فلسطین با ارائه قطعنامه ای در سازمان ملل، خواستار ترک غزه از سوی اسرائیل تا ۶ ماه دیگر شد

نیویورک – ایرنا-  فلسطین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در سازمان ملل متحد توزیع و منتشر کرد که در آن از اسرائیل خواسته است ظرف شش ماه به «حضور غیرقانونی» خود در غزه و کرانه باختری اشغالی پایان دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این قطعنامه در پی حکم دادگاه عالی سازمان ملل در ماه ژوئیه است که گفته بود حضور اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین غیرقانونی است و باید پایان یابد.

پیش نویس قطعنامه فلسطین در صورت تصویب، از نظر قانونی الزام آور نخواهد بود اما از نظر سیاسی مهم خواهد بود. این قطعنامه از اسرائیل می خواهد که قوانین بین المللی را رعایت کند، از جمله با خروج فوری همه نیروهای نظامی از سرزمین ها.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نه تنها خواستار پایان تمام فعالیت های شهرک سازی جدید است، بلکه خواستار خروج همه شهرک نشینان و برچیدن دیوار جدایی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن است.

این قطعنامه همچنین از همه فلسطینی‌هایی که در طول اشغال اسرائیل آواره شده‌اند، می‌خواهد که بتوانند«به محل زندگی اصلی خود بازگردند» و اسرائیل «خسارات وارده» به همه مردم این سرزمین‌ها را جبران کند.

دنی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل این قطعنامه را محکوم کرد و آن را "پاداش به تروریسم" توصیف کرد.  وی خواستار رد این قطعنامه شد.  او مدعی شد: هیچ  امری اسرائیل را متوقف نمی‌کند یا از مأموریتش برای آزادی گروگان‌ها و از بین بردن حماس باز نمی‌دارد.»  

   این پیشنهاد، در صورت تصویب توسط مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی، از نظر قانونی الزام آور نخواهد بود، اما میزان حمایت از آن بازتاب حمایت افکار عمومی جهان از فلسطینیان خواهد بود و برخلاف شورای امنیت ۱۵ عضوی، هیچ حق وتویی در مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد.

 یک دیپلمات شورای امنیت نیز به خبرنگاران گفت که فلسطینی ها به دنبال رای گیری قبل از آغاز نشست سالانه مجمع عمومی  در ۲۲ سپتامبر هستند. 

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، ماه گذشته به شورای امنیت گفت که قصد دارد در ماه سپتامبر قطعنامه‌ای در مجمع عمومی ارائه کند تا حکم  دادگاه  لاهه را تأیید کند.  او گفت: «ما از انتظار خسته شده ایم.  "زمان انتظار به پایان رسیده است."

 قطعنامه پیشنهادی شامل خواسته‌های دیگری از جمله پاسخگویی اسرائیل در قبال هرگونه نقض قوانین بین‌المللی، تحریم‌ها علیه کسانی که مسئول حفظ حضور اسرائیل در سرزمینهای اشغالی هستند و  توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل در صورت استفاده از آنها در سرزمین های اشغالی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha