ادامه تنش‌ها در شورای شهر قم؛ از تهدید به شکایت تا سوال از شهردار

قم - ایرنا - جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در حالی امروز برگزار شد که این جلسه تحت تاثیر اتفاقات جلسه فوق‌العاده هفته گذشته با تنش و جدال بین اعضا همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک‌صد و سی ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه به ریاست روح‌الله امراللهی در سالن جلسات ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد.

حال و هوای جلسه امروز شورای شهر تحت تاثیر و اتفاقات جلسه فوق‌العاده هفته گذشته (۱۰ شهریور) بود؛ در جلسه هفته گذشته شورای شهر قم ۶ نفر از اعضا غیبت داشتند که برخی از این به‌عنوان آبستراکسیون جهت از رسمیت افتادن جلسه علنی یاد می‌کردند که این موضوع در جلسه قبلی با واکنش تند رئیس شورا و برخی اعضای حاضر همراه شده بود.

ترکش‌های جلسه فوق‌العاده شورای شهر قم

حسن طلایی از اعضای شورای اسلامی شهر با انتقاد از اتفاقات جلسه قبلی شورا، عنوان کرد: جلسه فوق‌العاده قبلی از نظر قانونی ایراد داشت و رئیس شورا نباید این جلسه را به هر قیمتی ترتیب می‌داد.

وی ادامه داد: اعضای غایب چند روز قبل عدم حضور خود را در جلسه شورای شهر اعلام کرده بودند و برگزاری آن از نظر قانونی، صحیح نبود و دستور جلسه به اعضا ارسال نشده بود.

مجید اخوان عضو شورای شهر قم نیز در ادامه، با انتقاد از صحبت‌های هفته گذشته رئیس شورای اسلامی شهر قم در خصوص غیبت تعدادی از اعضای شورا، ابزار کرد: این ادبیات به‌هیچ‌عنوان زیبنده یک مسوول در نظام اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسه فوق‌العاده هفته گذشته باتوجه‌به اعلام تعدادی از اعضا مبنی بر غیبت خود نباید برگزار می‌شد، گفت: ارتباط‌دادن غیبت هفته گذشته تعدادی از شورا به انتخابات هیات رئیسه مصداقی از بی صداقتی بود.

اخوان با تاکید بر ادامه حمایت از شهردار قم، ابزار کرد: ما تا لحظه‌ای که احساس کنیم حضور شهردار در جایگاه کنونی مفید است از سید مرتضی سقائیان نژاد، ضمن اقتدار شورای شهر حمایت می‌کنیم.


انتظار عذرخواهی داریم

محسن محرری دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: جلسه هفته گذشته مملو از توهین، افترا و حریم‌شکنی در خصوص اعضای غایب بود و این افراد می‌توانند از حق خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: اصرار بر برگزاری جلسه فوق‌العاده در تاریخی که هفته گذشته برگزار شد وجود نداشت و این جلسه می‌توانست یک روز دیگر برگزار شود که با اصرار رییس شورا، آن جلسه همراه با اهانت و تحقیر نسبت به اعضای غایب برگزار شد.

محرری خاطرنشان کرد: صحبت‌های هفته گذشته سخنگوی شورای اسلامی در خصوص تعدادی از اعضا، مملو از افترا بود.

وی یادآور شد: رییس شورای اسلامی شهر قم عامل اصلی تنش کنونی در بین اعضای شورای اسلامی شهر قم است.

محرری عنوان کرد: اگر رییس شورای اسلامی شهر قم در جلسه امروز از اعضای غایب عذرخواهی رسمی نکند، علاوه بر شورای حل اختلاف از وی شکایت کیفری خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به طرح سوال از شهردار به‌خاطر عدم سکونت خانواده وی در شهر قم، عنوان کرد: مبحث سوال از شهردار خارج از دستور است و به‌هیچ‌وجه قابل رأی‌گیری نیست.

در ادامه ماشالله سعادتمند عضو شورای اسلامی شهر قم نیز خاطرنشان کرد: جلسه فوق‌العاده هفته گذشته درصورتی‌که در نوبت عصر برگزار می‌شد می‌توانست مانع از تنش‌های ایجاد شده، شود.

وی ادامه داد: همچنین صحبت‌های هفته گذشته سخنگوی شورای شهر قم برخلاف مسوولیت های وی در کسوت سخنگو بوده است.

سعادتمند ادامه داد: صحبت‌های هفته گذشته رییس شورای شهر قم در شأن این جایگاه نبود و حق شکایت برای اعضایی که به آنها توهین شده محفوظ است.

نرجس نیازمند عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، عنوان کرد: بنده هفته گذشته به‌خاطر بیماری امکان حضور در جلسه فوق‌العاده را پیدا نکردم

وی با بیان اینکه بنده از این اختلافات خسته شده‌ام، دود این اختلافات به چشم مردم می‌رود، افزود: از اعضا می‌خواهم اختلافات را کنار بگذارند و از رسانه‌ها نیز تقاضا دارم که به این مسائل دامن نزنند.

واکنش رییس شورا به اتفاقات هفته گذشته

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با اشاره به‌ضرورت برگزاری جلسه فوق‌العاده هفته گذشته برای بررسی لایحه سرویس مدارس، گفت: این جلسه به‌خاطر اهمیت تعیین تکلیف نرخ سرویس مدارس ترتیب یافته بود.

روح اله امراللهی ادامه داد: درصورتی‌که هفته گذشته برخی از اعضایی که امکان حضور در جلسه را داشتند در جلسه شرکت می‌کردند، اتفاقات هفته گذشته رخ نمی‌داد.

وی اضافه کرد: افرادی که هفته گذشته غیبت داشتند اشتباه کردند و بحث‌هایی که امروز نیز می‌شود اشتباه است و همه باید در برابر مردم عذرخواهی کنیم.

تحقیق و تفحص حق شورای شهر است

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه، بیان کرد: از محسن محرری، مجید اخوان و مجتبی سبحانی ثابت به‌خاطر برخی صحبت‌های بیان شده در جلسه هفته گذشته باتوجه‌به آموزهای دینی عذرخواهی می‌کنم.

محمود مسگری خاطرنشان کرد: برخی از اعضا شورای شهر قم در برابر حق تحقیق و تفحص از شهردار قم در خصوص قطار شهری، دستگاه حفاری و غیره سکوت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که شورای شهر از این حق قانونی خود برای احقاق حقوق مردم استفاده کنند.

وی عنوان کرد: برخی از اعضای شورای شهر قم به‌جای اینکه وکیل و نماینده مردم باشند خود را وکیل شهردار می‌دانند و اجازه تحقیق و تفحص از قطار شهری، دستگاه حفاری و همچنین عدم سکونت خانواده شهردار در قم را نمی‌دهند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر قم نیز عنوان کرد: بنده برای ازبین‌رفتن تنش‌ها و پیش‌بردن کارهای مردم، حاضر هستم از جایگاه نایب رییسی استعفا دهم و نایب رییس قبلی مجدداً در این جایگاه قرار بگیرد.

حسین صابری ادامه داد: ۶۵ درصد از درآمد شهرداری از محل ارزش‌افزوده، کمک دولت، فروش دارایی و غیره تامین می‌شود و عملاً شهرداری قم دررابطه‌با درآمدهای پایدار اقدام خاصی انجام نداده است.

سوال از شهردار بخاطر عدم سکونت خانواده وی در قم حق شورای شهر است

معصومه آمره عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با بیان اینکه سوال از شهردار حق قانونی اعضای شورای شهر است، گفت: مشخص نیست چرا برخی اعضا با این فرایند قانونی مخالفت می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم حضور شهردار در جلسات علنی شورای شهر، عنوان کرد: این عدم حضور توهین به مردم قم است.

وی تصریح کرد: فرایند سوال از شهردار در خصوص عملکرد ضعیف در موضوع توسعه پارکینگ و عدم سکونت در شهر قم، حق قانونی شورای شهر است و در صورت عدم حضور وی، فرایند استیضاح شهردار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha