پیام‌های تسلیت فقدان پری صابری/ او آفرینش‌گر آثار ماندگار تئاتر ایران بود 

تهران- ایرنا- در پی درگذشت پری صابری، هنرمند پیشکسوت تئاتر مدیران فرهنگی و هنری کشور از جمله مدیرکل هنرهای نمایشی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل بنیاد رودکی این فقدان را به خانواده وی و جامعه هنری کشور تسلیت گفت. 

به گزارش ایرنا از اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام حمید نیلی آمده است: «نام‌ بانو پری صابری، آفرینش‌گر آثار ماندگار، ملی و اندیشه‌ورز تئاتر ایران‌ هیچ‌گاه‌ فراموش نخواهد شد.

تاثیر نگاه‌ منحصر به فرد و عمیق‌ ایشان به فرهنگ و ادبیات کشورمان، و تعهد و اخلاق حرفه‌ای این هنرمند گران‌قدر برای نسل‌ جوان‌ تئاتر این سرزمین به یادگار خواهد ماند.

با افسوس و دریغ درگذشت اندوهناک بانو پری صابری را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و از خدای منان برای آن زنده‌یاد، طلب رحمت و آمرزش الهی مسئلت دارم.»

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز با صدور پیام تسلیتی درگذشت بانو پری صابری، کارگردان نامدار هنرهای نمایشی ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم/«انا لله و انا الیه راجعون»/ هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق- ثبت است بر جریده عالم دوام ما (حافظ)

درگذشت تأسف انگیز بانوی نامدار هنرهای نمایشی ایران و نویسنده و کارگردان نمایش های ماندگارِ «هفت خان رستم»، «هفت شهر عشق»، «رند خلوت نشین» و «شمس پرنده»؛ بانوی فقیده، پری صابری را به خاندان گرامی ایشان و عموم شاگردان و علاقه مندان وی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

بانو پری صابری، قله های بلند زبان و ادب فارسی چون فردوسی، حافظ، مولانا جلال الدین بلخی و سعدی شیرین سخن را نگهبانان هویت ملی و آئینه درخشان باورهای ایرانیان می دانست و از همین روی، نسبت به این مفاخر گرانقدر ایران زمین بر خود احساس مسئولیت بیشتری می کرد، تاجاییکه با ارائه آثار فاخر نمایشی درباره این بزرگان، به سهم خود نقش مهم و موثری را برای معرفی هرچه بهتر آنان به جامعه امروز بویژه نسل جوان ایفا نمود.    

نام و یاد این هنرمند برجسته ایران عزیز را گرامی می داریم و امید آن داریم که آثار فاخر این بانوی ارجمند به فراموشی سپرده نشود. از درگاه قادر متعال برای ایشان آرزوی رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی درخواست می نمایم.»

پیام تسلیت معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمود سالاری معاون هنری در پیامی درگذشت پری صابری نویسنده و کارگردان تئاتر را تسلیت گفت.

متن پیام وی به این شرح است: «انا لله و انا الیه راجعون/ پری صابری یکی از نام‌آوران و ستاره‌های درخشان آسمان هنرهای نمایشی کشور در ایران و جهان بود که با خلق آثار حرفه‌ای، ماندگار و ملی منجر به وزن و تعالی تئاتر کشور شد.

رفتن این هنرمند محترم و بزرگ و صاحب سبک تئاتر بسان فقدان یکی از پایه‌های تئاتر ملی و ایرانی کشور ما است که جایگزینی نخواهد داشت.

اینجانب درگذشت بانوی تئاتر ایران خانم پری صابری را به دوستداران ایشان تسلیت عرض می کنم و برای خانواده محترم آن مرحومه از خداوند منان صبر بر این مصیبت را خواستارم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد رودکی 

محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در پیامی درگذشت پری صابری پیامی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: « بار دیگر داغی تازه بر دلها نشست و تئاتر ایران با از دست دادن یکی از هنرمندان پیشکسوتش عزادار شد. 

مرحومه پری صابری از کارگردانان برجسته تئاتر، نویسنده و فعالان فرهنگی ایرانی و از پیشگامان تئاتر مدرن ایران بود و در طول فعالیت‌هایش تلاش کرد تا آثار هنری و فرهنگی ایران را با هنر نمایش تلفیق کند و در این مسیر بارها تالار وحدت میزبان نمایش‌های فاخر او برپایه داستان‌های اساطیری ایران بود.

پری صابری با «من به باغ عرفان» سفرش را در تالار وحدت آغاز کرد و به «باغ دلگشا» رسید.

این تالار بارها و بارها شاهد تلاش‌های او در روایت «رستم و سهراب»، «شمس پرنده»، «آنتیگونه»، «رند خلوت‌نشین»، «یوسف و زلیخا»، «لیلی و مجنون» و «هفت خان رستم» بود و حضورش تا همیشه در میان این صحنه و صندلی‌ها احساس می‌شود.

درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری کشور به ویژه اهالی هنرهای نمایشی، تسلیت گفته و از درگاه خدای منان برای ایشان، طلب رحمت و آمرزش الهی دارم.»

پری صابری کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری بعدازظهر روز سه‌شنبه بیستم شهریورماه درگذشت.

صابری در کارنامه هنری خود اجرای نمایش‌هایی همچون «من به باغ عرفان»، «بیژن و منیژه»، «شمس پرنده»، «من از کجا عشق از کجا»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا»،«رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا» و .... را در کنار شماری از نمایشنامه‌های خارجی همچون «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «آنتیگونه» و ... را روی صحنه برد.

پری صابری در سال ۱۳۱۱ در کرمان متولد شد و پس از طی دوران کودکی در فرانسه به ادامه تحصیل پرداخت. وی در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را راه اندازی کرد و در طول سال‌ها فعالیت خود نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و ترجمه آثار مختلفی را برعهده گرفت. صابری در سال‌های ۱۳۴۷تا ۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد.

«شمسِ پرنده» و «اسطورهٔ سیاوش» دو نمایشی است که پری صابری در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برد. نشان شوالیهٔ کشور فرانسه به پری صابری داده شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha