۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۱۴
کد خبر: 85594008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین نشست تدوین بودجه شهروندی برگزار شد

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۱۴
کد خبر: 85594008
نخستین نشست تدوین بودجه شهروندی برگزار شد

تهران- ایرنا- نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی با هدف افزایش دانش و مشارکت مردم در برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت برگزار شد.

به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه، نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی با هدف افزایش دانش و مشارکت مردم در برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

در این نشست که برخی از رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه و کارشناسانی از امور تخصصی مرتبط و همچنین معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشتند، گزارش اولیه چارچوب و الزامات انتشار بودجه شهروندی توسط پژوهشگران مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شد.

بر پایه این گزارش، بسیاری از کشورها به انتشار سند بودجه‌ای به زبان قابل فهم و آسان برای شهروندان با نام «بودجه شهروندی» روی آورده‌اند که به‌صورت مختصر با زبانی ساده و غیرفنی و در قالب اشکال و نمودارهای جذاب و کاربردی برای شناخت بهتر مردم از بودجه عمومی، طراحی و منتشر می‌شود. این سند در راستای افزایش دانش شهروندی و با هدف بهبود مشارکت عمومی توسط دولت تنظیم شده و در سطح گسترده منتشر خواهد شد. هدف از این گزارش، آشناسازی شهروندان با محتوا و فرآیند بودجه‌ریزی در بخش عمومی به منظور پاسخگو کردن دولت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشورتی و نظارتی شهروندان و همراه‌سازی مردم در انجام برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای دولت است.

بودجه شهروندی در ایران تاکنون منتشر نشده است. در نخستین نشست تدوین و انتشار بودجه شهروندی، انتشار این بودجه مورد تأکید کارشناسان قرار گرفت و مقرر شد در جلسات آتی در مورد چارچوب محتوایی و نحوه تدوین و انتشار آن برای افزایش دانش و مشارکت مردم، بحث و تبادل نظر شود.

برگزاری جلسه کمیسیون هماهنگی و تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴

همچنین جلسه کمیسیون هماهنگی و تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور با حضور سرپرست معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت، رؤسای امور و کارشناسان حوزه تخصصی مرتبط سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. در این جلسه، گزارش‌های امورهای تخصصی درخصوص درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۴، تحولات شاخص‌های جمعیتی، عملکرد مولدسازی، چارچوب پیشنهادی برای ساماندهی و اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی و چارچوب احکام تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha