۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85595171
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

راز خروج ناوهای آمریکایی از غرب آسیا

تهران- ایرنا- کارشناس امور نظامی و راهبردی به بررسی دلایل خروج ناوهای آمریکایی از غرب آسیا اشاره کرد.

به گزارش امروز جمعه ایرنا از الجزیره، سرهنگ ستاد «حاتم کریم الفلاحی» کارشناس امور نظامی و راهبردی به دلایل اقدام آمریکا در خروج دو ناو هواپیما خود از منطقه خاورمیانه اشاره و اعلام کرد: واشنگتن به دنبال برقراری توازن میان تهدیدات در منطقه خاورمیانه و تهدیدها در دیگر مناطق بحرانی است.

وی افزود: آمریکا به دنبال ورود به کشمکش گسترده منطقه ای نیست زیرا آنرا به منطقه ای سوق می دهد که در اولویت آن نیست و توجه آنرا از تهدیدهای چین علیه تایوان و تهدیدهای روسیه علیه اوکراین منحرف می کند.

این کارشناس تصریح کرد: آمریکا به دنبال آرام کردن منطقه و بازگرداندن ثقل نظامی به مناطقی است که به شدت بحرانی شده‌اند به ویژه پس از توافق کره شمالی و روسیه که واشنگتن آنرا تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می داند.

سرهنگ الفلاحی تاکید کرد: بر اساس راهبردی اعلام شده از سوی آمریکا، روسیه یک دشمن نزدیک و چین یک دشمن دور است. امری که مستلزم تغییر موقعیت در منطقه خاورمیانه و انتقال وزن نظامی به دریای چین جنوبی است. راهبرد آمریکا در هفتم اکتبر با اعزام دو ناو هواپیمابر و حرکت دو هزار نیروی ویژه دلتا و گشودن انبارهای تسلیحات به روی اسرائیل به شدت آسیب دید. آمریکا پس از آن تلاش کرد که بار دیگر استقرار نظامی خود را در خارج از مرزهایش متوازن کند اما تهدیدات موجود در دریای سرخ در حمایت از غزه، آمریکا را مجبور به عملیات موسوم به «نگهبان رفاه» با مشارکت ۲۲ کشور کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز گذشته (پنج‌شنبه) به مأموریت دو ناو هواپیمابر خود در خاورمیانه پایان داد و پس از تقویت حضور نظامی واشنگتن در منطقه برای محافظت از «اسرائیل» در برابر حملات احتمالی ایران، تصمیم گرفت آنها را به پایگاه‌های خود بازگرداند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha