سفر رئیس جمهور به عراق نشانه نگاه استراتژیک دولت برای توسعه روابط با کشورهای همسایه است

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، سفر رئیس جمهور به بغداد را نشانه نگاه استراتژیک دولت چهاردهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه برشمرد و افزود: دکتر پزشکیان پیام قدردانی ملت ایران را برای میزبانی عراق در اربعین حسینی(ع) ابلاغ خواهد کرد.

حسن قشقاوی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به کشور عراق گفت: معمولا نخستین سفر روسای جمهور همه دولت‌ها به کشور دوست انجام می‌شود و با توجه به اینکه کشور عراق از نظر تاریخی، فرهنگی، سیاسی، دینی و مذهبی اشتراکات فراوانی با جمهوری اسلامی ایران دارد، نخستین سفر خارجی رئیس جمهور به این کشور مهم و استراتژیک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ملت و دولت عراق در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)، بسیار مهمان نواز بودند و لازم بود علاوه بر امضاء تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی که در این سفر انجام خواهد شد، رئیس جمهور پیام قدردانی مردم ایران را به ملت و دولت عراق در این باره ابلاغ کند.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس تاکید کرد: رئیس جمهور در این سفر ارتقاء مسائل اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای، کنسولی و همکاری در مجامع بین المللی بین دو کشور را پیگیری خواهد کرد و برای این موضوع هیات کاری مفصلی، رئیس جمهور را در سفر به عراق همراهی خواهند کرد تا امور مشترک را با همتایان عراقی خود پیش ببرند.

قشقاوی سفر رئیس جمهور به عراق را در همه زمینه‌ها پربار ارزیابی کرد و یادآور شد: شرایط آسیا و منطقه خاورمیانه اقتضاء خواهد کرد که روابط مستمری با کشورهای همسایه به ویژه عراق ایفا کنیم و در این سفر علاوه بر مسائل گفته شده، رایزنی در خصوص مسائل منطقه به ویژه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین دنبال خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به انجام این سفر در ماه ربیع الاول اظهار داشت: در این ماه مبارک رئیس جمهور توفیق زیارت عتبات عالیات را خواهند داشت و قطعا این رویکرد به ابتدای کار رئیس جمهور و دولت چهاردهم برکت خواهد داد.

قشقاوی درباره تاثیر سفر رئیس جمهور به عراق برای آزادی محمدرضا نوری مدافع حرم که در زندان آمریکا در عراق اسیر است، تصریح کرد: قطعا یکی از موضوعات مهم کنسولی بین دو کشور در همین باره خواهد بود و باید منتظر نتیجه کلی مذاکرات باشیم و امیدواریم تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی که در این سفر به امضاء می‌رسد به سود هر دو کشور رقم زده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سیاست دولت چهاردهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه را در دستور کار دارد و از نظر استراتژیک ارتقاء روابط با کشور عراقی که رشته‌های عمیق فرهنگی و تاریخی بین دو کشور وجود دارد، اقدام مهمی در توسعه منافع دو کشور است.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور امروز در نخستین سفر خارجی خود به عراق سفر کرد، دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است.

پیش از این، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر، گفت بود: دکتر پزشکیان به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به زودی در صدر یک هیات بلندپایه به بغداد سفر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از تفاهم‌نامه‌ها که مقرر بود در سفر رئیس جمهور فقید کشورمان شهید آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به عراق به امضا روسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha