۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85594267
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ورود سرای نوآوری مبل و منبت ملایر به بازارهای صنعتی

همدان- ایرنا- معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر ورود هلدینگ‌های اقتصادی (شرکت های تجاری) در بازار مبلمان منبت ملایر را یک ضرورت دانست و گفت: قرار است سرای نوآوری مبل و منبت به تمام قسمت‌های صنعت از تهیه مواد اولیه گرفته تا بازارهای فروش ورود پیدا کند.

«مرتضی امیدی‌نژاد» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بزرگترین دغدغه فعالان مبل و منبت مارکتینگ (بازاریابی) و فروش است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تخصصی که در زمینه مدیریت بازرگانی دارد، می‌تواند کانال‌هایی را برای فعالان این حوزه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه به نوعی فعالیت‌ها را تسهیل‌ می‌کند، افزود: یکی از فعالیت‌های این سرا تعیین استاندارد برای تولید مبل در کشور است، چرا که تولید مبلمان در کشور ما استاندارد خاصی ندارد.

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۸ طبق مجوز سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، مسوولیت تأسیس و راه‌اندازی سرای نوآوری مبل و منبت به این دانشگاه واگذار شد، یادآور شد: تاکنون اقدامات خوبی در این هنرصنعت انجام شده است.

امیدی‌نژاد بیان کرد: سرای نوآوری مبل و منبت این دانشگاه با تمرکز بر قابلیت منحصر به فرد منبت‌کاری و تولید مبلِ منبت در این شهرستان، می‌تواند به عنوان یک مرجع در هدایت تولید مبلمان منبت استیل نقش قابل توجهی در حضور این هنرصنعت در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.

وی از جمله اهداف سرای نوآوری مبل و منبت در این زمینه به فروش محصول با برند مشترک، تلاش به منظور صادرات ۳۰ درصد از حجم محصول تولید شده، تکمیل زنجیره ارزش مبلمان استیل با تمرکز بر حلقه طراحی، رنگ‌کاری و رویه‌کوبی، توسعه شبکه فروش، ایجاد نظام مالکیت معنوی در بخش طراحی، اعتمادسازی مابین ذینفعان صنعت در سطح شهرستان ملایر، فعال کردن تشکل‌های صنفی در زمینه صنعت مبل و منبت و توسعه شبکه‌های همکاری در میان ذینفعان صنعت عنوان کرد.

استقرار هفت هسته فناور در سرای نوآوری مبل و منبت

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر از دیگر اهداف به حساس‌سازی اعضاء نسبت به ارتقاء کیفیت تولیدات، حساس‌سازی اعضاء نسبت به تولید کالای با ارزش افزوده بیشتر، بهبود کیفیت فرآیند تولید، ارتقاء سطح تکنولوژی، تدوین استاندارد ساخت مبلمان استیل و استانداردسازی محصولات، ارزیابی و درجه‌بندی آنها، بسترسازی به منظور شکل‌دهی نام تجاری مشترک و برندسازی برای حضور اصولی در بازارهای منطقه اشاره کرد.

امیدی‌نژاد رشد اقتصاد بومی را از رویکردهای مهم این مرکز آموزشی برشمرد و گفت: مبلمان منبت یکی از بخش‌های مهم تولیدی و اقتصادی این شهرستان است که در حال حاضر فعالیت‌های بنیادین در حوزه مبل و منبت را در این سرا آغاز کرده‌ایم و هفت هسته فناور در سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد ملایر مستقر شده است.

وی با اشاره به اینکه هسته‌های فناور مستقر در این سرا هنوز به مرحله تولید نرسیده است، افزود: با هفت هسته فناور قرارداد منعقد کردیم تا در سرا مستقر و در حوزه تخصصی مبل و منبت فعالیت کنند که امیدواریم زودتر به مرحله تولید برسد.

امیدی‌نژاد استانداردسازی را اولین اولویت فعالیت در سرای نوآوری مبل و منبت دانست و اظهار کرد: استارت این کار زده شده و در فرآیند استانداردسازی از اساتید حوزه پزشکی هم کمک خواهیم گرفت، چراکه باید ارگونومی مبل صورت بگیرد و مواد مهندسی آن باید تست شود.

برای آتش‌گیر نبودن فوم مبل باید راهکار ارائه شود

وی ضمن تاکید بر همراهی و مشارکت بخش خصوصی و اصناف مختلف برای توفیق در بخش استانداردسازی محصول، خاطرنشان کرد: در حوزه مبلمان هیچ دوره نرم‌افزاری نداریم و در همین راستا در حال تعریف استاندارد برای این دوره‌ها هستیم تا افراد بتوانند دوره‌های مهارتی را بگذرانند و از سوی اداره فنی و حرفه‌ای برای آنها مدرک صادر شود.

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با اشاره به اینکه در صنعت رنگ مبل، رنگ چرم و فوم هم قرار است نوآوری‌هایی صورت بگیرد، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که دانشگاه آزاد دارد، از ظرفیت اساتید دانشگاه بهره خواهیم گرفت و در صدد هستیم این بهینه‌سازی‌ها انجام شود.

امیدی‌نژاد آتش‌گیر بودن فوم را یکی از مخاطرات این هنرصنعت برشمرد و گفت: در سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه باید بتوانیم این مساله را حل کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه در حوزه تحقیقات، نتیجه این تحقیقات را هم به صنعت دهیم، نه اینکه خودمان دست به تولید بزنیم.

به گفته وی؛ اگر چه ما در سرای نوآوری مبل و منبت به طور مستقیم وارد تولید نمی‌شویم، اما قسمت‌هایی که به عنوان برون‌سپاری با ما همکاری می‌کنند، دانشجویان طرح پویشی در اولویت معرفی به این صنایع قرار دارند.

صنعت امروز وابسته به هوش مصنوعی است

امیدی‌نژاد گفت: اولین تفاهم‌نامه همکاری ما با اداره استاندارد و فنی و حرفه‌ای است و با اداره صنعت، معدن و تجارت نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم تا در زمینه تامین مواداولیه ورود پیدا کنیم و در تفاهم‌نامه با اتحادیه درودگران نیز مقرر شد در فراهم کردن بازار جدید، نهایت همکاری را داشته باشند.

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر یادآور شد: صنعت امروز وابسته به هوش مصنوعی است و در دنیای کنونی اینگونه نیست که ضمن خریداری مبل و بردن آن در منزل، متوجه شویم که با طراحی منزل همخوانی ندارد.

امیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در همین راستا صنعتگران ما باید با نرم‌افزارهای طراحی مبلمان آشنا باشند که در همین راستا دوره «طراحی مبلمان با نرم‌افزار تری‌دی‌مکس» را برگزار کردیم.

به گزارش ایرنا؛ نهم دیماه سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی، منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید و بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.

پنجمین جشنواره ملی مبلمان منبت ملایر از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه به مدت یکماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha