مدیران منطقه آزاد اردبیل روش‌های نوین تامین مالی را مدنظر قرار دهند

اردبیل - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مدیران منطقه آزاد اردبیل روش‌های نوین تامین مالی را برای ایجاد زیرساخت‌های آن مدنظر قرار دهند.

محمد حسن‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز مهم‌ترین مساله درباره منطقه آزاد اردبیل تامین زیرساخت‌های لازم نه به عنوان یک منطقه تجاری بلکه به عنوان یک منطقه تولیدی و صنعتی است.

وی اضافه کرد: نام منطقه آزاد اردبیل به نوعی اولویت حوزه تجارت را به ذهن متبادر می‌سازد ، در حالی که هدف اساسی از راه‌اندازی و ایجاد این منطقه تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات است که در نتیجه آن تجارت هم رونق خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصلی‌ترین مساله منطقه آزاد اردبیل در حال حاضر تامین زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی اعم از زیرساخت‌های حمل و نقل، انرژی، و ارتباطات است، گفت: واقعیت این است که مناطق مرزی عمدتا در زمینه زیرساخت‌ها ضعیف هستند و همین امر از موانع و چالش‌های حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق است و لازم است در این خصوص تدابیر جدی و عاجل از سوی مدیریت منطقه آزاد اتخاذ شود.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: فرمول قبلی در مناطق آزاد کشور این بود که از طریق بودجه‌های دولتی اقدام به توسعه مناطق آزاد می‌شد، اما در قانون مناطق جدید بودجه دولتی به این مناطق اختصاص نمی‌یابد از همین رو اهمیت تامین منابع مالی از روش‌های غیردولتی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در این زمینه قوانین خوبی از جمله قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که فضا و فرصت تامین منابع مالی برای مناطق آزاد از طریق روش‌های غیردولتی را فراهم کرده است و مدیران منطقه باید بتوانند فرمول‌های تامین منابع مالی را استخراج کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با روش‌های پیشین و سنتی نمی‌توان منابع مورد نیاز مناطق آزاد را تامین کرد و باید روش‌هایی برای استفاده از منابع بانکی، منابع مردمی و سرمایه خارجی ابداع و زیرساخت‌ها را مدنظر قرار داد.

حسن‌زاده با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردمی" اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال باید هم در مراحل تامین منابع مالی و هم توسعه زیرساخت‌ها باید از مشارکت مردمی استفاده کرد، طبعا بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها کسانی که در این مراحل مشارکت کردند، در اولویت همکاری منطقه آزاد قرار خواهند گرفت و این هم فرصتی برای جلب همکاری سرمایه‌گذاران است.

وی اضافه کرد: بعد از تامین مالی باید نکته‌ای که مدنظر قرار بگیرد این است که کالا و محصولی تولید شود که قابلیت صادرات به کشورهای همسایه داشته باشد ، در این راستا ما باید با کسانی که در حال حاضر از ما کالا می‌خرند وارد مذاکره شویم و آنها را مجاب کنیم ، در همین منطقه آزاد اردبیل اقدام به تولید مشترک محصول کنند.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: بدین ترتیب این همکاری برای دو طرف سود و صرفه اقتصادی خواهد داشت و طرف‌های مقابل با هزینه کمتری محصول مورد نیاز خود را در این منطقه تامین می‌کنند.

حسن زاده تصریح کرد: ما نباید منتظر ورود سرمایه گذاران کشورهای همسایه و خریداران کالا باشیم بلکه باید خودمان آنها را پیدا کرده و با آنها وارد مذاکره شویم.

منطقه آزاد اردبیل راسته بازار نشود/ منافع بلندمدت را مدنظر قرار دهیم

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم منطقه آزاد اردبیل نه به شکل یک راسته بازار بلکه واقعا به عنوان یک شهرک صنعتی تولید محور و صادرات محور عمل کند و در صورتی که این اتفاق بیافتد نوید بخش توسعه استان اشتغال و تولید صادرات محور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید کالا و صادرات دارد، یادآورشد: تفاوت منطقه آزاد اردبیل با سایر مناطق این است ما در حال حاضر در این منطقه صادرکننده کالا هستیم در واقع ما این فرصت را داریم صادرات‌ محور باشیم در حالی که خیلی از مرزها واردات محور هستند و ما باید از این ظرفیت برای رونق تولید صادرات و ارز آوری به کشور استفاده کنیم.

حسن‌زاده یادآورشد: اگر قرار باشد منطقه آزاد اردبیل به محلی برای واردات تبدیل شود ممکن است منافع آنی و کوتاه مدتی برای برخی افراد داشته باشد ولی در بلند مدت نه به نفع استان و نه کشور خواهد بود.

وی با تایید بر لزوم توسعه و تعمیق روابط با کشور همسایه جمهوری آذربایجان گفت: علایق دو ملت ایران و آذربایجان بسیار عمیق و ریشه‌دار است و در واقع بسترهای فرهنگی و اجتماعی برای توسعه روابط فراهم است.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ممکن است برخی تحولات مقطعی باعث شده باشد سطح روابط آن طور که باید نباشد، ولی این مسائل قابل حل هستند و باید منافع بلند مدت را مد نظر داشته باشیم و قطعا دولت چهاردهم و دستگاه دیپلماسی به این امر اشراف کافی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha