۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۶:۱۵
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85594287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و عربستان به دنبال گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف

تهران-ایرنا- لی کیانگ، نخست‌وزیر چین و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه در نشستی در ریاض درباره گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله انرژی، سرمایه‌گذاری و تجارت گفتگو کردند.

به گزارش پنجشنبه ایرنا از "رویترز", پیش از این، لی از پکن و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که شامل عربستان سعودی و امارات می شود خواسته بود تا مذاکرات در مورد تجارت آزاد را تسریع بخشند.

خبرگزاری دولتی چین به شینهوا اعلام کرد که لی در دیدار با جاسم البودایوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض این اظهارات خود را بیان کرد.

البودایوی در این دیدار بر اهمیت دستیابی به پیشرفت و نهایی کردن مذاکرات تجاری در "آینده نزدیک" تاکید کرد.

مذاکرات تجارت آزاد به دلیل نگرانی عربستان سعودی در مورد واردات کالاهای ارزان چین متوقف شده است.

به گفته این منابع، عربستان سعودی نگران است که کالاهای ارزان قیمت چین، به پایگاه صنعتی ریاض و امید آن به تولید داخلی محصولات آسیب برساند.

چین و شورای همکاری خلیج فارس که شامل قطر، کویت، عمان و بحرین نیز می شود، مذاکرات تجارت آزاد را نزدیک به ۲۰ سال پیش آغاز کردند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، لی گفت که دو طرف باید مقیاس تجارت دوجانبه را بیشتر گسترش دهند، همکاری ها را در زمینه هایی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی و زیرساخت ها، انرژی های نو و اقتصاد سبز افزایش دهند.

به گفته این وزارتخانه، لی گفت، عربستان سعودی مایل به همکاری نزدیک با چین در امور چندجانبه برای حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان است.

وزارت امور خارجه اعلام کرد که لی عصر چهارشنبه وارد ابوظبی شد و قرار است با محمد معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات دیدار کند.

به گزارش ایرنا، اگر چه روابط دوجانبه عربستان سعودی با چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان بر پایه روابط هیدروکربنی استوار است اما همکاری بین ریاض و پکن در سایز زمینه های دیگر نیز از جمله فن آوری و امنیتی رو به افزایش گذاشته است و این مساله موجبات نگرانی واشنگتن را فراهم آورده است.

توسعه همکاری دو کشور در حال حاضر چشم اندازهایی را برای موفقیت مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد بین چین و شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شده را فراهم آورده است.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نیز گفت: هر گونه توافقی باید از صنایع نوظهور خلیج فارس محافظت کند، زیرا این منطقه در حال متنوع کردن بخش‌های اقتصادی غیرنفتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha