اشکی به چشم و لبخندی به لب

مشهد- ایرنا- ایام ماه ربیع‌الاول با اندوه و شادی عجیبن شده است و هشتمین روز این ماه نیز این‌گونه است؛ روز شهادت امام حسن عسکری (ع)، که امامت حضرت صاحب الزمان (عج) نیز از همین روز آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، اگر چه این ماه پر از روزهای شاد و روح‌نوازی همچون میلاد رسول مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) است اما روز عزا بر ماتم امام یازدهم را نیز به همراه دارد و انتظار شیرین برای روزگار وصل و رسیدن به چراغ دلی که اکنون همچون خورشیدی در پشت ابر می درخشد از این ماه نور می‌گیرد.

هشتمین روز ماه ربیع الاول، موعد عهد بستن با ولایت است و نشان آن دوری جستن از دشمنان خاندان اهل بیت (ع) و از این رو باید به سیره خاندان نبوت عمل کرد و سالک رهپوی مسیر ائمه اطهار (ع) بود.

امام یازدهم شیعیان در سال ۲۳۲ هجری قمری چشم به جهان گشود و با ولادت خود خانه امام هادی(ع)، دهمین پیشوای شیعیان و بانو حدیثه را در شهر مدینه منور کرد. کنیه آن امام همام «ابومحمد» و دارای القابی مانند هادی، خالص، زکی، سراج و تقی بود و از آنجا که امام را در محله "عسکر" که محل سکونت سپاهیان ترک عباسی بود، زندانی کرده بودند به آن حضرت امام عسکری گفته اند.

امام حسن عسکری (ع) در دورانی زندگی می کرد که خلفای بنی عباس، جوّ سنگینی از استبداد و خفقان شدید را به وجود آورده بودند و کسی جرات عرض اندام در برابر آنان را نداشت.

این امام بزرگوار در علم، زهد و ساده زیستی، سخاوت، عدالت، کمال عقل، عصمت، شجاعت، کَرَم، پرورش نیروی تفکر و تعقل سرآمد زمان بود و در تاکید بر اصل قرآنی تقیه، تبیین جایگاه آل محمد (ع) در جامعه، پاسخ به پرسش ها و شبهات روز می کوشید و فی الجمله در همه ویژگی های اخلاقی و اجتماعی در زمانه خود نظیر نداشت.

هشتمین روز ماه ربیع الاول، عهد با ولایت است و نشان آن دوری جستن از دشمنان خاندان اهل بیت (ع) و از این رو باید بر سیره خاندان نبوت عمل کرد و رهجوی سالک در مسیر ائمه اطهار (ع) باشیم.هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری، آن حضرت در ۲۸ سالگی و به دست "معتمد عباسی" به شهادت رسید، مضجع شریف آن حضرت در شهر «سامرا» در عراق و کنار مضجع پدر بزرگوارشان، امام علی النقی (ع) واقع است.

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری، غیبت صغرای امام عصر (ع) آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نایب به اداره امور مردم می پرداخت که پس از آن غیبت کبرای حضرت آغاز شد.

شیعیان خود را برای ظهور آماده کنند

پس از شهادت امام یازدهم، محمدبن حسن عسکری(ع) مشهور به امام مهدی(عج)، امام زمان و حجت بن الحسن که در سال ۲۵۵ هجری قمری به دنیا آمده بود، در پنج سالگی ردای امامت بر دوش گرفت و از این روز غیبت صغرای وی آغاز شد، تا دست دشمنان اهل بیت (ع) از وی کوتاه شده و با این وجود، آمادگی لازم که از دوران امام دهم برای غیبت شروع شده بود، در این روزگار رسمی تر شود.

شیعیان معتقدند، مهدی موعود پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد و شیعیان در این روزگار باید خود را برای زمان ظهور آماده کنند.

یگانه منجی عالم بشریت به دور از نگاه ماموران حکومتی عباسیان پس از تولد، حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کرد و در این زمان پدرش، آن حضرت را به بزرگان شیعه معرفی کرد تا در مساله امامت در زمان غیبت دچار اختلاف نشوند.

اکنون شیعیان و چشم‌به‌راهان قائم آل محمد (ع) هر روز و به خصوص آخر هفته ها، دل وامانده خود را به ظهور آن حضرت امید می دهند و پایان این دلتنگی را به ویژه هر سال در سالروز ولادت مسعود آخرین حجت خداوند بر زمین، به انتظار تجلی خورشید عدالتش بر زمین، التیام می بخشند.

چشمی به اشک و لبی به لبخند

از این رو هشتم ربیع وظیفه دیگری را نیز به شیعیان یادآوری می‌کند. همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان(عج) این است که خود را از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته و در صفوف دفاع مقدّس شرکت می‌کردند، منتظران حقیقی امام عصر (عج) بودند.

ایشان اضافه کردند: انتظاری که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازیِ امام زمان آماده کنیم. سربازیِ امام زمان، کار آسانی نیست. سربازیِ منجی بزرگی که می‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز چندی پیش در همایش جهاد تبیین بسیج اساتید حوزه علمیه قم در مشهد گفته بود: برخی از روحانیت انقلابی کشور، امروز در جریانات سیاسی که پیش می‌آید به‌ جای اینکه آماده مبارزه بیشتر شوند، سخن از سازش و گفت وگو می‌زنند و این فکر مخالف خدمت به امام زمان (عج) است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی افزود: اگر شما وقف امام زمان (عج) شدید، دیگر نباید به ظرفیت‌ها و مسائل دنیوی توجه داشته باشید زیرا با تمام آثار وجودی و ظرفیت‌های خود وقف آن حضرت شده‌اید، این معنای درست وقف و بسیج است.

وی بیان کرد: در زندگی باید در مقابل هر جریانی که کوچک‌ترین زاویه ای با وجود مبارک امام زمان (عج) و یا حجت آن حضرت داشت، با تمام توان ایستاد، نه اینکه به فکر سازش و گفت وگو با آن‌ها باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha