۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85595947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قاضی‌القضات کرمان: نظارت بر حدنگاری اراضی دولتی استان در اولویت بازرسی قرار گیرد

کرمان - ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان کرمان، سازمان بازرسی را مکلف به نظارت بر اجرای صحیح قانون حدنگاری اراضی دولتی در سراسر این استان کرد و گفت: این سازمان تکالیف را در اجرای قانون حدنگاری به دستگاه‌ها ابلاغ و سپس مطالبه کند و یقینا دستگاه قضایی به ترک فعل های این حوزه ورود جدی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان کرمان، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی روز شنبه در نشست شورای قضایی استان؛ سازمان بازرسی را مکلف به نظارت بر اجرا شدن قانون حدنگاری در سراسر استان کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود، عدم حدنگاری اراضی دولتی استان است که ادارات دولتی به تکالیف و وظایف خود به درستی عمل نکرده اند لذا تکالیف هر سازمان مجدد احصا شود ‌و سازمان بازرسی این تکالیف را در اجرای حدنگاری ابلاغ و سپس مطالبه شود و در اولویت کاری خود قرار دهد.

رسیدگی به بیش از ۲۸۹ هزار پرونده در دادگستری استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی پنج ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۲۹۸ هزار و ۲۹۸ پرونده به دادگستری استان کرمان وارد شده و در مقابل قضات و کارکنان عدلیه به ۲۸۹ هزار و ۳۸۱ فقره پرونده رسیدگی کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد میزان پرونده های مختومه شده افزایش یافته است.

قاضی‌القضات کرمان: نظارت بر حدنگاری اراضی دولتی استان در اولویت بازرسی قرار گیرد

هشدار قاضی القضات به افزایش ۹ درصدی ورودی های پرونده ها در کرمان

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی نسبت به رشد ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی هشدار داد و گفت: متاسفانه شاهد رشد ۹درصدی ورودی پرونده به دادگستری استان کرمان نسبت به مدت مشابه پنج ماهه سال قبل هستیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۸ پرونده کثیرالشاکی در سراسر استان کرمان در حال رسیدگی است، گفت: طبق دستور رییس معزز قوه قضاییه رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده های کثیرالشاکی در اولویت برنامه های عملیاتی در سال ۱۴۰۳قوه قضاییه است و ما در استان کرمان دستورات قضایی لازم برای تعیین تکلیف این پرونده ها را صادر کرده ایم.

رییس شورای قضایی استان کرمان با اشاره به اجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، گفت: اداره ثبت اسناد و املاک به تنهایی نمی تواند این قانون را اجرایی کند.
وی با بیان اینکه معاونین قضایی و دستگاه های اجرایی استان کرمان کمک کنند تا کار حدنگاری به سرانجام برسد، از ایجاد یک کارگروه متشکل از دادستانی، سازمان بازرسی، سازمان ثبت اسناد و املاک، معاونت اجتماعی و ادارات دیگر خبر داد و گفت: در این کارگروه مسئولیت تمامی دستگاه های مسئول، ناظر و مجری بازخوانی و به طور رسمی و مکتوب اعلام، مشکلات موجود مطرح شود و سپس سازمان بازرسی بر نحوه انجام وظایف قانونی مدیران نظارت کند.

قاضی القضات استان کرمان از لزوم فرهنگ سازی بیشتر در این رابطه سخن گفت و بیان کرد: بایستی با همکاری فرمانداری شهرستان ها، ائمه جمعه و ابزارهای رسانه ای مختلف برای مردم آگاه سازی شود و شهروندان را توجیه کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون ارائه خدمات به مردم منوط به ارائه سند تک برگ است، اگر دستگاه های اجرایی به این الزام قانونی عمل کنند، مردم به ناچار برای اخذ اسناد رسمی اراضی خود اقدام خواهند کرد.

این مقام عالی قضایی بر لزوم استفاده بنگاه داران املاک از سامانه کاتب تاکید کرد و گفت: بایستی مشاوران املاک در سامانه کاتب ثبت نام کنند و به این سامانه متصل شوند، پیشنهاد می شود در یک بازه زمانی به مردم و بنگاه داران املاک بگوییم به تکلیف قانونی خود عمل کنند، در غیر این صورت بنگاه متخلف با دستور دادستان پلمب شود.

وی با ذکر این مطلب که قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، تکالیفی را بر عهده دستگاه قضایی و سایر مراجع گذارده است، گفت: محوریت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات با سازمان بازرسی است و بایستی با همفکری و همراهی سایر دستگاه ها این قانون اجرایی شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: قضات در دادگاه ها درگیر اسناد عادی هستند و اسناد غیررسمی موجب افزایش حجم ورودی پرونده ها به سیستم قضایی و مراجع دیگر شده است، که با اجرای قانون الزام این مشکل حل خواهد شد.

صدور بیش از ۲هزار رای جایگزین حبس در کرمان

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال جاری قضات بیش از ۲ هزار و ۴۰۳ فقره رای مجازات جایگزین حبس صادر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی همچنین ضمن تبریک ایام ربیع، آغاز ولایت و زعامت حضرت بقیه الله اعظم و ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و تبریک هفته وحدت، گفت: ولادت و بعثت پیامبر اسلام بزرگترین رحمتی است که نصیب جهانیان شد، حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران و رحمت العالمین است که با تولد آن حضرت و بعثت ایشان، نبوت خاتمه یافت و دین مد نظر خداوند کامل شد.

وی افزود: همه پیامبران، اولیا و انبیاء خداوند نعمت هستند و برای هدایت و راهنمایی انسان ها فرستاده شده اند، اما خداوند به وسیله پیامبر اسلام دین خود را به جهانیان معرفی کرد.

وی با بیان این مطلب که نظام مقدس جمهوری اسلامی منبعث از این مکتب و دین الهی است، گفت: دین اسلام و مکتب تشیع می تواند تمام خواسته های مادی و معنوی را برآورده کند و انسان را نجات بدهد جمهوری اسلامی هم این قابلیت ها را دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: اینکه برخی از مسئولان یا اشخاص در وظایف و تکالیف خود کوتاهی می کنند یا موفق نیستند ارتباطی با دین یا نظام جمهوری اسلامی ندارد، دستورات دینی کامل هستند و ایراد در شکل و نحوه انجام آن هاست، بنابراین بایستی وظیفه خود را بهترین شکل انجام دهیم.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهیدان به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا، اسرا، جانبازان، اظهار داشت: لازم است تا ما مدیران از دوران دفاع مقدس درس بگیریم، علی رغم مشکلات سیاسی و بحران های گوناگون در آن زمان، با مدیریت خوب و جهادی حضرت امام خمینی(ره) موفق شدیم آن دوران را پشت سر بگذاریم.

ربیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: نسل های بعد از ما به این دوران افتخار می کنند زیرا بعد از هشت سال یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندادیم، دوران افتخارآمیزی که مانند برگ زرینی در تقویم جمهوری اسلامی برجای ماند.

قاضی‌القضات کرمان: نظارت بر حدنگاری اراضی دولتی استان در اولویت بازرسی قرار گیرد

گلایه مدعی العموم از زمان بر بودن صدور اسناد رسمی

در ادامه مهدی بخشی ،دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان به پیچیدگی ها و زمانبر بودن فرایندهای نقل و انتقال اسناد رسمی اشاره کرد و اظهار داشت: از یک طرف مردم را به گرفتن سند تک برگ دعوت می‌کنیم و از طرف دیگر مردم در انتظار دریافت اسناد رسمی خود معطل می شوند، که بایستی اداره کل ثبت اسناد و املاک ضمن تسهیل در انجام فرایندها در صدور اسناد سرعت ببخشد.

قاضی‌القضات کرمان: نظارت بر حدنگاری اراضی دولتی استان در اولویت بازرسی قرار گیرد

دستگاه های دولتی در اجرای صحیح قانون حدنگاری اراضی دولتی همکاری موثر داشته باشند

دادخدا سالاری بازرس کل استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه برای اتمام حدنگاری نیاز به همکاری تمام دستگاه های اجرایی در استان است، گفت: بایستی دستگاه های دولتی، به ویژه ادارات جهادکشاورزی، اوقاف، آموزش و پرورش و غیره همکاری و هماهنگی بیشتری با سازمان ثبت اسناد و املاک استان داشته باشند تا بتوانیم حدنگاری را به سرانجام برسانیم.

تعیین تکلیف پنج هزار ۱۶۷ پرونده مسن در دادگستری کرمان/کاهش ۱۵ درصدی آمار تصادفات در استان

معاون قضایی، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان در خصوص آخرین وضعیت ابلاغ الکترونیک در استان کرمان گفت: در حال حاضر بیش از ۹۴درصد اوراق قضایی در کرمان به صورت مکانیزه و الکترونیک به دست شهروندان می رسد.

حسن سلطانی نژاد اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون به همت قضات و کارکنان پرتلاش تعداد پنج هزار ۱۶۷ فقره پرونده مسن در دادگستری استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفته و رای نهایی در این زمینه صادر شده است.

این مقام قضایی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با اقدامات پیشگیرانه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان میزان سرقت ها در استان پنج درصد و تصادفات ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha