۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۳۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85592327
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

الجزیره: سفر پزشکیان به عراق نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور است

تهران - ایرنا - شبکه الجزیره سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را نشان دهنده اهمیت روابط دو کشور و جایگاه مهم بغداد برای تهران ارزیابی کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه الجزیره در آستانه سفر «مسعود پزشکیان» به بغداد به عنوان اولین سفر خارجی رئیس جمهور ایران در گزارشی افزود: مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابش در ۲۸ ژوئیه (۱۵ تیر) و در پاسخ به دعوت نخست وزیر عراق، فردا (چهارشنبه) در رأس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر خواهد کرد.

شبکه الجزیره با اشاره به جایگاه عراق در سیاست جمهوری اسلامی ایران افزود: بر اساس جایگاه بین النهرین در سیاست ایران، پزشکیان ماه گذشته به همتای عراقی خود «عبداللطیف رشید» اطمینان داده بود که تهران اهمیت زیادی برای عراق قائل است و در یک گفت و گوی تلویزیونی که پس از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری انجام شد تمایل خود را برای زیارت عتبات عالیات در عراق و گفت وگو با مقامات این کشور ابراز کرد.

«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) با تاکید بر اینکه سفر رسمی رئیس جمهور ایران به عراق در دستور کار قرار دارد، اعلام کرد که برنامه‌هایی برای امضای تفاهم‌نامه‌هایی از سوی طرف‌های ایرانی و عراقی در جریان سفر پزشکیان به بغداد وجود دارد.

«عمر الناصر» سیاستمدار مستقل از عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره، پیش بینی کرد که سفر پزشکیان به بغداد موجب تقویت بیشتر روابط تهران با گروه ها و جریان های سیاسی خواهد شد و در این سفر رئیس جمهور جدید ایران با این گروه ها گفت و گو خواهد کرد.

«نبیل العلی» کارشناس امور اقتصادی از عراق نیز با اشاره به اینکه احتمال دارد پرونده های اقتصادی همراه با پزشکیان در این سفر وجود داشته باشد در همین حال، پرونده آب را خارج از دستورکار این سفر دانست و افزود: زیرا این پرونده اقتصادی، فرعی است و پرونده های مهم و راهبردی تری مانند حضور غرب (آمریکا)، پرونده امنیتی، موضوع رژیم اسرائیل، همکاری های مشترک و موضوع فلسطین وجود دارد که محور اصلی مذاکرات هیات ایرانی با مقامات عراقی خواهد بود.

«حسین الجنابی» کارشناس امور امنیتی نیز در گفت و گو با الجزیره ابراز داشت که سیاست خارجی ایران با ارسال پیام از طریق عراق که مهارت کافی در انتقال پیام دارد، به دنبال ارتباط با جهان است.

وی معتقد است که سفر پزشکیان به عراق پس از تغییر قدرت از محافظه‌کاران به اصلاح‌طلبان و متعاقب آن، تغییرات در سیاست خارجی و روابط ایران با کشورهایی که تهران آنها را مهم می داند، نقطه عطف بزرگی خواهد بود.

الجنابی با اعتقاد به اینکه ایران از حضور نیروهای آمریکایی در داخل عراق نگرانی دارد افزود: پزشکیان به دنبال سازوکاری جدید برای همکاری با عراق است که تضمین کند منطقه به سمت یک درگیری همه جانبه سوق پیدا نمی کند و بغداد از منافع تهران حمایت می کند.

«صلاح البوشی» کارشناس امور راهبردی درباره ابعاد سفر سیاسی پزشکیان به عراق تاکید دارد که دولت ایران برای موفقیت در تلاش است که از طریق عراق فرصت‌های جدیدی فراهم کند و ترجیح می دهد که با رویکردی جدید از طریق بغداد به سمت توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گام بردارد.

وی افزود: دولت ایران با یک استراتژی جدید و متفاوت آمده است و آن اینکه با ارزیابی موقعیت ها با اتفاقات برخورد کند بنابر این برای مهیا کردن یک فضای عمومی خوب، کار را از بغداد شروع می کند.

البوشی تاکید کرد که عراق در استفاده از فرصت برای تضمین ثبات و روابط خوب خود با تهران، منطقه و جهان هوشمندانه عمل خواهد کرد.

وی در پایان گفت: آنچه برای ایران اهمیت دارد، دستیابی به منافع در منطقه با دوران جدیدی است که توازن در روابط خارجی را تضمین می کند و دولت جدید ایران، برای ایجاد این دوران از توانایی سیاسی برخوردار است و در حال رسیدن به استراتژی حضور در عرصه های عراق، سوریه، فلسطین و به طور کلی کشورهای عربی است و برای تفاهم ها جدول گفت و گو برنامه ریزی کرده است.

شبکه الجزیره قطر در پایان افزود: بر اساس اعلام منابع ایرانی و عراقی قرار است فردا (چهارشنبه) مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در اولین سفر خارجی خود به عراق سفر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha