۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85593770
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز فرایند اولین پیاده‌روی تجاری در فضا با «پولاریس داون»

تهران- ایرنا- پس از چند بار تاخیر به دلیل مسائل فنی و شرایط آب‌وهوایی ماموریت فضایی «پولاریس داون» از مرکز فضایی کندی سازمان ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا با یک راکت «فالکون‌۹» شرکت اسپیس ایکس پرتاب شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی نجومی پاپ‌سای، چهار سرنشین این فضاپیما شامل متخصصان ماموریت آنا منون و سارا گیلیس اولین کارکنان اسپیس‌ایکس که به مدار می‌روند، همچنین اسکات پوتیت بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و جرد ایساکمان میلیاردر فرمانده و بانی و تامین مالی کننده پولاریس داون هستند.

هر چند این سفر شش روزه برای انجام اولین پیاده‌روی تجاری در فضا تاریخ‌ساز خواهد شد؛ این ماموریت، اولین سفر و اقامت ایساکمان در فضا نیست. بنیانگذار شرکت پیمانکار خصوصی نیروی هوایی با نام دریکن اینترنشنا ماموریت اینسپیریشن‌ ۴ شرکت اسپیس ایکس را در سپتامبر ۲۰۲۱ تامین مالی کرد که بنا به گزارش‌ها حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود جمع‌آوری کرد. ماموریت اینسپیریشن‌۴ با خدمه تجاری و آماتور خود به حدنصاب‌های تاریخی خود در زمینه مسافرت فضایی دست یافت.

ماموریت پولاریس داون ابتدا قرار بود روز ۲۶ اوت (۵ شهریور) شروع شود اما اسپیس‌ایکس کار را به تعویق انداخت تا آزمایش‌های بیشتری پیش از پرواز انجام شود. یک نشت هلیوم از تجهیزات حامی راکت فالکون‌ ۹ نیز روز بعد از آن بار دیگر ماموریت را به تاخیر انداخت. پس از آن این ماموریت چند بار به علت شرایط نامساعد آب و هوایی عقب افتاد.

کپسول کرو دراگون پس از سفری ۷۴۵ مایلی و در حضیض حدود ۱۱۸ مایلی در بالای زمین به سمت بالاترین ارتفاع مداری خود در حدود ۸۷۰ مایلی سفر می‌کند، این طولانی‌ترین سفری است که پس از ماموریت نهایی آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ تا کنون انسان‌هایی موفق به انجام آن می‌شوند.

کرو دراگون پس از روز دوم در فضا تا حضیض حدود ۴۳۵ مایل پایین می‌آید و برای بقیه مدت سفر خود در ارتفاع می‌ماند. در این زمان خدمه پولاریس داون برای تکمیل اولین پیاده‌روی فضایی تجاری تلاش خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha