۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85593544
T T
۲۷ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۲ برابری بهره‌وری درختان گردو خراسان‌شمالی با طرح «سرشاخه‌کاری»

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای طرح «سرشاخه کاری» باغ های گردو بهره وری این محصول را امسال در هکتار به چهار تن افزایش داد.

صفدر صفدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جدای از افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل دهی و برگ دهی درخت، افزایش محصول همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی همراه با آموزش باغداران اجرا می‌ کنند.

وی افزود: افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست و یکنواختی محصول از دیگر مزایای سرشاخه کاری درختان گردو است.

صفدری از آغاز برداشت گردو از سطح باغ های این خطه خبر داد و اظهار کرد: پنج هزار هکتار باغ گردو در این استان وجود دارد که پیش بینی می شود هفت تا هشت هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: انواع ارقام گردو از جمله چاردران، پرشیا، هارتلی، فرانکت، چندلر، فرنور، لارا، اروند رنت در باغ های استان تولید می شود که از نظر انواع ارقام مناسب خودکفا خواهیم شد.

وی با بیان اینکه گردو های بومی استان در برخی از سال ها در اثر سرمازدگی دچار خسارت شدند، یادآور شد: اصلاح و نوسازی باغ‌های گردو با هدف افزایش کمی و کیفی تولید و افزایش بهره وری ادر بخش باغبانی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ارقام جدید به عنوان گردوهای پیوندی در استان کشت و توسعه یافته که از نظر جثه کوچک اما پر محصول هستند.

وی با بیان اینکه گردوهای استان بیشتر به شکل توده و بومی است، گفت: این گردو ها نیاز به جایگزینی و اصلاح دارند، به صورت بومی این گونه ها کاغذی، سنگی، آمیخته خراسانی نامگذاری شده اند.

ایجاد زنیجره تولید گردو

صفدری بر ایجاد زنجیره تولید گردو در استان تاکید کرد و گفت: در این راستا یک گلخانه یک هکتاری نیز برای تولید نهال ایجاد شده است و علاوه بر این یک باب سردخانه و آزمایشگاه نیز برای نگهداری نهال با کیفیت و اصلاح شده ( لیبل آبی) ایجاد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: ۹ هزار و ۳۰۰ نفر از بهره برداران بخش کشاورزی استان در زمینه تولید گردو فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می شود و از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha