۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85608367
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برداشت گردو از باغات خلخال آغاز شد

۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۴۷
کد خبر: 85608367
برداشت گردو از باغات خلخال آغاز شد

اردبیل- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت گردو از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان خلخال با تولید بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گردو در سال از قطب‌های بزرگ تولید گردوی استان اردبیل و همچنین کشور است.

حسن نورمحمدی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از برداشت گردو از باغات روستای بلیل از توابع بخش مرکزی خلخال در گفت و گو با ایرنا تولید سالانه گردوی خلخال به طور میانگین سه هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته به علت سرمازدگی بخش مهمی از محصول گردو در این شهرستان از بین می‌رفت اما امسال پیش بینی می‌شود تولید گردو به میانگین سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن برسد.

وی گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات خلخال یک هزار و ۵۰۰ هکتار بارور بوده و به طور میانگین از هر هکتار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی خلخال افزود: سرشاخه کاری درختان گردوی کهنسال و جایگزینی نهال‌های گردوی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی از جمله طرح‌های در حال اجرای مدیریت جهاد کشاورزی برای پایدارسازی میزان تولید گردو در این شهرستان است.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: سالانه به طور میانگین ۵۰ هکتار از درختان قدیمی گردو در این شهرستان سرشاخه کاری می‌شود و در صورت تامین اعتبار و ادامه این برنامه، محصول گردو به چندین برابر تولید سالانه فعلی افزایش پیدا خواهد کرد.

نورمحمدی اضافه کرد: این طرح توسط چند گروه از کارشناسان خبره از سال ۱۳۹۷در این شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از ۳۰ هزار پیوندک در سطح ۱۵۰ هکتار از باغ‌های گردوی خلخال سرشاخه‌کاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه سرشاخه کاری از مطمئن‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های سرمای دیررس بهاره با استفاده از ارقام تجاری چندلر و فرنور به عنوان ارقام دیرگل و دیربرگ ده است، اضافه کرد: این طرح با اعتباری حدود دو میلیارد ریال و با تامین ۱۳هزار پیوندک در بخشهایی از باغ‌های قدیمی گردو اجرا شده است.

برداشت گردو از باغات خلخال آغاز شد

وی افزود: به رغم هزینه‌های بالای اجرای این طرح و با هدف حمایت از گردوکاران، فقط ۱۰ درصد از هزینه‌ها از باغداران گردو دریافت شده و ۹۰ درصد هزینه‌های اجرای این طرح را دولت و مدیریت جهاد کشاورزی خلخال پرداخت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال جلوگیری از سرمازدگی محصول بدلیل دیر برگ دهی ارقام تجاری، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو را از مزایای این طرح ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده این شهرستان می‌شود.

وی اظهارکرد: پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از نوع "چندلر" و "فرنور" بوده که از باغ مادری گردو در استان قزوین تهیه شده و برای اجرای طرح سرشاخه‌کاری بر روی درختان گردو از ارقام نامرغوب بذری آسیب‌پذیر در مقابل سرمای دیررس بهاره استفاده شده است.

نورمحمدی افزود: در چند سال اخیر بیش از۱۰۰ هکتار باغ گردو پیوندی از رقم تجاری چندلر در مناطق مستعد پرورش باغ‌های گردوی خلخال احداث شده و سال گذشته نیز مدیریت جهاد کشاورزی با تهیه و تامین بیش از هشت هزار اصله نهال گردوی چندلر و فرنور اقدام به توزیع آن در بین باغداران گردو و گسترش وسعت باغ‌های گردوی پیشرفته کرد.

برداشت گردو از باغات خلخال آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین گفت: با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو امکان افزایش سالانه ۱۰۰ هکتار به باغ‌های گردوی این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستاها و آشنا کردن کشاورزان با فناوری‌های جدید از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش بهره‌وری باغات گردو است.

به گزارش ایرنا برداشت گردو در شهرستان خلخال از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا پایان مهر ماه ادامه می یابد و حدود پنج هزار نفر در این مدت مشغول به کار می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha