محیط زیست لرستان بیش از سه میلیارد ریال خسارت به دامداران و کشاورزان پرداخت کرد

خرم آباد - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال خسارت ناشی از حیوانات در معرض انقراض و تحت حمایت به کشاورزان و دامداران استان پرداخت شد.

محمد نبی حسنوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در تفاهم نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط زیست و صندوق بیمه خسارت کشاورزی و دامی، خسارت وارده گونه های جانوری در معرض انقراض به دامداران و کشاورزان پرداخت می شود که این رقم بنا بر پرونده های تشکیل شده سال گذشته و عمدتا به دامداران استان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: در این راستا مبلغی برای جبران خسارت کشاورزان و دامداران زیان دیده از حمله حیوانات تحت حمایت و در خطر انقراض پرداخت می شود که شامل ضرر و زیان وارده به محصولات زراعی، باغی و دام است.

وی با بیان اینکه خرس، پلنگ، کل و بز ممکن است در مواردی باعث خسارت به دام ها و محصولات کشاورزی شوند ادامه داد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست خسارت وارده را جهت حفاظت از این گونه های در خطر انقراض پرداخت می کند.

حسنوند تاکید کرد: پرداخت خسارت به دامداران و کشاورزان مشروط به زیان دیدن از طرف گونه های جانوری در معرض انقراض، در صورت تایید نظر کارشناسان محیط زیست و ارزیابان بانک کشاورزی و بعد از تکمیل پرونده و ارائه مستندات به صندوق ملی محیط زیست است.

وی افزود: این خسارات پس از طی مراحل قانونی براساس نرخ تعرفه بیمه پرداخت خواهد شدکه طی سال گذشته ۱۵ پرونده خسارت گونه های در معرض انقراض شامل پلنگ، خرس و کفتار در سطح استان تشکیل و سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون موردی از خسارت گونه های جانوری به دامداران یا کشاورزان استان گزارش نشده است ادامه داد: در صورت خسارت گونه های جانوری به افراد، روال طی شدن پرونده متفاوت خواهد بود.

حسنوند گفت: این اطمینان وجود دارد که کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نهایت دقت و توجه را در زمان بررسی پرونده‌ها دارند و مواردی که عامل خسارت، خارج از مفاد تفاهم نامه باشد مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha