کیت تشخیص اوره، از تخلف در خوراک دام جلوگیری می‌کند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: با استفاده از دستاورد کیت تشخیص اوره، می‌توان مقدار این ماده را در خوراک دام تشخیص داد و از تخلفات احتمالی جلوگیری کرد.

مهدی امیرصادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین قسمت در تولیدات دام و طیور، بخش تغذیه و تهیه خوراک باکیفیت است، افزود: با تهیه کیت شناساگر اوره می‌توان به راحتی و قبل از تحویل بار، وجود و یا عدم وجود اوره در محموله را بررسی کرد و از تقلبات احتمالی جلوگیری به عمل آورد. ضمن اینکه غلظت بالای اوره موجب ایجاد مسمومیت و در نهایت تلف شدن دام می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، اظهار داشت: این کیت به راحتی و با استفاده از دوربین تلفن هوشمند (همراه) و یک نرم افزار ساده قادر است به صورت کمّی اوره موجود در نمونه را مشخص کند.

امیرصادقی، براین باور است؛ تشخیص فوری تقلبات در خوراک دام و جلوگیری از زیان ناشی از آن، قابلیت استفاده آسان، سریع و ارزان، عدم نیاز به تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی، قابلیت استفاده در فارم و حمل و نقل آسان و نیز قابلیت کاربرد ساده و فراگیر (تمامی دارندگان تلفن هوشمند) از مهم‌ترین مزایای این کیت به شمار می‌رود.

وی، تصریح کرد: قیمت هر کیت خارجی ۲۹۳ دلار است و برای تقریباً ۲۰۰ نمونه استفاده می‌شود، یعنی برای هر نمونه بیش از یک دلار هزینه دارد. اساس این کیت بر پایه استفاده از آنزیم اوره‌آز طراحی شده است که کارکردن با آن را دشوار می‌سازد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ادامه داد: این در حالی است که کیت تهیه شده در این تحقیق برای هر نمونه، هزینه‌ای کمتر از ۱۲ هزار تومان خواهد داشت. بنابراین با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی، این کیت، به ازای هر نمونه، بیش از ۴۸ هزار تومان صرفه اقتصادی دارد.

امیرصادقی، گفت: کارخانجات تولید خوراک دام و طیور، دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی، آزمایشگاه‌های تغذیه دام و طیور و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز علمی- پژوهشی، از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند از دانش فنی کیت تشخیص اوره تولید شده در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، استفاده کنند.

وی افزود: افراد سود جو، جهت بالاتر نشان دادن پروتئین سویا، از افزودن منابع نیتروژنی به آن اضافه می‌کنند که بهترین و در دسترس ترین آنها، اوره است. بنابراین با اضافه کردن مقادیر کم اوره به یک محموله کنجاله سویا، ارزش پروتئینی آن بیشتر از مقدار واقعی و ارزش ریالی آن نیز بیشتر محاسبه می‌شود.

کیت تشخیص اوره، از تخلف در خوراک دام جلوگیری می‌کند

کیت تشخیص اوره، از تخلف در خوراک دام جلوگیری می‌کند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha