افزایش سقف بودجه نمایندگان ایران در آسیا؛ شوک مدیریتی، خودزنی یا تبعیض؟

تهران- ایرنا- سقف بودجه نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی افزایش یافت، آن‌هم در شرایطی که برخی تیم‌ها از جمله پرسپولیس به دلیل قانون قبلی و رقم اعلام شده چند بازیکن مطرح خود را از دست داد. حالا با تغییر این شرایط، قهرمان چند دوره لیگ برتر بیش از سایر تیم‌ها متضرر شده و باید پرسید چرا این قانون الان و در چنین شرایطی باید اعمال شود؟

به گزارش ایرنا، بحث حضور نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی همواره محل تنش بوده، چرا که هر بار مشکلی در سر راه این تیم‌ها وجود داشته که در سنوات گذشته با پادرمیانی یا واسطه‌گری این و آن حل شده است. هرچند در سال‌های اخیر با نظارت دقیق AFC این فضا از بین رفته و فوتبال ما و نمایندگان کشورمان به نوعی مجبور به پیروی از قانون به معنای واقعی شدند؛ قانونی که اگر زودتر از این‌ها در برابرش کُرنش می‌کردیم شاید امروز حال و روز فوتبال ما بهتر بود.

افزایش سقف بودجه نمایندگان ایران در آسیا؛ شوک مدیریتی، خودزنی یا تبعیض؟

یکی از مباحثی که فوتبال ما با آن درگیر است به بحث سقف بودجه باز می‌گردد؛ سقفی که به زعم برخی از کارشناسان شرایط را برای فوتبال ما بهتر خواهد کرد اما برخی دیگر اعتقاد دارند با این قانون دست و پای فوتبال بسته خواهد شد و تیم‌ها و باشگاه‌ها نمی‌توانند از تمام داشته‌ها و ظرفیت خود بهره ببرند. این قانون سد محکمی در برابر تیم‌هایی قرار می‌دهد که به دنبال جذب ستاره‌ها و بازیکنان مطرح و کلیدی هستند؛ چرا که در صورت تخطی از آن، باید جریمه و تاوان داده و به نوعی سرمایه‌های خود را هم بسوزانند.

تا همین چند روز پیش قانون همین بود، تاکید بر رعایت سقف بودجه؛ اما مانند سایر موارد دیگر ناگهان دستی بر چراغ جادوی فوتبال ایران کشیده شد و خبر آمد که سقف بودجه چهار باشگاه ایرانی در مسابقات آسیایی افزایش پیدا کرد، به همین راحتی!

افزایش سقف بودجه نمایندگان ایران در آسیا؛ شوک مدیریتی، خودزنی یا تبعیض؟

جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در واکنش به چرایی و علت این تغییر قانون گفت: بر اساس بند ۷ دستورالعمل ابلاغی مقرر شده بود که ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از پاداش کنفدراسیون فوتبال آسیا یا درآمدهای حاصل از لیگ قهرمانان در فصل ۲۵-۲۰۲۴ قابلیت اضافه شدن به سقف بودجه را داشته باشد که در نهایت و پس از نشست‌هایی که داشتیم این تصمیم اتخاذ شد.

با این شرایط بودجه پرسپولیس و استقلال (نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا) یک‌ و نیم میلیون دلار و بودجه سپاهان و تراکتور (نمایندگان کشورمان در لیگ الیت) به مبلغ یک میلیون دلار افزایش یافت. این اتفاق شاید برای برخی تیم‌ها از جمله سپاهان و استقلال خوب باشد اما پرسپولیس بازنده اصلی این عدم تدبیر مدیریتی خواهد بود. آنها در فصلی که گذشت بازیکنانی از جمله علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و چند ستاره دیگر را از دست دادند و حتی نتوانستند بازیکنان مد نظر خود را جذب کنند؛ چرا که قانونی به نام سقف قرارداد پیش روی آنها بود و با این شرایط باید پرسید اگر قرار بود این قانون وضع شود چرا الان و در چنین برهه‌ای مسئولان فوتبال ما نسبت به اجرای آن اقدام کرده‌اند؟

افزایش سقف بودجه نمایندگان ایران در آسیا؛ شوک مدیریتی، خودزنی یا تبعیض؟

شاید یکی از خوشحال‌ترین هواداران فوتبال الان در اصفهان باشند، آنها با خیال راحت قرارداد مهدی لیموچی، استیون انزونزی و ابوبکر کامارا را ثبت خواهند کرد و استقلال هم مشکل بلانکو و مرادمند را حل خواهد کرد،. پرسپولیس هم در بهترین شرایط مهری و ژوآئو را به خدمت می‌گیرد و باید دید در ادامه چه سرنوشتی در انتظار فوتبال ما و نمایندگان کشورمان در آسیا خواهد بود.

اما در این میان یک نکته مغفول مانده؛ چرا که به نظر می‌رسد این قانون بیشتر به آن دلیل وضع شد که با توجه به مشکلات فوتبال ما در آسیا و شرایط میزبانی و کیفیت زمین‌ و حاشیه‌های همین چند وقت اخیر، متولیان فوتبال در صدد هستند تا حداقل از بابت نتیجه در این رقابت‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند تا از بروز یک اتفاق تلخ دیگر جلوگیری کنند. اتفاقی که می‌تواند در سهمیه دوره بعدی این مسابقات هم تاثیر مستقیم داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha