آخرین وضعیت ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی شهرداری تهران

تهران بزرگ - ایرنا - مسوولان شهرداری تهران بارها اعلام کرده‌اند که در موضوع ساخت مسکن تسهیل‌گر هستند و نه سازنده، با این وجود آستین‌ها را بالا زدند تا قرارگاه مسکن در پایتخت جان بگیرد؛ بد نیست نگاهی به آخرین آمار پیشرفت مراحل ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی پروژه‌های شهری بیندازیم.

شهرداری تهران با راه‌اندازی قرارگاه مسکن در دوره اخیر مدیریت شهری تلاش کرده تا نقش تسهیل‌گر را در بازار وانفسای مسکن بازی کند و بتواند نقشی هرچند کوچک در کاهش مشکلات شهروندان در این عرصه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، خبرنگاران ۱۹ شهریور به همراه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بازدیدی از پیشرفت پروژه‌های مسکونی شهری پایتخت داشتند و مهدی هدایت توضیحات لازم را در این زمینه برای تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

او گفت که قرارگاه ساخت مسکن با محوریت شهرداری شکل گرفت و منجر به ۳۲ تفاهمنامه با مسکن سازان به ظرفیت ۵۳۲ هزار واحد مسکونی شد و در ادامه کارگروه تخصصی شهرسازی ایجاد شد که حدود ۲۸۷ هزار واحد از این تفاهمنامه‌ها به دستور نقشه رسید.

به گفته هدایت، همچنین ۲۴۵ هزار واحد هم به دلیل قرار گرفتن زمین‌ها در پهنه سبز، باغات و یا مغایرت از دستور کار خارج شد.

او یادآور شد: در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت‌های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم، شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی‌گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل‌گری بود.

آخرین وضعیت ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی شهرداری تهران

هدایت این را هم گفت که عملیات اجرایی حدود ۲۰۰ هزار واحد از ۲۸۰ هزار واحدی که چندماه پیش کلنگ زنی شد سه ماه طول می‌کشد و در مرحله گودبرداری قرار دارد و برخی دیگر در مراحل صدور پروانه یا واریز عوارض قرار دارند.

این مسوول شهری با بیان اینکه بیشتر این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، دلیل اجرایی نشدن برخی از این پروژه های را این چنین اضافه کرد: پروژه‌هایی که به مرحله اجرا نرسیده دلایلش عموما متوجه بخش خصوصی یا نهادهای متولی است؛ یا عوارض پرداخت نشده و یا پروژه توسط آنها آغاز نشده و در واقع قرارگاه جهادی مسکن به وظایف خود عمل کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود ۵۰ هزار واحد از قرارگاه جهادی مسکن تا پایان سال به پایان می‌رسد، افزود: شهرداری تهران در محدوده بافت فرسوده عوارض دریافت نمی‌کند؛ سال گذشته در موضوع پرداخت تسهیلات بانکی وضعیت خوبی نداشتیم و از یاد نبریم که در کل شهر تهران کمتر از ۳۰۰ مورد تسهیلات در محدوده بافت فرسوده پرداخت شده بود.

او تاکید کرد: تلاش کردیم روند ساخت و رشد مسکن را تقویت کنیم. این خروجی قرارگاه مسکن شهرداری موجب شد ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ۲ و نیم برابر شود.

در تازه ترین تحول و براساس آماری که شهرداری تهران در اختیار ایرنا قرار داده است؛ میزان پیشرفت هریک از پروژه‌های مسکونی به شرح زیر است:

محله علایین (رضوان شهرری) واقع در منطقه ۲۰ به ظرفیت ۹هزار و ۷۲۳ واحد مسکونی در مرحله گودبرداری قرار گرفته و میزان پیشرفت این پروژه ۱۰ درصد عنوان شده است.

محله حکمت واقع در منطقه ۲۰ هم به ظرفیت ۳۷۴ واحد مسکونی در مرحله گودبرداری و اتمام اخذ پروانه بوده و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه بعدی هلال احمر واقع در منطقه ۱۱ است که ۲۴۲ واحد مسکونی به مرحله سفت کاری رسیده و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

آخرین وضعیت ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی شهرداری تهران

ساصد پروژه بعدی واقع منطقه ۱۳ و به ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که با پیشرفت ۱۰ درصدی به مرحله فونداسیون رسیده است.

پنجمین پروژه مسکونی در محله باغ بهشت منطقه ۱۹ کلید خورده که دارای یک هزار و ۹۲۰ واحد با پیشرفتی هشت درصدی و در مرحله اتمام خاکبرداری قرار دارد.

پروژه نفرآباد شهرری در منطقه۲۰ یکی از پروژه‌های اصطلاحا تیپ بود که با ۵۰ درصد پیشرفت قرار است ۱۶۸ واحد در آن ساخته شود که البته برخی از واحدهای آن پایان یافته، برخی در مرحله اسکلت بندی و برخی هم فونداسیون خود را به پایان رسانده‌اند.

پروژه بعدی باغ آذری منطقه ۱۶ که محله‌های شوش و هرندی را شامل می‌شود؛ پروژه ای ۲۵۲واحدی با پیشرفت ۴۰ درصد که آن نیز در مرحله اسکلت بندی است.

محله آرام در منطقه ۱۸ اخرین پروژه مسکونی است که با پیشرفتی ۲۵ درصدی قرار است ۹۰۰ واحد مسکونی در آن ساخته شود، ذکر این نکته واجب است اسکلت بندی در یک سوم بلوک‌های در نظر گرفته شده انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha