواع ارقام بومی هم چون مله‌چو و غیربومی همچون شاه میوه ، بیروتی ، نطنز و درگزی است و در بین مناطق این شهرستان بخش شاهرود بیشترین سهم تولید گلابی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

تولید ۲ هزار تن گلابی در باغ‌های شهرستان خلخال

نورمحمدی بهترین زمان فصل برداشت این میوه از مناطق نیمه‌گرمسیری و سردسیری این شهرستان را اوایل شهریور تا پایان نیمه اول مهرماه ذکر کرد و گفت: برداشت گلابی امسال به لحاظ سرما و بارندگی‌های بهار و اوایل تابستان و دیر رسیدن محصول اندکی دیرتر از موعد آغاز شده است.

وی با اشاره به مستعد بودن شرایط آب و هوایی و کوهستانی منطقه برای کشت و پرورش انواع درختان گلابی از همکاری با باغداران برای ایجاد باغ‌های جدید گلابی و توسعه باغ‌های قدیمی و اصلاح الگوی کشت با تهیه ارقام مقاوم در مقابل سرما خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با بیان اینکه سرمازدگی سردرختی باغ‌های میوه و خشکسالی خسارات سنگینی به باغداران وارد می‌کند، اظهارکرد: استفاده از ارقام جدید میوه با نظر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و بیمه محصولات باغی و سردرختی درختان میوه و نیز نصب و راه‌اندازی سامانه ضدتگرگ از جمله راهکارهای کاهش میزان خسارات در زمان وقوع حوادث قهری و طبیعی و مقابله با انواع پدیده‌های جوی منطقه است.

تولید ۲ هزار تن گلابی در باغ‌های شهرستان خلخال

به گزارش ایرنا از مجموع ۴۸ هزارو ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل هفت هزار و ۳۳۰ هکتار به تولید محصولات باغی و میوه اختصاص یافته است.

از مجموع تولید ۳۳ هزار و ۹۰۰ تن انواع میوه در سال ۱۷.۸ درصد در این شهرستان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha