۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85595550
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۸۴۵ هزار هکتار طرح مرتعداری در خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۳۰۲ فقره طرح مرتعداری در مساحت ۸۴۵ هزار و ۲۱ هکتار از زمین های ملی این استان تاکنون اجرا شده است.

ابراهیم محمودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: همچنین ۲۱۲ فقره احاله مدیریت در مساحت ۶۱۳ هزار و ۳۴۹ هکتار این مدت انجام شده است.

وی افزود: با توجه به بروز خشکسالی های متمادی و مسائل اقتصادی، متاسفانه تعادل دام و مرتع در استان برقرار نشده و تعداد دام روستاییان و عشایر خراسان شمالی بیش از ۲ برابر ظرفیت مراتع بوده است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: این امر سبب شده فشار چرای دام بیش از ظرفیت مراتع باشد و منجر به کاهش سطح حفاظت خاک و لاشبرگ گیاهی شده است.

وی ادامه داد: با اتمام مراحل ممیزی مرتع و شناسایی دامداران، تهیه طرح های مرتعداری تلفیقی و اقتصادی کردن آن ها نظیر( کشت گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، کرم ابریشم) در دستور کار قرار گرفته است.

محمودی تاکید کرد: این طرح ها برای بهره برداران به مرتعداران احاله مدیریت شده و منجر به افزایش سطح درآمد روستاییان شده و وابستگی آنها را به مرتع کمتر خواهد کرد، انجام عملیات بوته کاری، حفاظت و قرق، مدیریت مراتع و احیا در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: ۷۱ درصد مساحت منابع طبیعی استان، منابع تجدید شونده است و مساحت مراتع یک میلیون و ۷۹۵ هزار هکتار است و برابر با ۷۰ درصد کل منابع طبیعی تجدید شونده استان و ظرفیت تولید علوفه ای معادل ۲۴۰ هزار تن در شرایط نرمال است.

وی خاطرنشان کرد: مراتع متراکم(خوب) به مساحت ۱۴۵ هزار هکتار حدود هفت درصد، مراتع نیمه متراکم(متوسط) به مساحت ۷۵ هزار هکتار حدود ۴۴ درصد، مراتع کم تراکم(فقیر) به مساحت ۹۰ هزار هکتار حدود ۴۹ درصد مساحت کل مراتع استان را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha