۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85595002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید چین و هند بر ضرورت ثبات روابط و توسعه همکاری‌های دوجانبه

تهزان-ایرنا- در پی دیدار وزیر امور خارجه چین با مشاور امنیت ملی هندوستان، طرفین بر ضرورت ثبات روابط دوجانبه و همکاری در توسعه زمینه مشترک تاکید و خواستار حفظ ارتباطات برای بهبود اعتماد متقابل شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، در پی دیدار وانگ یی با آجیت دووال در حاشیه نشست امنیتی بریکس در سن پترزبورگ، طرفین درباره پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات مرزی بحث کردند و بر این باور بودند که ثبات روابط چین و هند منافع بنیادی و بلندمدت دو ملت را تامین و به صلح و توسعه منطقه‌ای کمک می‌کند.

آنها همچنین توافق کردند که برای بهبود روابط دوجانبه تلاش کرده و به تفاهم و اعتماد متقابل دست یابند و در این زمینه به ارتباطات خود ادامه دهند.

وانگ در این دیدار دوجانبه تاکید کرد که در مواجهه با جهانی پر از تغییرات و چالش‌ها، چین و هند به عنوان دو تمدن بزرگ شرقی و کشورهای در حال توسعه نوظهور، باید استقلال و همکاری را حفظ و از تخریب یکدیگر پرهیز نمایند.

وی ابراز اطمینان کرد که هر دو طرف با خرد و توانایی خود قادرند به درستی یکدیگر را درک کنند، اختلافات را به طور واقع‌بینانه حل کنند و به روشی سازنده راهی برای هم‌زیستی درست دو کشور همسایه بیابند تا روابط چین و هند به مسیر توسعه سالم، باثبات و پایدار بازگردد.

آجیت دووال نیز در دیدار با وانگ، اظهار داشت که دو کشور باید بر توسعه خود و منافع مشترک تمرکز کنند و رشد سریع دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم چین و هند، جهان را تغییر خواهد داد.

پیشتر وانگ در دیدار با سوبرامانیام جایشنکار همتای هندی خود، بر اهمیت تقویت گفت‌وگو، افزایش تفاهم و اعتماد متقابل و مدیریت صحیح تنش‌ها و اختلافات بین دو کشور تاکید کرده بود.

وی افزوده بود: روابط دو کشور باید نشان‌دهنده یک الگوی راهبردی برای کشورهای «جنوب جهانی» بوده و در راستای منافع «چین - هند» و کشورهای درحال توسعه باشد.

هر دو در این نشست دو جانبه توافق کردند که برای حفظ ثبات در مناطق مرزی، پیشبرد رایزنی‌های امور مرزی و توسعه ارتباطات بین دو کشور در چاروچوب‌های چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای، گروه ۲۰، و بریکس، همکاری کنند تا از حقوق و منافع کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

به گزارش ایرنا، نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
علاوه بر ایران، مقامات برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و اتیوپی به عنوان اعضای گروه بریکس در این نشست سه‌روزه شرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha