حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

تهران- ایرنا- پایان دادن به اعتراض داوطلبان کنکور و تمدید چندباره انتخاب‌رشته همچنین انتصاب برخی چهره‌های آشنا در وزارت علوم مانند علی‌ خاکی‌صدیق که پیشتر معاون آموزشی این وزارتخانه بود به عنوان رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه و افتتاح ۶ طرح عمرانی در دانشگاه تهران مهم‌ترین اخبار هفته گذشته آموزش عالی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در هفته گذشته دانشگاه‌ها خود را برای ورود نو دانشجویان آماده کردند و در برخی از موارد شاهد برگزاری نشست شورای دانشگاه‌ها و شروع ثبت‌نام برخی از داوطلبان در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در برخی دانشگاه‌ها همچون علمی کاربردی بودیم.

مهم‌ترین رویداد آموزش عالی در هفته گذشته تمدید مهلت انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بود که طی چند مرحله انجام شد و از آن مهم‌تر پایان ماجرایی که بر سر انتخاب رشته به وجود آمده بود . بعد از مدتی اعتراض داوطلبان، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور شامگاه سه‌شنبه (۲۰ شهریور) ضمن اعلام تمدید مهلت انتخاب‌رشته تا ۲۱ شهریور اطلاع داد: پذیرش پذیرفته‌شدگان پزشکی، دندان‌پزشکی یا داروسازی سال ۱۴۰۲ که رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار کسب کرده‌اند و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، به صورت افزایش ظرفیتی ویژه انجام می‌شود.

گزارش کاملی از این موضوع اینجا بخوانید.

همچنین هفته سوم شهریورماه انتصاب و معارفه مقام‌ها در دولت چهاردهم ادامه داشت و مهم‌ترین انتصاب از نظر رسانه‌ها این بود که برای اولین بار و با حکم حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم، محمدنبی شهیکی از نخبگان دانشگاهی بلوچ و اهل سنت به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. علی خاکی‌صدیق، معاون پیشین آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به عنوان رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه این وزارتخانه و ابراهیم ابراهیمی به عنوان سرپرست اداره‌کل هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیات علمی منصوب شدند.

پیوستن ۱۰ دانشگاه جدید به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی، بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها، بهره‌برداری از ۶ طرح‌ عمرانی دانشگاه تهران، برگزاری دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آغاز فعالیت دولت چهاردهم و تصمیم‌گیری درباره داوطلبان کنکور از دیگر رویدادهای هفته گذشته آموزش عالی بود.

منطق عرصه فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و عقلانیت برای رسیدن به وفاق و همدلی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغازین شصت و پنجمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که در مجتمع فرهنگی و آموزشی آدینه (تهران) برگزار شد، با تاکید بر اهمیت آزاداندیشی گفت: منطق عرصه فرهنگی گفت‌وگو، مدارا و عقلانیت برای رسیدن به وفاق و همدلی است و نه منطق زور و تهدید. بنابراین معاونت فرهنگی چهره جمالی و رحمانی نهاد علم است و نه چهره جلالی و قهری.

عبدالحسین کلانتری در این مراسم تصریح کرد: نهاد دانشگاه نمی‌تواند نسبت به جامعه محیطی خود بی تفاوت باشد. زیرا دانشگاه از متن جامعه برآمده و از آنجا رشد و نمو کرده است.

ارتقای جایگاه دانشگاه خواجه نصیر در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی

رتبه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در نظام‌های رتبه‌بندی‌ بین المللی تایمز و تایمز آسیایی، شانگهای، همچنین رتبه‌بندی نیچر در علوم طبیعی نسبت به دو سال گذشته ارتقا یافت.

در رتبه‌بندی تایمز، رتبه دانشگاه خواجه نصیر در یک سال گذشته ۲۰۰ رتبه افزایش داشت درحالی‌که رتبه آن در بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ میلادی ثابت بود. همچنین در آخرین رتبه‌بندی تایمز آسیایی رتبه دانشگاه بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلیادی ۵۰ رتبه افزایش یافت اما در سال جاری میلادی به یک باره ۱۰۰ رتبه کاهش را شاهد بودیم.

در رتبه‌بندی شانگهای نیز در رشته‌های علوم، فناوری ابزار آلات، مهندسی عمران و علوم و مهندسی انرژی در سال‌های ۲۰۲۱ ، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رتبه‌ها تغییری نداشت اما در رشته مهندسی مکانیک به یک باره ۱۰۰ رتبه رشد قابل مشاهده بود.

ارتقای رتبه ۹ مجله دانشگاه تهران در ارزیابی وزارت علوم

در آخرین ارزیابی که از سوی دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۳ منتشر شد، ۹ مجله دانشگاه تهران شامل تحقیقات علوم ورزشی و سلامت، نظریه اجتماعی متفکران مسلمان، آمایش سرزمین، اللغة العربیة و آدابها، پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، زن در توسعه و سیاست، زن در فرهنگ و هنر، سیاست و مطالعات کشورها موفق به دریافت رتبه الف شدند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۳ مجله پژوهش‌های کاربردی روانشناختی توانسته است در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس نمایه شود.

حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

رونمایی از سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه علامه

سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز هفته گذشته با حضور رشید جعفرپور قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، محمدعلی اسلامی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، داوود حسین پور معاون پژوهشی دانشگاه، مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه، روح الله محمدعلی نژاد مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی و حل چالش‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی شامل ۷۲ اولویت پژوهشی در چهار حوزه اصلی تدوین شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه این است که حوزه فرهنگ اگر بخواهد به تعالی برسد راهی ندارد جز اینکه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه را در تعامل با خود قرار دهد. یک سطح جدی از برنامه ها با استفاده از این ظرفیت و تدوین شیوه نامه استاد سرآمد فرهنگی می تواند آن خلا را پر کند.

حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

محمدعلی اسلامی افزود: ارتباط با جامعه و حل نیازهای جامعه گام اول است و همزمان با آن برای اینکه دانشگاه پیشگام باشد ابتدا باید مشکلات خودش را حل کند و برای حل این چالش ها، ضرورت تدوین اولویت های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی یک راهکار بود.مقدمات این سند از سال گذشته با توجه به اسناد بالادستی و با هم فکری اساتید برجسته دانشگاه و در جلسات کارشناسی مختلف در چهار حوزه اصلی و ۷۲ اولویت تدوین شد. از موضوعات مرتبط با این اولویت‌ها در قالب طرح ها، رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کنیم.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم بیان کرد: شعار وزیر علوم تحقیقات و فناوری مسئولیت اجتماعی دانشگاه است و دانشگاه نیز نسبت به جامعه و دیگر سطوح باید به این مهم و مسائل پیرامون آن توجه بیشتری داشته باشد. در همین راستا انجام کارهای پژوهشی برای به نتیجه رسیدن الزامی است؛ حتی در وزارت علوم نشان مسئولیت اجتماعی را در دست طراحی داریم که در آینده از آن رونمایی خواهد شد.

رشید جعفرپور گام اول برای موفق شدن دانشگاه ها در مسیر فرهنگ را توضیح داد و گفت: دانشگاه باید ابتدا مسائل خودش را حل کند و این کار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با تدوین ۷۲ اولویت پژوهشی کار خوبی است. وضعیت فرهنگی و سیاسی دانشجویان طی یک تحقیقی که صورت گرفته است به نظر می رسد خیلی مطلوب نیست و ما باید در این حوزه نیز کار کنیم و به پشتوانه پژوهش این مهم را ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اشاره به اینکه مباحث فرهنگی و مباحث تربیتی سهل و ممتنع است گفت: در تعبیر حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه کارخانه آدم سازی و در مباحث فرهنگی و تربیتی فهم و راهکار آن نیز دشوار است و نیازمند کار پژوهشی است. در عصر حاضر فهم درست و نادرست و اینکه چه چیزی ارزش و ضد ارزش است مقداری دشوار شده است. در غرب این بحث تحت تاثیر فرد است؛ یعنی هر چه تو می گویی و هرچه فرد می گوید درست است و منشا درست و نادرست بشر است و گاهی این خود ناهنجاری به وجود می آورد.

اجتناب از برخوردهای سلیقه‌ای و حزبی در گزینش اعضای هیات‌ علمی

سید احمدرضا خضری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع محمد خلج امیرحسینی و معارفه حسینعلی قبادی، رئیس مرکز جذب اعضای هیات‌ علمی وزارت علوم تأکید کرد: در گزینش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید از برخوردهای سلیقه‌ای، حزبی و گروهی اجتناب کرد. یکی از مهم‌ترین اصولی که ما را به شایسته‌گزینی می‌رساند رعایت حق و عدالت است که رضایت عمومی متقاضیان و ذی‌نفعان را به دنبال خواهد داشت. این مهم در برنامه‌های ارائه شده وزیر علوم نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین در این مراسم رئیس جدید مرکز جذب گفت: هفت محور را در سیاست‌های کاری خود دنبال خواهیم کرد؛ قانون‌مداری که منشا اصلی آن قانون اساسی و اسناد بالادستی است. مشورت کارشناسی؛ که اعتقاد دارم با همکاری و کار کارشناسی باید امور را پیش برد. شکیبایی همراه با ارزیابی؛ توجه به آینده‌نگری با تآکید بر استفاده از هوش مصنوعی؛ حق‌گرایی و نگاه ایجابی داشتن؛ تعامل دائم برای بهسازی امور و گوش شنوا و قدرت پاسخگویی بالا داشتن.

حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
انتخاب رشته داوطلبان از ۱۴ شهریور آغاز شد و قرار بود به مدت پنج روز ادامه داشته باشد که تا ۲۰ شهریور تمدید شد و مجددا پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهلت انتخاب رشته تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۲۱ شهریور) تمدید شد.

دلیل تمدید دوباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به دلیل اعتراض‌های داوطلبان ۱۴۰۲ پذیرفته‌شده‌ در رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی بود. در دفترچه انتخاب رشته امسال ذکر شده که پذیرفته‌شدگان این سه رشته اجازه انتخاب‌رشته در کنکور امسال را نداشتد، ولی داوطلبان گروه‌های آزمایشی دیگر اگر در کدرشته‌محلی پذیرفته شده و حتی تحصیل را شروع کرده باشند می‌توانستند در کنکور امسال نام‌نویسی و دوباره انتخاب‌رشته کنند. که این موضوع با جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برطرف و مقرر شد پذیرش پذیرفته‌شدگان پزشکی، دندان‌پزشکی یا داروسازی سال ۱۴۰۲ که رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار کسب کرده‌اند و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، به صورت افزایش ظرفیتی ویژه انجام شود.

پیوستن ۱۰ دانشگاه جدید به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی

محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) خبر داد: با پیوستن دانشگاه‌های ارومیه، الزهرا (س)، خلیج فارس بوشهر، بین‌المللی امام رضا (ع)، دامغان، گنبد کاووس، حضرت معصومه (س)، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی کرمانشاه و هنر شیراز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، در حال حاضر داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع فارسی کتابخانه‌های ۱۴ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید باهنر کرمان یک‌جا در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

به گفته وی با توجه به منابع اخیرا افزوده شده، شمار منابع یکتای موجود در فهرستگان از یک میلیون عنوان عبور کرد. علاوه‌ بر این، دانشگاه‌های دیگری از جمله شهید بهشتی، تبریز، شاهد، فردوسی مشهد، سمنان، کوثر بجنورد و محقق اردبیلی با ارائه داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع کتابخانه‌ای خود به ایرانداک، به زودی به فهرستگان خواهند پیوست. فهرستگان منابع کتابخانه های دانشگاهی با هدف تقویت شبکه ملی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران از سوی ایرانداک طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، معاون فناوری وزارت علوم شد

وزیر علوم با صدور حکمی، دکتر محمد نبی شهیکی‌تاش را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد. محمدنبی شهیکی‌تاش، متولد سال ۱۳۵۹ دارای دکترای تخصصی اقتصاد بخش عمومی و مالی و با مرتبه استاد تمام، عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان است.

از دستاوردهای علمی وی می‌توان به تألیف هفت کتاب اقتصادی در حوزه سیاستگذاری و اقتصادسنجی، ۱۶۰ مقاله علمی پژوهشی فارسی، ۴۵ مقاله انگلیسی، ۱۷ مقاله علمی - ترویجی و ۲۱ مقاله کنفرانس اشاره کرد. در دومین روز هفته آیین معارفه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم توسط سید احمدرضا خضری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد.

شهیکی، اولویت‌های خود را در این معاونت، تقویت حضور بخش خصوصی در پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد و گفت: هر جا شاهد حضور بخش خصوصی و ورود سرمایه غیر دولتی بوده‌ایم شاهد رشد و توسعه پارک‌ها بوده‌ایم.

وی افزایش بودجه پارک‌های علم و فناوری را از دیگر اولویت‌های خود در این معاونت اعلام کرد که با کمک سایر ارکان وزارت پیگیری خواهد شد.

شهیکی تاکید کرد: توسعه بخش فب‌لب و گرنت فناوری و همچنین حضور اثرگذار پارک‌های علم و فناوری در بحث تامین ارزش افزوده راهبردی را در دوره جدید با جدیت ادامه می‌دهد.

بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها

دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ثبت‌نام غیرحضوری دانشجویان روزانه غیربومی کارشناسی ارشد ورودی سال۱۴۰۳ این دانشگاه برای سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی از ۲۵ شهریور شروع می‌شود و تا ساعت ۲۲ روز ۲۸ شهریورماه به پایان می‌رسد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه اسکان خوابگاه‌های دانشگاه تهران به نشانی dorm.ut.ac.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند.

اداره خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز اعلام کرد که همه خوابگاه‌های این دانشگاه از روز جمعه (۲۳ شهریور) بازگشایی می‌شود و آماده اسکان دانشجویان خواهد بود. همه دانشجویان روزانه و شبانه غیربومی، ورودی جدید می‌توانند با مراجعه به سامانه خوابگاهی، از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه، ۱۹شهریور تا روز یکشنبه، ۲۵ شهریور نسبت به انتخاب اتاق اقدام کنند. ثبت‌نام خوابگاه و انتخاب اتاق برای دانشجویان ورودی جدید ، الزاماً پس از انجام انتخاب واحد به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه خوابگاهی گلستان به نشانی https://ems.atu.ac.ir امکان‌پذیر است.

علی خاکی‌صدیق رئیس مرکز هیات‌های امنا و ممیزه وزارت علوم شد

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی علی خاکی‌صدیق، معاون پیشین آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه این وزارتخانه منصوب کرد.

مراسم معارفه خاکی صدیق روز دوشنبه (۱۹ شهریورماه) با حضور سیداحمدرضا خضری مشاور وزیر علوم برگزار شد.

علی خاکی صدیق پیش از این و در دولت دوازدهم معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیش از آن پیشتر رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق این دانشگاه بود. او در اسفند ۱۳۹۱ به عنوان «استاد برجسته مهندسی ایران» در اولین دورهٔ معرفی این عنوان توسط فرهنگستان علوم دست یافته‌ است.

آغاز ثبت‌نام پذیرش کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از آغاز ثبت‌نام پذیرش دوره‌های کاردانی ناپیوسته این دانشگاه از دوشنبه ۱۹ شهریور ماه خبر داد.

به گفته اصغر کشتکار ثبت‌نام از داوطلبان ورود به دوره‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی جهت پذیرش مهرماه ۱۴۰۳ در بیش از دو هزار و ۴۲۵ کدرشته محل تا ۲۴ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام از داوطلبان ورود به دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی جهت پذیرش مهرماه ۱۴۰۳ از روز چهارشنبه (۲۱ شهریورماه) در بیش از ۱۹۲۲ کدرشته محل شروع شد و تا ۲۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

همزمان با شروع ثبت‌نام، دفترچه‌ راهنمای ثبت نام از طریق پرتال اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی ww.sanjesh.org همچنین پرتال اطلاع‌رسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی به نشانی www.uast.ac.ir قابل رویت و در دسترس داوطلبان است، برهمین اساس داوطلبان لازم است ضمن مطالعه شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه‌ راهنمای پذیرش نسبت به ثبت‌نام در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کرده و پرینت نهایی آن را تا زمان اعلام نتیجه نزد خود نگه دارند.

انتشار کتاب گزارش عملکرد سه‌ساله دانشگاه تهران

گزارش عملکرد سه ساله واحدهای ستادی دانشگاه تهران با عنوان «از ایده تا عمل» بر اساس چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران و در شش فصل منتشر شد

سید محمد مقیمی نسخه‌ای از کتاب گزارش عملکرد سه ساله دانشگاه تهران (۱۴۰۳ -۱۴۰۰) را طی نامه‌ای برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کرد. رئیس دانشگاه تهران در نامه نوشت: پیرو فرمایشات اخیر رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه در خصوص اساتید اخراجی و توجه به نظرات و دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان به استحضار می‌رساند که در این دوره سه ساله مدیریت دانشگاه تهران نه تنها استاد و دانشجویی اخراج نشد، بلکه برای اساتید و دانشجویان از طریق ایجاد خانه گفت‌وگو، جلسات مناظره با حضور همه طیف‌های فکری و سیاسی، کرسی‌های آزاداندیشی، تجمعات قانونی و برنامه‌های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران در یک فضای علمی و کارشناسانه، امکاناتی فراهم شد. لیست‌های موسوم به اساتید اخراجی که در فضای مجازی منتشر شده، فاقد اعتبار است؛ به گونه‌ای که برخی از این اساتید سال‌هاست که بدرود حیات گفته‌اند و برخی نیز در دوره مدیریت گذشته بازنشسته شده‌اند.

بکارگیری مدیران از طیف‌های سیاسی مختلف و انتصاب مدیران با اتکا به استمزاج واقعی از تمامی ذی‌نفعان دانشگاه (اساتید، کارکنان و دانشجویان) و به دور از دموکراسی‌های نمایشی و دروغین و تلاش بی‌وقفه مدیریت دانشگاه در زمینه ارتقای سطح رفاه تمامی ذی‌نفعان دانشگاه و حفظ کرامت انسانی از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره مدیریت دانشگاه تهران است که کاملاً منطبق با تأکیدات رئیس جمهوری و دولت وفاق ملی است.

بررسی وضعیت مدارس سما در جلسه شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد

دومین جلسه شورای معاونان امور مدارس استان‌ها معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز دوشنبه (۱۹ شهریورماه) با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.

اعضای شورا به ارائه نقطه‌نظرها و پیشنهاداتی درخصوص مدارس سما و ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: امور را با جدیتِ روز اول پیش‌ می‌بریم

نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس روز دوشنبه (۱۹ شهریورماه) با حضور فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه برگزار شد و در آن در خصوص بودجه واحدهای دانشگاه شامل اعتبارات هزینه‌ای، ‌اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای،‌ اعتبارات دریافتی از محل ابلاغ‌ها و منابع تخصیص یافته به معاونت‌ها و مدیریت‌ها و دانشکده‌های مختلف و مانده حساب آنها گزارش‌هایی ارائه شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این نشست ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان و مدیران جدید اظهار داشت: تا زمانی که با استعفای اینجانب موافقت نشود من امور را با دقت و جدیت همانند روز اول کاری خود پیش خواهم برد و همه باید با تلاش و جدیت این امانتی که به دست ما سپرده شده است را به نحو احسن حفظ و حراست کرده و امور را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.

وی با اشاره به ثبت نام غیر حضوری دانشجویان کارشناسی ارشد از ۱۷ تا ۲۰ شهریور و دکتری از ۱۹ تا ۲۴ شهریور ماه یادآور شد: دانشجویانی که نتوانند در این تاریخ‌ها به صورت غیرحضوری اقدام به ثبت کنند می‌توانند از اول تا ۴ مهر ماه به صورت حضوری ثبت‌نام خود را انجام دهند.

دانشجو با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای استقبال از نو دانشجویان گفت: امسال در مجموع ۲ هزار و ۹۴۸ دانشجوی جدید وارد دانشگاه خواهد شد که با توجه به میزان ظرفیت خالی در خوابگاه‌های دانشگاه و نظر به اینکه ۲۵۵ نفر از دانشجویان سنواتی در این خوابگاه‌ها ساکن هستند نیاز است با تمدید اقامت این دانشجویان در خوابگاه‌ها از سوی روسای دانشکده‌ها موافقت صورت نگیرد تا حق دانشجویان جدید که نیازمند استفاده از خوابگاه هستند تضییع نشود.

بهره‌برداری از ۶ طرح‌ عمرانی دانشگاه تهران؛ از خوابگاه شهید قدس تا طرح توسعه دانشکده

سرای دانشجویان متاهل به نام شهید اسماعیل هنیه، طرح توسعه دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی (ساختمان ۱۷۵۷ جندی شاپور)، ساختمان اندیشکده حکمرانی مالی محاسباتی، ساختمان اداره کل مهارت دانشگاه تهران (ساختمان ۱۷۵۷ دارالفنون)، دفتر مرکزی پردیس‌های بین‌الملل و شعبه‌های خارج از کشور (ساختمان علم و فناوری ۱۷۵۷ جندی شاپور) و استودیو شماره ۲ و ۳ تلویزیون اینترنتی، ۶ طرحی است که امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه با حضور سید محمد مقیمی، رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران افتتاح شد.

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حاشیه مراسم گفت: در دوران فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۰ ظرفیت جدید برای زوج‌های دانشجویی ایجاد کردیم. افتتاح مجموعه ۵۰۰ واحدی خوابگاه متاهلی برای سال آینده جزء برنامه‌های بلندمدت است که ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش بینی شده است.وی این را هم اضافه کرد که به دانشجویان متاهل متقاضی خوابگاه وعده اعطای خوابگاه داده بودیم که با تلاش همکاران محقق شد، ما پیش از این۲۲۰ واحد خوابگاه متاهلی داشتیم که با رونمایی از خوابگاه متاهلان ساختمان شهید هنیه تعداد آنها به ۲۷۱ واحد رسید.

رئیس دانشگاه تهران بعد از افتتاح طرح‌های عمرانی این دانشگاه از اتمام فرآیند راه‌اندازی شعبه بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف اشرف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همچنین پذیرش دانشجو در شعبه بین‌المللی دانشگاه تهران در گرجستان از مهر ماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

در حاشیه این مراسم محسن ابریشم‌چی، رئیس هیات مدیره یک موسسه نیکوکاری از امضای توافق‌نامه‌ای با دانشگاه تهران برای احداث پردیس رفاهی- خوابگاهی ۱۲۰ هزار مترمربعی برای این دانشگاه خبر داد. موضوع این توافق‌نامه عبارت است از تأمین سرمایه و انجام اقدامات مربوط به ساخت (اعم از خدمات مهندسی، تأمین مصالح و تجهیزات و انجام کلیه کارهای ساختمانی، نصب تجهیزات و تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی) جهت احداث و راه‌اندازی پردیس رفاهی- خوابگاهی مولانا به مساحت زیربنای ۱۲۰ هزار مترمربع در اراضی موسوم به ژئوفیزیک دانشگاه تهران، واقع در انتهای خیابان کارگر شمالی.

رونمایی از ۵ عنوان کتاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نمایشگاه مسکو

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اعلام کرد که پنج عنوان کتاب از انتشارات این پژوهشگاه با موضوعات علوم تربیتی، روانشناسی و جامعه‌شناسی که به زبان روسی ترجمه شده‌اند، برای نخستین بار در سی‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو به نمایش درآمدند. در این نمایشگاه ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب از مناطق مختلف روسیه و برخی کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران، آلمان، چین، جمهوری آذربایجان و بلاروس در بیش از ۳۰۰ غرفه حضور یافتند.

افزون بر ۴۰۰ عنوان کتاب از ۶۴ ناشر ایرانی با موضوعات آموزش زبان فارسی، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، ادبیات پایداری و مقاومت، ادبیات کلاسیک و معاصر در غرفه ایران در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

حل‌وفصل ماجرای انتخاب‌رشته و بازگشت چهره‌های آشنا به وزارت علوم

برگزاری دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصمیم‌گیری درباره داوطلبان کنکور

دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مسعود پزشکیان، سران دو قوه قضائیه و مقننه ۲۰ شهریورماه برگزار شد. به گفته حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از بحث‌های مهم این جلسه تعیین نحوه شرکت مجدد پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری همه مقاطع در سال آینده بود.

همچنین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد و سازمان سنجش، بر اساس مصوبات پیشین مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نظام‌نامه مجددی برای سهمیه‌بندی عادلانه مناطق داوطلبان بر اساس تفکیک سهمیه‌های کنکور به صورت استانی تدوین کند.

در این جلسه همچنین پنج نفر از اعضای حقیقی ستاد ملی زن و خانواده بر اساس رای اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منصوب شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: در جلسه امروز همچنین اصلاحی در نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجو معلم انجام شد و ماده واحده برای نحوه تعیین سهمیه داوطلب آزمون سراسری به تصویب رسید. درباره تفکیک سهمیه‌های کنکوری به صورت استانی کارهای تخصصی انجام خواهد شد.

۶۱ برگزیده جشنواره ملی فاوا معرفی شدند

اختتامیه دهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) روز سه‌شنبه (۲۰ شهریورماه) برای اولین بار خارج از پایتخت و در جزیره کیش در چهار بخش شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند، صنعت فضایی و اقتصاد دیجیتال و ۱۶ زیر مجموعه مرتبط با آن برگزار شد.

همچنین «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در بخش پنجره واحد تخصصی فاوا دوم شد و در حالی «وزارت امور اقتصاد و دارایی» در جایگاه سوم ایستاد که کمیته امداد امام خمینی (ره)، شایسته تقدیر اعلام شد.

متخصصان فناوری به هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کمک کنند

رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تِک) در مسیر هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات سازمان امور دانشجویان هم در این مراسم با اشاره به بیان اهمیت و کاربردهای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور پرداخت و هوشمندسازی خدمات، استعلام برخط بدون حضور و بدون مدرک فیزیکی، جلوگیری از تقلب و جعل، هدایت شغلی و برنامه‌ریزی آموزشی، تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری، گزارش‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان را از جمله دستاوردها و خدمات این پایگاه دانست.

مصطفی صالحی از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات درخواست کرد به تسریع در روند اجرای نقشه راه هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha