چهار واحد دانشگاهی پیام نور آذربایجان‌غربی به دفترچه انتخاب رشته کنکور بازگشتند

ارومیه- ایرنا- رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احتمال حذف برخی واحدهای این دانشگاه در سال تحصیلی آتی وجود داشت، گفت: خوشبختانه این اتفاق در این استان رخ نداد و چهار واحد دانشگاهی هم که از دفترچه انتخاب رشته کنکور حذف شده بودند، برای انتخاب داوطلبان دوباره در فهرست واحدها قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی روزهای اخیر برخی از افراد در شبکه های اجتماعی از حذف تعدادی از واحدهای دانشگاهی پیام نور آذربایجان غربی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری امسال گلایه داشتند.

با تلاش های صورت گرفته، این واحدهای دانشگاهی که هم در شمال و هم در جنوب آذربایجان غربی بودند، به دفترچه کنکور بازگشتند و در اصلاحات دفترچه نام آنها برای انتخاب رشته وجود داشت.

برای بررسی چند و چون این امر و وضعیت دانشگاه پیام نور در آذربایجان غربی، میزبان جواد طالب زاده رییس این دانشگاه بودیم.

ایرنا: ماجرای تعطیلی چهار واحد دانشگاهی و حذف آن از دفترچه سازمان سنجش چه بود؟

طالب زاده: ابتدا قدردان رسانه ها جهت ورود به موضوع طرح آمایش پیام نور هستیم؛ یکی از مصوبات وزارت علوم و شورای فرهنگی مبنی بر حذف واحدهای دانشگاهی پیام نور در شهرستان ها به جز مراکز استانی بود.

در این راستا چهار واحد دانشگاه پیام نور سردشت، اشنویه، چالدران و شوط نیز از دفترچه کنکور برای سال ۱۴۰۳ حذف شده بودند که در این راستا با هم‌افزایی و هم دلی به همراه تلاش‌های ریاست دانشگاه پیام نور کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین همراهی ائمه جمعه تمامی رشته ها و واحدهای حذف شده با حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجو در واحدها و شهرهای مورد نظر ابقا، احیا و تثبیت شد.

حساسیت رسانه ای نیز به این موضوع بود که باید اذعان کرد دانشگاه پیام نور ذاتا در بحث آمایش دارای ملاحظات منطقه‌ای و فاصله از مرکز استان را دارد اما هر تصمیمی در این خصوص باشد، پیام نور استان ملزم و مکلف به اجرای آن است.

چهار واحد دانشگاهی پیام نور آذربایجان‌غربی به دفترچه انتخاب رشته کنکور بازگشت

ایرنا: موضوع آمایش دانشگاه پیام نور چیست؟

طالب زاده: دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی در موضوعیت آمایش دارای ملاحظات خاص از جمله متغیرهای منطقه‌ای، قومی و فاصله از مرکز استانی است و از این رو این آمایش باید بر اساس این ملاحظات اجرایی شود.

آمایش دانشگاه پیام نور به صورت کشوری بوده و امری ملی محسوب می‌شود و هیچ محوریت استانی ندارد و تمامی تصمیم‌ها به صورت کشوری گرفته می‌شود.

با توجه به اینکه این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است، بنابراین تمامی مصوبات و احکام کارگزینی کاملا منطبق با دستورالعمل و چارت سازمانی وزارت علوم است و حتی حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی آن همانند دانشگاه ارومیه است.

با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است بنابراین مکلف بر اجرای مصوبات اسناد بالادستی بوده که این مصوبه نیز با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی و تغییرات نظیر آن گرفته شده است.

زمان دولت قبل مقرر شد در ادامه این طرح حتی اعضای هیات علمی نیز در جهت رفع نیاز آموزشی و تکمیل هرم هیات علمی به سایر دانشگاه‌های سراسری انتقال یابند و از این رو دانشگاه فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای بیشترین متقاضی این طرح بودند.

ایرنا: در حال حاضر این طرح اجرا می‌شود یا متوقف شده است؟

طالب زاده: با توجه به تغییرات پیش آمده و با روی کار آمدن دولت چهاردهم هنوز تصمیمی در خصوص نحوه اجرا یا عدم اجرای آن ابلاغ نشده است و اعضای هیات علمی نیز در انتظار این موضوع هستند.

جالب اینکه ۱۵ درصد اعضای هیات علمی استان در این طرح ثبت نام و حائز شرایط انتقال هستند.

در این خصوص نیز تمامی تصمیم های دولت چهاردهم در آذربایجان غربی اجرا خواهد شد و ما مکلف بر اجرای آن هستیم.

چهار واحد دانشگاهی پیام نور آذربایجان‌غربی به دفترچه انتخاب رشته کنکور بازگشت

ایرنا: وضعیت استقبال دانشجویان از دانشگاه پیام نور در آذربایجان غربی چگونه است؟

طالب زاده: دانشگاه پیام نور دومین رتبه از نظر تعداد دانشجو در استان را دارد و هم اکنون حدود ۲۰ هزار دانشجو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی مشغول به تحصیل هستند.

۲۴۶ دانشجو از این تعداد نیز در ۳۵ رشته محل مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و ۱۳۶ رشته محل نیز در مقطع کارشناسی فعال است.

این دانشگاه دارای ۱۶ دانشگاه و واحد فعال در استان است که ۹ مورد آن در جایگاه مرکز و هفت مورد نیز در جایگاه واحد فعال است.

۱۵۴ عضو هیات علمی، ۲۹۴ کادر اداری و حدود یک هزار استاد مدعو و حق التدریسی اکنون در دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی همکاری دارند.

به گزارش ایرنا، به گفته مسوولان وزارت علوم با توجه به قدرت علمی دانشگاه پیام نور، ۳۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور است که این نشان از جایگاه علمی این دانشگاه در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha