آیت‌الله حیدری؛ نماد غیرت و عزت ایلامیان در دفاع مقدس

ایلام - ایرنا - شناخت ماهیت و اشراف بر اصل، ابعاد و کارکردهای انقلاب اسلامی و زوایای زیبای آن منوط به آشنایی عمیق با ارکان، استوانه‌ها و شخصیت‌های اثرگذار، روحانیون نقش‌آفرین و عالمان بی ادعایی است که در مسیر آن انقلاب حرکت کرده و برای ایجاد و استحکام آن از جان، مال، زندگی و زمان خود گذشتند.

به گزارش ایرنا، ایلام به واسطه سرمایه‌های انسانی، ظرفیت‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، یکی از استان‌های پیشتاز با ۴۳۰ کیلومتر نوار مرزی با عراق در پیروزی انقلاب اسلامی است.

حضور فعال عالمانی عابد و انقلابی در کسوت مراجع معتبر و پرهیزگار در این استان مرزی، ایلام را به یک الگوی آزموده و مسیری موفق تبدیل کرده که وجود سه هزار شهید گرانقدر، ۳۴۰ آزاده و ۱۵ هزار جانباز، گواهی مستند بر پیشگامی همه اقشار مختلف و عالمان فاضل این دیار در تعیین سرنوشت زادگاه خود است.

آیت‌الله حیدری؛ نماد غیرت و عزت ایلامیان در دفاع مقدس

سیمای آیت‌الله حیدری در آئینه اسناد

مرحوم مغفور شادروان "آیت الله حاج شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی" یکی از فداکاران انقلابی است که در کسوت یک فقیه فرزانه، روحانی روشن ضمیر، عالمی آگاه و اندیشمندی معاصر، همچون دُر بر تارک تاریخ این مرز و بوم می‌درخشد.

این مجتهد مبارز و آزادیخواه مجاهد در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در ایلام و در خانواده‌ای مومن و متعهد و مذهبی متولد شد و در دامان پاک مادری عفیف و پدری پرهیزگار تربیت شد و پلکان تعالیم قرآنی و آموزه‌های آسمانی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و با توشه تقوا، سرود سبز علم، عمل، افتادگی و اجتهاد سر داد.

این رزمنده راه رهائی و مردِ مصمم، به منظور فراگیری علوم الهی، دانش دینی، کسب مدارج عالی عرفانی و اخلاقی به کربلای معلی، نجف اشرف و سامرا هجرت کرد و در حوزه‌های علمیه آن دیار و در جوار مرقد مطهر و بارگاه با عظمت حضرت امام علی(ع) و فرزند شهید و غریبش حضرت امام حسین(ع) در محضر مبارک حضرات آیات عظام " سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خوئی،آیت‌الله سید محمود شاهرودی، آیت‌الله علی معرفت، آیت‌الله حاج شیخ عبدالرسول اصفهانی، حاج شیخ مجتبی لنکرانی و حضرت امام خمینی(ره) به کسب فیض و خوشه چینی میوه معارف از درخت دانش و دین پرداخت.

این رزمنده راه خدا و فانی فی‌الله با احساس تکلیف شرعی و رسالت‌های اجتماعی و در پی درخواست‌های مکرر مردم استان ایلام و نظر مبارک آیات عظام " خوئی، گلپایگانی و مرعشی نجفی در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و در سنگر دیگری به مجاهدت پرداخت.

مبارزات سیاسی

این حکیم حاذق در پاسخ به تقاضاهای مکرر هم استانی‌هایش و درک درست از موقعیت زمانی به ایلام زادگاه خویش برگشت و با فطرتی پاک و بی‌آلایش پرچم تبشیر و تبلیغ خط و نهضت حضرت امام(ره) در دست، مصمم و مهیا وارد وادی مبارزه سیاسی و تلاش برای سرنگونی رژیم طاغوتی پهلوی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد.

وی در سایه رهبری داهیانه حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) تمام توان، تقلا و تولای خویش را برای شکوفایی نهضت نورانی و انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ ملت بزرگ ایران تقدیم کرد.

خدمات اجتماعی

آیت‌الله حیدری ایلامی با تکیه بر اتقان، ایمان، اعتماد و محبوبیت مردمی خود، یک تشکل توانمند با تعامل جامع اقشار مختلف مردم استان " ایلام" به وجود آورد و با مدیریت مدبرانه در زمینه مساعدت‌های مالی، تدابیر تدارکاتی، حمایت‌های سیاسی و اعجازهای سرّی، تامین امنیت مردم و حراست از اموال آنان، رسیدگی به دعاوی مردمی، حل مشکلات حقوقی، کمک به معیشت کارکنان دولتی و اعتصاب کنندگان واحدهای تولیدی، تشکیل محمکه عدل اسلامی و روشنگری و برخورد جدی با گروه‌های منحرف و محارب و رفع حوائج گوناگون مردم استان، وفادای و التزام عملی خود را به امام(ره) و انقلاب به رخ تاریخ کشید و نوید زود هنگام پیروزی انقلاب اسلامی را در این استان عشایرنشین اعلام کرد.

نمایندگی مردم استان ایلام

این آیت عزت‌آفرین خدای حکیم، در سال ۱۳۵۸ با رغبت، رفاقت، رأی و رایحه اعتماد مطلق مردم استان ایلام به عنوان معتمد ملت وارد مجلس‌ خبرگان رهبری شد و در ریل‌گذاری و مبنای این پارلمان پاک‌اندیش نقش بسیار مفید و موثری ایفا کرد.

این مجتهدِ مردمی و شاگرد شوریده حال و رفیق راست قامت حضرت امام(ره) در سنگر خبرگان با زیرکی، زکاوت و تسلط تام بر مسائل روز و تحلیل درست از آینده انقلاب اسلامی در مقابل نارویِ نامرئی و طوفان تفکر التقاطی بنی صدر و همفکرانش به مقابله پرداخت و عالمانه و عاقلانه از نظریه راهبردی ولایت فقیه دفاع کرد و در تصویب آن سنگ تمام گذاشت.

آیت‌الله حیدری؛ نماد غیرت و عزت ایلامیان در دفاع مقدس

نقش آفرینی در دفاع مقدس

این پیرپاک سرشت، با شروع فتنه فاحش و بازی براندازانه جنگ تحمیلی استکبار جهانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران در کسوت نخستین مجتهد دینی و عالم والا مقام و مظهر مجاهدت مردم مرزنشین ایلام، لباس رزم برتن و سلاح "بِرنو" در دست با بسیج آحاد جامعه یک جبهه پدافندی را به فرماندهی خود شکل داد و در مقابل ارتش متجاوز عراق مقاومت کرد و بذر امید، ایثار و مقاومت را در سرزمین ایلام غرس و گُل سبز و سرخ و سپید ایرانی رویانید.

این بزرگِ عشایرزاده آزاداندیش با تجمیع، تسلیح و تجهیز عشایر منطقه و ادغام آن با نیروهای جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات فتح میمک را طراحی و اجرا کرد و با شکست ارتش تجاوزگر صدام تکریتی و آزادی ارتفاعات میمک و حفظ نوار مرزی تا رسیدن قوای مسلح از مرکز و نقاط پیرامونی، شهامت، شجاعت، اقتدار و عزم راسخ خود را در تاریخ این سرزمین لاله گون ثبت و به نسل‌های حال و آینده نشان داد که مستندات این اقوال و اقدامات در "کتاب نگاهی به زندگینامه آیت الله حیدری و گزارش مکتوب دیماه سال ۱۳۹۰ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران " موجود است.

وجود ارزشمند این روحانی فداکار و لباس رزم و تفنگِ قطار آن نمادی نورانی و مظهری از مجاهدت‌های رزمندگان و شکوهی از شهادت شهیدان شریف دوران دفاع مقدس و لحظات سخت و سنگین اما سخاوتمندانه ملت عزیز ایران و ایلام غیور است.

راهبردهای فرهنگ دفاعی حضرت آیت‌الله

تشکیل حوزه علمیه باقریه ایلام، تولیت، تحقیق و تدریس در آن، جذب، تربیت و تعلیم تعداد زیادی از جوانان مشتاق در آن مرکز دینی و اعزام آنان به مناطق مختلف استان برای تبیین اسلام و افشای خیانت‌های رژیم سفاک پهلوی و تکریم، تشجیع مجاهدان و سنگرنشینان دوران دفاع شرافتمندانه ملت ایران.

دعوت و تعامل و تبادل فکری با عالمان برجسته دینی و مبارزان مسلم سیاسی و انقلابی همانند (واعظ نام آور اسلام، مرحوم شیخ احمد کافی، مرحوم آیت الله محمد تقی مروارید، مرحوم حجت الاسلام محمد تعمیر کاری، مرحوم شیخ عباسعلی سلطانی و شیخ حسن الهی) و استفاده از توانمندی آنان در سطح استان ایلام، از زیباترین فعالیت‌های فرهنگی حضرت آیت‌الله حیدری ایلامی در طول حیات طیبه آن فقید سعید بالاخص در مقطع دفاع مقدس و برهه غربت و مظلومیت ملت شهید پرور ایران محسوب می‌شود.

تدارک میادین نبرد

تشکیل ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی، سازماندهی، توزیع و تقسیم امکانات و هدایای مردمی در بین رزمندگان اسلام در خطوط مقدم جبهه، سرکشی و ملاطفت با نیروهای جان برکف ارتش و سپاه در جبهه‌های غرب کشور و رفع نیازهای لجستیکی آنان از طریق مردم و مرکز کشور و جمع بندی دقیق مشکلات و مایحتاج نیروهای مسلح در جبهه‌های جنگ و تقدیم آن به محضر حضرت امام(ره) و در واقع باید گفت: نجات جبهه‌های جنگ در مناطق مذکور از شکست حتمی در مقابل ارتش تجاوزگر صدام حسین ملعون را یکی از اثرگذارترین کارکردهای حیاتی مرحوم آیت‌الله حیدری ایلامی در دوران دفاع مقدس باید تلقی که آبروی ایران را حفظ کرد.

معاشرت مجدانه با فرماندهان عملیاتی سپاه و ارتش در روزهای سخت و سنگین آغاز جنگ تحمیلی و شرکت مستقیم در عملیات‌های " ضربت ذوالفقار، محرم، فتح المبین و بیت المقدس " از دیگر اقدامات دفاعی و ماندگارترین خدمت به کشور در آخرین روزهای حیات طیبه این عارف وارسته به شمار می‌رود.

آیت‌الله حیدری؛ نماد غیرت و عزت ایلامیان در دفاع مقدس

دوراندیشی

مکاتبه مستقیم با حضرت‌ آیت‌الله خویی در خصوص تعرض ارتش عراق به مرزهای جمهوری اسلامی " در ماه‌های منتهی به جنگ تحمیلی" واکنش شدید نسبت به جابجایی میله‌های مرزی و برداشت یک‌طرفه از منابع مشترک نفتی توسط رژیم بعث عراق و مکاتبه زیرکانه با شخص حضرت امام(ره) در خصوص وضعیت متشنج مرزهای کشور قبل از حمله فراگیر صدام و ارائه پیشنهادهای کارساز ایشان، حکایت از نکات نورانی، مراتب بالا، تحلیل عالمانه و مسئولانه آیت‌الله حیدری ایلامی در گستره ملی است.

مردمداری در لحظات سخت دوران جنگ

حضور و مشارکت عملی در مشکلات و مصائب مردم جنگ‌زده استان و ایستاگی در زیر بمباران‌های سنگین دشمن، آوارگی و چادر نشینی و اسکان مشقت‌بار در کوه و صحرا همراه با مردم، سرکشی مستمر از وضعیت مردم آواره و رزمندگان جبهه‌های جنگ و تقویت روحیه رزمندگان اسلام و مشارکت مستقیم در مراسم ترحیم، تشیع و دفن و کفن شهدا با نگاهی پدرانه از دیگر خصوصیات و خصال خدایی آیت الله حیدری ایلامی در دوران دفاع مقدس است.

سیمای آیت‌الله حیدری ایلام در کلام بزرگان

به فرموده حضرت آیت الله نوری همدانی( اثر موضع‌گیری‌های آیت‌الله، چاپ چهارم سال۷۸) حضور با صفای مرحوم آیت‌الله حیدری ایلامی در جبهه‌های جنگ و پخت غذا و پذیرایی مخلصانه از رزمندگان اسلام بسیار آموزنده و جالب بود و هماننده حاج جواد آقای تهرانی یک دنیا اخلاص و صفا را منعکس می‌کرد.

حضرت آیت الله مرعشی نجفی در (در فراز پایانی کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک ایلام) می‌فرمایند: لسان حقیر الکن است از بیان مقام جلالت، علم، تقوا، عفاف و سداد معظم اله، " آیت‌الله حیدری ایلامی "

حضرت آیت الله عظمی مرحوم بهاء الدینی(ره) در جمع خواص استان ایلام در خصوص مراتب علم، فضل و کرامت این اسوه اخلاق انسانی فرموده‌اند: باید پیکر پاک و مطهر ایشان( آیت‌الله حیدری ایلامی ) را در قبرستان ایلام دفن می‌کردید تا خداوند به یمن و جود او " عذاب را از قبرستان شما بر می‌داشت.( فرهیختگان تمدن شیعه ص ۸۹- ۹۰).

حضرت آیت الله حائری یزدی نیز در این خصوص( مصاحبه سال۹۰ حجت‌الاسلام حجت شریفی راد با صداوسیمای ایلام) می‌فرمایند: حقیر گواهی می‌دهم که" ایشان ( آیت الله حیدری ایلامی ) از لحاظ اخلاق، اعلمیت و عدالت کم نظیر بود."

آخرین کلام

آیت‌الله حیدری ایلامی (۱۳۰۴- ۱۳۶۵) اسوه علم، اخلاق، ادب و انسانیت بسان اقیانوسی عظیم است که شرح و وصف آن به هیچ عنوان مقدور و میسور نیست و کنکاش در آسمان شخصیت ایشان، کار عقابانِ اخترنورد و آسمان‌گردان بلند پرواز است و امروز لازم است که گوشه گوشه حیات این شخصیت والا برای مردم استان و ایران و به ویژه نسل جوان امروز شناسانده شود تا راهش که همان ولایتمداری و گام نهادن در مسیر انقلاب بود، تبیین و چراغ راه امروز مردمان شود.

چراغِ نام و روشنی یاد آن انسان نیک‌نگار تا آخر عالم روشنی بخش طالع، تاریخ و تکامل ایلام و ایران ماست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha