۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84942559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۴۸۹ هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی به بهره‌برداران واگذار شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تاکنون ۴۸۹ هزار و ۱۰۳ هکتار هکتار از مراتع این استان پس از انجام مراحل قانونی قرارداد به مرتع‌داران واگذار شده است.

مهرداد فلاحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مساحت کل مراتع این استان یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار است که به صورت ۱۰۰ درصد ممیزی شده است و ۲۶ هزار و ۱۹۳ خانواده دامدار و عشایر از این مراتع بهره برداری می کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی‌ که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود و این مهم یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: بدون تردید مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از وسعت یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار مراتع استان؛ ۴۸.۷ درصد مراتع فقیر، ۴۳.۸ درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است.

فلاحی عنوان کرد: همچنین ۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار مراتع متراکم و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ هزار هکتار نیمه متراکم است.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی دارندگان پروانه چرا باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع  است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha