به گزارش ایرنا، محمد امیریوسفی روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار «نخستین مدرسه جامع تاکتیکها و تکنیکهای بینالمللیسازی و ارتقای رتبه دانشگاهها» در دانشگاه اصفهان افزود: دولتها در این سالها سرمایهگذاری خاصی بر روی بینالمللیسازی نظام آموزش عالی کشورهای خود و کسب جایگاه بالا در رتبهبندیهای جهانی انجام میدهند.
وی با بیاناینکه بینالمللیسازی دانشگاهها امروزه ۲ نقش مهم شامل افزایش قدرت دولتها و کسب ثروت ایفا میکند، اظهار کرد: دانشگاهها از طریق فعالیت های بینالمللی میتوانند برای محصولات آموزشی، پژوهشی و فناوری خود در سطح دنیا مخاطب جذب کنند و به کسب ثروت بپردازند.
امیریوسفی با تاکید بر اینکه بینالمللیسازی دانشگاهها در چند سال اخیر مورد توجه ویژه کشورها قرار گرفته است، اضافه کرد: برای بینالمللیسازی ناگزیر به ورود به نظامهای رتبهبندی جهانی هستیم.
وی ادامه داد: اگر قصد داریم دانشگاههای ما مکان مطلوبی برای پژوهشگران بینالمللی باشند و نظرات آنها در سطح دنیا مطرح شود باید جایگاه خود را در نظام های رتبهبندی معتبر و شناخته شده ارتقاء دهیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کشوری مانند چین برای کسب موقعیت کنونیاش در جهان سرمایهگذاری ویژهای در زمینه بینالمللیسازی مراکز آموزش عالی خود انجام داد و در اندونزی نیز همه دانشگاهها برنامههای جامعی برای بینالمللیسازی و ارتقای رتبه در نظامهای رتبهبندی دارند.
امیریوسفی با تاکید براینکه آموزش عالی ایران نیز ظرفیت بالایی برای بینالمللیسازی دارد، تصریح کرد: با این حال رتبههای اخیر دانشگاههای کشورمان چندان نشاندهنده این قابلیتها نیست.
وی با بیاناینکه باید سیاستهای مشخصی برای این موضوع داشته باشیم، افزود: باید نقاط ضعف و قوت دانشگاههای کشور در این زمینه بررسی و سندی جامع و کامل برای بینالمللیسازی آماده شود تا بر اساس آن برنامه داشته باشیم و جایگاه خود را ارتقاء دهیم.
مدیر گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: بینالمللیسازی و رتبهبندی دانشگاهها نیازمند ساماندهی و تغییر رویکرد است و تشکیل تشکل هایی در این زمینه می تواند یاری بخش باشد.
مهرداد چشمه سهرابی افزود: همه بخشهای دانشگاه از جمله آموزش، پژوهش، فناوری، کارکنان، دانشجویان و استادان در این زمینه نقش دارند و در تدوین نقشه جامع بینالمللیسازی باید برای آنها طرح داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم حرکت از حالت جزیرهای به سمت نگاه جامع برای بینالمللیسازی دانشگاهها گفت: اتخاذ رویکرد «هستی شناسی» و شناسایی و بهرهگیری از همه ارکان و موجودیت دانشگاه در این زمینه ضروریست.
چشمه سهرابی خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰ نفر از ۲۵ استان و ۶۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی کشور در «نخستین مدرسه جامع تاکتیکها و تکنیکهای بینالمللیسازی و ارتقای رتبه دانشگاهها» که در دانشگاه اصفهان برگزار میشود، شرکت کردهاند.
به گزارش ایرنا، «نخستین مدرسه جامع تاکتیکها و تکنیکهای بینالمللیسازی و ارتقای رتبه دانشگاه» با هدف ارتقای رتبه دانشگاههای کشور از امروز در دانشگاه اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز برگزار می شود.
نظر شما