۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲
کد خبر: 85593799
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کارگردان تئاتر: هجو و هزل شرم‌آور در تئاتر کمدی جایز نیست

تهران- ایرنا- کارگردان تئاتر با تاکید بر این که هجو و هزل شرم‌آور در نمایش‌های کمدی جایز نیست، می‌گوید: این معیار ما است؛ «چیزی بگوییم که اگر خانواده خودمان هم نشست کار را دید خجالت نکشیم.»

حامد مصباحی که این روزها «پسرخوانده» را با کارگردانی مشترک امید مصباحی در سینما تئاتر گلریز روی صحنه برده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این سوال که با این‌گونه اجراها به دنبال بیزینس و هدف تجاری آثار هستید یا هدف طرح مسائل اجتماعی و ادای مسئولیت اجتماعی را هم دارید؟ اظهار داشت: در شروع که هرگز این‌گونه نبود؛ زمانی که بازی می‌کردیم به شکلی نبود که بخواهد روزمرگی ما را هم بگذراند. از وقتی خودمان شروع به تولید کردیم، یک شکل تجاری پیدا کرده و شاید به تجارت ما تبدیل شد اما واقعیت این است که نمی‌توانم بین این دو تفاوتی بگذارم؛ هر دو هدف مدنظر ماست. هم مسئولیت اجتماعی‌ام را انجام می‌دهم و هم هدف بیزینس دارم و هیچ کدام بدون دیگری نمی‌شود. بیزینس کنار هنر وجود دارد اما هنر ارجح است.

او در این باره که برخی کارهای نمایشی کمدی به سمت هجو و هزل می‌رود. به چه میزان بازی‌های این گونه را در کارهای کمدی باور و قبول دارید؟ گفت: با بازگشت به جامعه و شرایط حاکم بر فضای مجازی، من منکر هیچ‌کدام نیستم اما نمی‌توانم بگویم که کار درستی دارند انجام می‌دهند و یا این که کارشان غلط است؛ این انتخاب یک هنرمند است که به چه صورت با مردم روی صحنه رابطه ایجاد کند و با آنها همنفس شود. انتخاب ما هرگز این‌گونه کارها نبوده و دوست داشتیم خانوادگی‌تر باشیم. قصه داشته باشیم و در نهایت یک هرمنوتیکی در نمایش وجود داشته و پیامی به دنبال داشته باشد.

مصباحی ادامه داد: شوخی‌هایی هم که داریم زننده نباشد، اگر اغراق نکرده باشم فکر می‌کنم ۳۰ تا ۴۰ درصد مخاطبان ما افراد زیر ۱۵ سال هستند و به همراه پدرها و مادرها به تماشای نمایش ما می‌نشینند و این برای ما افتخار است و بالطبع در رفتار ما با افراد هم این گونه است. این بازتاب را از مردم می‌گیریم.

حضور بازیگران چهره در تئاتر بسیار موثر است ولی کارهایی هم داشتیم که بازیگران چهره در کار بودند اما مخاطب زیادی نداشتندوی افزود: من به الزام یک متر و معیار سنجشی در کارهای کمدی باور دارم. معیار ما این است که اگر حرفی می‌زنیم که دوپهلو است و یک کمدی دارد که یک لبه دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد، آن کمدی را انتخاب می‌کنیم که اگر یک بچه ۱۳ ساله می‌شنود متوجه نشود، اگر سنش هم بالاتر است و می‌شنود، برای او زننده نباشد و خجالت نکشد از این که با خواهر، والدین، همسر و فرزندانش برای تماشای نمایش آمده است.

مصباحی همچنین در خصوص برخی کارهای نمایشی با حضور بازیگران چهره و این که آیا فروش این آثار صرفا به خاطر بازیگران چهره است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر به جای تمامی بازیگران چهره یک سری بازیگر جوان با استعداد فوق‌العاده جایگزین کنیم، این واکنش را نخواهد داشت. حضور بازیگران چهره بسیار موثر است ولی کارهایی هم داشتیم که بازیگران چهره در کار بودند اما مخاطب زیادی نداشتند.

او تاکید کرد: حضور بازیگران چهره و تبلیغاتی که روی نمایش انجام می‌شود بسیار موثر است و وقتی عنوان کنسرت - نمایش می‌گیرد باز هم متفاوت است و یک کار با پروداکشن بزرگ به اجرا می رود مخاطب را جذب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر صرفا برای بازیگر چهره نیست بلکه قدرت و توان بازیگری و اجرایی آنها در نمایش جای خود را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha