روابط عراق و ایران فراتر از روابط دو همسایه است/آمیخته شدن خون دو ملت در مبارزه با تروریسم

بغداد- ایرنا- رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق گفت: سطح روابط و پیوندهای دو ملت عراق و ایران فراتر از روابط معمول میان دو کشور همسایه است.

شیخ «خالد الملا» امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا افزود: روابط بغداد و تهران در دو سطح مردمی و دولت ها در سال های پس از ۲۰۰۳ در همه زمینه ها، روبه گسترش و تعمیق بوده است و اکنون نیز در بالاترین سطوح قرار دارد.

وی اظهار داشت: ملت عراق و ایران در یک کشتی نشسته و سرنوشت و مسیری مشترک دارند و از این رو در توسعه و تعمیق همکاری هایی که بتواند منافع مشترک دو ملت را تامین کند نباید کوتاهی و کم کاری شود.

الملا تصریح کرد: آمیخته شدن خون دو ملت در مبارزه با تروریسم تکفیری، این روابط تاریخی و دینی و برادرانه را وارد مراحل دیگری کرد و اکنون در عالی ترین سطوح و راهبردی ترین شکل ممکن برقرار است.

وی اظهار داشت: برای توسعه و گسترش روابط دو کشور نباید حد و مرزی قائل شد، زیرا دو ملت عراق و ایران شایسته بهترین ها هستند و این منافع از طریق گسترش روابط برادرانه تامین می شود.

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق گفت: هم اکنون نیز همکاری و هماهنگی خوبی میان دولت های دو کشور وجود دارد و ما اوج این هماهنگی و همکاری را در برگزاری مراسم اربعین امام حسین (ع) مشاهده کردیم.

شیخ الملا اضافه کرد: هماهنگی و همکاری میان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های عراقی و ایرانی در این مناسبت به بهترین شکل ممکن به ظهور رسید.

وی افزود: آنچه این روابط را استوار و پاینده کرده است، روح ایمان و عقیده در وجود دو ملت عراق و ایران است و این امر می تواند بر نقش آفرینی هر دو کشور در حل و فصل مشکلات و قضایای امت اسلامی بیفزاید.

شیخ الملا تاکید کرد: انتخاب نخستین مقصد خارجی رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی نیز نشان دهنده و تاکیدی بر سطح و اهمیت روابط میان دو کشور است که در زمان مناسبی انجام می شود.

وی افزود: در این سفر علاوه بر پرداختن به روابط میان دو کشور، می توان درباره قضایای مهم امت اسلامی بویژه موضوع فلسطین و غزه و تلاش برای پایان دادن به درد و رنج ملت مظلوم فلسطین نیز تبادل نظر و چاره اندیشی شود.

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق تصریح کرد: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق با سفر دیگر مقامات خارجی به بغداد بسیار متفاوت است، دکتر پزشکیان در این سفر به شهرها و مناطق مختلف خواهد رفت و با مسئولان مختلف دیدار خواهد کرد.

الملا افزود: رئیس جمهورها و مقامات آمریکایی زمانی که وارد عراق می شوند، سفر آن ها با ترس و به صورت مخفیانه و سریع انجام می گیرد و به مکان محدودی می روند.

وی اضافه کرد: سفر دکتر پزشکیان به عراق، افزایش قدرت و قوت محور مقاومت است.

به گزارش ایرنا، دکتر پزشکیان در اولین سفر خارجی خود پس از تصدی پست ریاست جمهوری، امروز چهارشنبه وارد بغداد شد و از سوی ‌محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و محمد کاظم آل صادق سفیر کشورمان در بغداد مورد استقبال قرار گرفت.

دکتر پزشکیان قرار است طی این سفر با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس پارلمان و رییس دستگاه قضایی عراق درباره گسترش مناسبات فی مابین دو کشور و مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و ضرورت توقف جنگ و نسل کشی در غزه بحث و گفت وگو کند.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، در این سفر قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور به امضا طرفین برسد.

دکتر پزشکیان و هیات همراه در روز دو سفر خود (فردا پنجشنبه) به زیارت عتبات عالیات درشهرهای مقدس عراق مشرف می شوند و بعد از اتمام زیارت ها به بصره سفر کرده و در پایان اربیل آخرین ایستگاه سفر رییس جمهور کشورمان به عراق را تشکیل می دهد.

رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت مشترک «عبداللطیف رشید» رییس جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق وارد بغداد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha