۷۰ مسجد برتر در حل مسائل محله‌محور معرفی می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از معرفی ۷۰ مسجد نمونه و فعال در حل مسائل محله‌محور در نشست ملی شهید دارایی خبر داد که قرار است در مشهد برگزار شود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی روز چهارشنبه -۲۱ شهریور- در نشست خبری رویداد ملی شهید دارایی با اشاره به برگزاری دوره «توانمندسازی محله پیشرفت» از بهمن سال ۱۴۰۲ گفت: این دوره به همت بنیاد هدایت برای امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور آغاز شد که دارای چند مرحله است و آخرین مرحله آن از جمعه -۲۳ شهریور- به مدت یک ماه برگزار می‌شود.

وی از سلسله نشست‌های آموزشی آرمان، سلسله نشست‌های شهید اصلانی و سلسله نشست‌های شهید شهرکی به عنوان مراحل اول تا سوم این دوره یاد کرد و گفت: قرار است از برگزیدگان این عملیات در نشست ملی شهید دارایی که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، تجلیل شود.

عزت زمانی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ملاک انتخاب توانمندی گروه و همراهی آن ها با بیناد هدایت گفت: در مجموع بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد و ما در مرحله اول از میان ۲۰ هزار مسجد فعال، هزار مسجد را انتخاب کردیم و توانایی پشتیبانی مالی از این تعداد مسجد را داریم. ما تقریبا به تمام مساجد کشور سر زدیم و شناسایی کردیم و از میان حدود هزار مسجد، ۷۰۰ مسجد انتخاب شد و در نهایت ۷۰ مسجد تا آخر با ما همراهی کردند. 

وی افزود: در ابتدای این طرح برای افراد گزینش شده یک دوره آموزشی در قم برگزار شد و این افراد بوم مسجد خود را با عنوان پیشرفت محله طراحی کردند تا در ادامه بوم خود را عملیاتی کنند و نکته مهم این بود که یک گروه بتواند پای یک مساله بایستد و لذا از میان ۷۰۰ مسجد برای الگونمایی به عنوان تیم های برگزیده ۷۰ مسجد انتخاب شدند. 

معاون سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مهمترین مساله در این دوره برای ما تیم سازی، ساخت گروه، باور به کار جمعی و رفع گره های ذهنی است. چون اصیل ترین عنوان جهاد تبیین، باز کردن گره ذهنی در هر حوزه ای است. یعنی باور کنیم که خودمان باید مشکلات را حل کنیم و به قله ها برسیم و اگر این مساله حل شود، صدها مساله دیگر حل خواهد شد. 

عزت زمانی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره پیوست رسانه ای طرح توانمندسازی محله پیشرفت گفت: اگر منظور از پیوست رسانه ای تولید باشد، باید بگویم بله ولی اگر منظور تبیین و انعکاس طرح در رسانه است، قبول داریم که در این فضا ضعیف هستیم ولی یکی از اعضای این تیم می تواند در کنار امام مسجد به عنوان رسانه فعالیت است. البته تاکنون گزارش هایی در این زمینه تولید شده ولی در انعکاس آن ضعیف عمل کرده ایم. 

وی درباره اجرای این طرح با توجه تعدد متولیان مسجد گفت: سند ملی مسجد را در سازمان تبلیغات به کمک نهادهای مختلف طراحی کردیم که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت و چند ماه پیش در مشهد با حضور مسئولان اصلی مرتبط با مسجد مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج و حوزه های علمیه و سپس با محوریت امامان جمعه، استانداری ها و شهرداری ها که به گونه ای با مسجد در ارتباط هستند، طراحی شد.

معاون سازمان تبلیغات ادامه داد: این سند در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و وظیفه هر نهادی ابلاغ شد. مثلا وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی عبارت است از توانمندسازی و گفتمان سازی امامت؛ حوزه های علمیه به تربیت امام جماعت می پردازند و سازمان بسیج به دنبال تربیت نیروی انسانی و همراهی کردن شبکه مردمی برای کنشگری است. البته شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به عنوان ستون خمیه متولی این کار است.

وی با اشاره به فلسفه وجودی مسجد در اسلام و این الگوی پیامبر اکرم(ص) که مسجد را محور تمام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی قرار می داد، اظهار داشت: ما معتقدیم انسان دارای یک حکمرانی اختصاصی است و حضرت امام خمینی (ره) فرمود اسلام برای حل مسائل به دنبال راهی است که منفعت مالی و آسایش را فقط برای یک قشر خاص دنبال نمی کند. 

عزت زمانی افزود: در این نوع حکمرانی، مسجد دارای جایگاه اساسی است و شبکه امامت در درون مسجد می تواند مرکز برقراری پیوندهای اجتماعی میان مردم باشد و استعدادهای آنان را شکوفا کند. ما تلاش کردیم امام جماعت مسجد را با عنوان امام رشد دهیم با این عبارت که او امام محله است و باید برای تمام محله برنامه‌ریزی کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha