فضای مجازی باید مانند فضای واقعی، قانونمند شود

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و مسائلی مانند خرید و فروش، حوزه سلامت، آموزش در فضای مجازی انجام می‌شود و همان‌طور که ما برای همه فعالیت‌ها در فضای حقیقی قواعد و مقرراتی داریم، عقلانی نیست که برای همان تعاملات در فضای مجازی فاقد چارچوب و قاعده باشیم.

«محمد سراج» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت پیرامون حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، اظهار داشت: امروز بسیاری از روابط و فعالیت‌های اجتماعی در فضای مجازی انجام می شود؛ خرید و فروش، حوزه سلامت، آموزش و ... همانطور که ما برای همه فعالیت های انسانی در فضای حقیقی قواعد و مقرراتی داریم، عقلانی نیست که برای همان تعاملات در فضای مجازی فاقد چارچوب و قاعده باشیم.

سراج با بیان اینکه باید فضایی را فراهم کرد تا افراد ایمن وارد این فضا و خارج شوند و نمی توان حقوق دیگران را نادیده گرفت، گفت: متاسفانه اکنون با شرایطی روبه رو هستیم که هرکس زورش رسید هرکاری بخواهد می کند و دیگران نمی توانند از حق‌شان دفاع کنند. در این فضا باید مانند فضای واقعی، قانونمند شود تا مردم احساس امنیت کنند و از جرایم، سوءاستفاده ها و کلاهبردی از مردم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مجلس مرجع قانونگذاری در کشور و همه توان دولت باید پای کار بیاید و در قالب لایحه‌ای بحث حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را دنبال کند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و تبعاتی که برای جامعه دارد، مجلس می‌تواند در در قالب اصل ۸۵ قانون موقتی را برای مدت زمان کوتاهی تصویب کند و بعد قانونی دائمی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره نقش شورای عالی فضای مجازی در قانونمند شدن فضای مجازی، گفت: این شورا به عنوان یک مرجع تخصصی اختیاراتی دارد که می‌تواند به قانونمند کردن فضای مجازی کمک کند و چون یک شورای تخصصی است، عقل و منطق حکم می کند که مجلس حتما از کار تخصصی این شورا استقاده کند و خود این شورا هم می تواند در قاعده گذاری در فضای مجازی اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha