نقش صنایع بزرگ نفتی برای برگزاری «رویداد رسانه ای استان بوشهر»

بوشهر- ایرنا- به همت تعدادی از علاقمندان حوزه خبر و اطلاع رسانی شهرستان جم، «رویداد رسانه ای استان بوشهر» در سال گذشته شکل گرفت که امسال نیز برای دومین سال پیاپی برگزار شد اما نقش صنایع بزرگ نفتی منطقه برای مشارکت در این طرح فرهنگی همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش ایرنا، سال گذشته شعله جشنواره ای در قالب «رویداد رسانه ای جنوب استان بوشهر» با همت تعداد محدودی از اهالی رسانه شهرستان جم روشن شد که به دلیل انسجام قوی برگزاری این رویداد، نه تنها تحسین رسانه ها و مطبوعات استان برانگیخت بلکه نویدبخش آغاز راهی شد که می تواند این استان را به کانون برگزاری سالانه یک فستیوال تمار عیار در حوزه رسانه تبدیل کند.

اگر چه برگزارکنندگان این رویداد رسانه ای در سال گذشته خشت اول را به زیبایی در تارو پود فضای رسانه ‌ای استان بوشهر چیدند اما این شرایط باعث نشد که آنها نسبت به ضعف های اولیه که به شکل طبیعی و در حین اجرا خود را نشان می دهد بی تفاوت باشند؛ ضعف هایی که خیلی هم به دید نمی آمد و چندان فضای برگزاری این رویداد را تحت شعاع قرار نمی داد اما وجودش برای برگزارکنندگان قابل تحمل نبود.

امسال و برای دومین سال پیاپی، ناقوس این رویداد رسانه ای نه برای رسانه های جنوب استان بوشهر بلکه برای کل استان به صدا در آمد تا حدود ۳۰۰ اثر روانه شهرستان جم در جنوب استان شود و زمینه ساز یک گردهمایی بزرگ رسانه ای به میزبانی این شهرستان و جوانانی پرکار مانند «عباس اعتمادی» و «علی دانشمند» از اهالی رسانه و سایر دست اندرکاران گردد.

این رویداد رسانه ای در حالی در طی ۲ روز چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ شهریورماه در شهرستان جم واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر برگزار شد که حدود ۲۵۶ فعال عرصه رسانه در مراسم اختتامیه آن حضور داشتند.

بیشتر بخوانید

برگزیدگان نخستین رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر معرفی شدند

ویژه برنامه‌های آیین اختتامیه دومین رویداد رسانه‌ای استان بوشهر آغاز شد

موفقیت خبرنگار ایرنا در نخستین رویداد رسانه ای جنوب استان بوشهر

ایرنا در دومین رویداد رسانه‌ای استان بوشهر خوش درخشید

استفاده از اساتید مطرح عرصه خبر برای برگزاری کارگاه آموزشی "اینفوگرافیک " با مدرسی مریم سلیمی، "یادداشت‌نویسی" با مدرسی مهرداد خدیر، "مصاحبه، سوژه‌شناسی و سوژه‌سازی" با مدرسی فریدون صدیقی، "خبر و خبرنویسی آنلاین" با مدرسی یونس شکرخواه و "گزارش خبری، تیترنویسی" با مدرسی رضا غبیشاوی زمینه ساز حضور ۲۰۰ خبرنگار، عکاس، مستندساز و سایر فعالان عرصه خبری در این کارگاه های ۲ روزه شد که می تواند بر سواد رسانه ای نسل نوظهور این وادی در استان اثرگذار باشد.

نقش صنایع بزرگ نفتی برای برگزاری «رویداد رسانه ای استان بوشهر»

این رویداد برای سومین سال عمر خود قرار است در سال آینده محدوده برگزاری را به ۶ استان جنوب کشور بکشاند تا با شناسایی نخبگان این عرصه سهم این استان ها در حوزه های مختلف به عنوان صدای مردم از بدنه حاکمیتی را به گوش مرکزنشینان برساند.

چند نکته

نخست آن که به گواه همه شرکت کنندگان « رویداد رسانه ای استان بوشهر» شاهد یک نظم مناسب از زمان فراخوان آثار و اطلاع رسانی در چندین ماه قبل تا برگزاری این همایش بدون کم ترین اشکال، داوری های خوب آثار، انتخاب سالن مجهز و مجری توانا و مسلط مانند شاهین بهرام نژاد بودیم که بدون اعتراض مدعوین و در یک فضای فرحبخش انجام شد. داوری آثار به گونه ای منصفانه بود که اعتراض هیچ فردی از شرکت کنندگان را در پی نداشت و در یک کلام شان رسانه ها و فعالان این عرصه حفظ شد.

دوم آن که برگزاری یک چنین رویدادی می تواند به شناسایی استعدادهای جوان استان بوشهر و معرفی آنها به عنوان نسلی نواندیش در عرصه خبر و اطلاع رسانی کمک کند، موضوعی که چشم انداز آن با معرفی برترین های محورهای این جشنواره در بین افراد گمنام اما سرشار از استعداد ها خود را به خوبی نشان داد.

سوم آن که بر خلاف بخش عمده ای از چنین رویدادهایی که موضوع آموزش به شکل مطلقی وجود ندارد و یا در حد کارگاه هایی پراکنده و بدون عمق برگزار می شود شاهد حضور اساتیدی مطرح در حوزه خبر و اطلاع رسانی نه در حاشیه بلکه در متن برگزاری بودیم. برنامه ریزی و انسجام مناسب سبب شد که قریب به اتفاق شرکت کنندگان بتوانند در این کلاس های آموزشی شرکت کنند و بر غنای دانش روزنامه نگاری، خبرنویسی و سایر بخش های خبری بیافزایند.

نکته دیگر این که برای کمتر کسی قابل باور و پذیرش بود که می توان در شهری کوچک و بدون پشتوانه حمایت های کامل ساختارهای دولتی بتوان چنین رویداد رسانه ای آبرومند با میزبانی مناسب و در خور توجه را آغاز و در طی ۲ سال از جنوب استان به کل استان و سپس برای استان های جنوبی کشور در سال آینده گسترش داد.

نقش صنایع بزرگ نفتی برای برگزاری «رویداد رسانه ای استان بوشهر»

پنجمین نکته به کارکرد قوی خانه مطبوعات استان بوشهر برای کمک به برگزاری این رویداد رسانه ای دلالت دارد. حضور رئیس خانه مطبوعات کشور در کنار اعضا خانه مطبوعات بوشهر برای کمک به برگزاری این رویداد رسانه ای نشان داد که گاهی می توان امیدوار به زایش جشنواره هایی از دل رسانه های شهرهای کوچک بود که در یک گستره زمانی می تواند شکلی ملی به خود گیرد؛ آنچنان که برگزارکنندگان رویداد رسانه ای استان بوشهر با محوریت شهرستان جم روزگاری به مانند همین یک سال پیش با فراخوان آثاری از رسانه چی های جنوب استان شمعی برافروختند، امسال را به کل استان، سال آینده را برای استان های جنوبی و شاید در سال های آتی در قالب یک جشنواره رسانه ای ملی به مثابه یک درخت تنومند قد علم کنند.

نقش مسئولیت های اجتماعی صنایع استان بوشهر در برگزاری رویداد رسانه ای استان بوشهر

بر اساس آمارهای موجود، ۳۲ شرکت پتروشیمی در کنار صنایع نفت و گاز در جنوب استان بوشهر فعال هستند که اگرچه نقشی بی بدیل برای تولید ثروت ملی دارند اما متناسب با آلودگی های صنعتی مکلف به ارائه خدمات در قالب های مختلف به مناطق پیرامونی هستند.

نقش صنایع بزرگ نفتی برای برگزاری «رویداد رسانه ای استان بوشهر»

بررسی کارکرد این شرکت ها نشان می دهد که به غیر از شرکت پتروشیمی پارس که صفر تا صد این رویداد را بر عهده گرفت و شرکت عملیات غیرصنعتی پازرگاد که کارکردش در برگزاری این رویداد قابل تحسین است، تعداد کمتر از انگشتان یک دست از شرکت های پتروشیمی به شکل جزیی در زمینه ارائه خدمات محدود یاری رسان برگزار کنندگان این رویداد رسانه ای بودند و سایر شرکت های بزرگ صنعتی نفت، گاز و پتروشمی به مانند شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی اصولا خود را بیگانه برای همراهی و همکاری در این بخش دانستند.

انتظار می رود برای سال آینده که برگزارکنندگان رویداد رسانه ای استان بوشهر تصمیم به گسترش این رویداد به استان های جنوبی کشور دارند ، تمامی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از محل مسئولیت های اجتماعی برای برگزاری این رویداد سنگ تمام بگذارند تا استان بوشهر برای میزبانی یک جشنواره ملی و حتی با چشم انداز بین المللی برای سال های آتی آماده شود.

یادداشت: مهرداد جشنی پور؛ رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha