ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

سمنان - ایرنا - صف انتظار بیش از پنج هزار متقاضی وام ازدواج و فرزندآوری، ضرورت تامین و به‌روزرسانی تجهیزات مرکز درمان ناباروری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، کم‌توجهی به تقویت مراکز واسطه‌گری ازدواج، مشکلات مالی زوج‌ها و مناسب نبودن پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری، از جمله عوامل قرارگرفتن استان سمنان در سیاهچاله جمعیتی و نرخ پایین فرزندآوری و ازدواج است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان در مساله جمعیت در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد. آنچنان که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان در نماز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ سمنان، شرایط کنونی این استان را به «سیاهچال جمعیتی» تعبیر و تاکید کرد که «همه برای خروج استان از سیاهچال جمعیتی وظیفه دارند».

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

شاید برای نگاه ویژه به مساله فرزندآوری و اهمیت توجه به نرخ رشد جمعیت همین یک جمله کافی باشد که سمنان، جزو استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت کشور است.

طبق بند پ ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پنجمین نشست ماهانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان سمنان روز شنبه در سالن یادگار امام استانداری سمنان برگزار و موانع و راهکارهای تحقق جوانی جمعیت بررسی شد.

عذرخواهی به‌دلیل کم‌کاری برخی فرمانداران در برگزاری نشست‌های مربوط به جوانی جمعیت

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در این نشست گفت: استفاده از مشارکت مردمی و همراهی سازمان‌های مردم نهاد برای تحقق جوانی جمعیت باید مورد توجه باشد.

فرج‌الله شوشتری افزود: فرماندارانی که با وجود گذشت ۶ ماه از سال در برگزاری نشست شهرستانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سهل‌انگاری کرده‌اند پذیرفتنی نیست و بنده به نوبه خودم به دلیل این کم‌کاری عذرخواهی می‌کنم.

عقب ماندگی ۲۱ درصد از چشم‌انداز تولد و ۱۹ درصدی از چشم‌انداز ازدواج در سمنان

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان در این نشست گفت: پشت صف بودن سه هزار متقاضی وام ازدواج در استان در وضعیت بحرانی از لحاظ نرخ جوانی جمعیت زیبنده نیست و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش همراهی شود.

سعیده همتی افزود: برخی فرمانداری‌های استان سمنان در برگزاری منظم نشست‌های دستگاهی در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کوتاهی می‌کنند و این موضوع پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: چشم‌انداز تعریف شده برای استان سمنان در پنج ماه نخست ۱۴۰۳ ثبت سه‌هزار و ۵۹۱ تولد بود که وضعیت موجود نشاندهنده تولد ۲ هزار و ۸۱۲ نوزاد است و شاخصی به میزان ۲۱ و ۶۹ درصد کمتر از چشم‌انداز را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: چشم‌انداز استان سمنان در سه ماه نخست امسال ثبت ۹۶۱ ازدواج بود که ۱۹ و ۹۷ صدم درصد کمتر از چشم‌انداز و به تعداد ۷۶۹ ازدواج ثبت شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان تاکید کرد: برای تحقق جوانی‌جمعیت افزایش نرخ فرزندآوری و ازدواج ضرورت دارد بخش‌های مختلف اهتمام ویژه داشته باشند.

ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

۲ هزار دختر و پسر متقاضی ازدواج در یک مرکز واسطه‌گری ازدواج سمنان

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان نیز در این نشست بر توجه به مراکز واسطه‌گری ازدواج در این استان تاکید کرد و افزود: توجه به مراکز واسطه‌گری ازدواج از مقوله‌های مهم دیده شده در قانون تحقق جوانی جمعیت است که این موضوع در سمنان مورد غفلت واقع شده است.

الهه راستگو افزود: بیش از ۲ هزار دختر و پسر متقاضی ازدواج در مرکز واسطه‌گری ازدواج سمنان ثبت‌نام کرده‌اند و این مرکز برای معرفی و برگزاری کلاس‌های مشاوره‌ای نیازمند مهیاسازی زیرساخت‌ها از جمله مکان مناسب است و انتظار می‌رود مسوولان در تامین مکان مناسب و تجهیزات مورد نیاز این مرکز کمک کنند.

سلامت غذا و دارو مولفه مهم در افزایش نرخ فرزندآوری

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان در این نشست با اشاره به انتظار پنج هزار متقاضی برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری در این استان، گفت: اگر مسوولان به وضعیت بحرانی سمنان در زمینه فرزندآوری باور و اعتقاد دارند، باید بیش از پیش همراهی کنند و بسته‌های حمایتی ویژه برای این استان در نظر گرفته شود و عقب ماندگی در پرداخت وام‌ها جبران شود.

اسماعیل طحان ناساری افزود: تغذیه و امنیت غذا و دارو نقشی مهم در پیشگیری و جلوگیری از ناباروی و تامین سلامت جامعه و تحقق جوانی جمعیت دارد و بر همین اساس در شورای پدافند غیرعامل مصوب شد عوامل موثر و مخاطره آمیز از لحاظ غذا و دارو در این استان بررسی و اعلام شود، اکنون بررسی سلامت و آزمایش نمونه محصولات کشاورزی استان، به آزمایشگاه مرجع در استان همجوار سمنان ارسال می‌شود و در پیگیری پاسخ، آزمایشگاه اعلام می‌کند که این مساله محرمانه است و پاسخ به تهران ارسال می‌شود؛ انتظار می‌رود مسوولان استان همجوار مجاب به پاسخگویی شوند.

ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

موفقیت ۲۵ درصدی مرکز درمان ناباروی دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان/ تامین مالی لازمه تامین تجهیزات درمان ناباروی

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: پرونده پنج هزار زوج نابارور و ۲۰ هزار مراجعه به مرکز درمان ناباروی این دانشگاه ثبت شده است که درصد موفقیت در انجام اقدام‌های درمان ناباروری ۲۵ درصد و مطلوب است.

کامران قدس افزود: با انجام اقدام‌های درمانی انجام شده در مرکز درمان ناباروی دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان ۱۶۰ نوزاد متولد شدند.

وی تاکید کرد: مسایل مالی از جمله موانع مراجعه زوج‌ها برای درمان ناباروری است، چرا که در کنار پوشش بیمه‌ای زوج‌ها دست‌کم باید ۱۲۰ میلیون ریال دیگر پرداخت کنند و این میزان پرداختی در وسع همه مراجعه‌کنندگان نیست.

به گفته وی، برای افزایش درصد موفقیت در درمان ناباروری و فرزندآوری زوج‌ها دست‌کم باید ۵۰۰ میلیون ریال بپردازند و انتظار می‌رود برای تامین مالی این بخش با همراهی خیران و مسوولان اقدام موثری انجام شود.

وی اضافه کرد: مرکز درمان ناباروی سطح سه دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با تمامی بیمه‌های درمانی طرف قرارداد است و مرکز درمان سطح ۲ نیز در دامغان به زوج‌های نابارور خدمات ارایه می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان بر تامین مالی برای خرید و به‌روز رسانی تجهیزات مرکز درمان ناباروری این دانشگاه تاکید و گفت: انتظار می‌رود اعتباری ویژه در این بخش اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان (شهرستانهای سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، آرادان و سرخه) ساکن هستند.

ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

مرکز درمان ناباروری شاهرود مرکزی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: پوشش بیمه‌ای در درمان ناباروری ۹۰ درصد است، اما در عمل میزان پرداختی بیمه ۷۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را تامین می‌کند و بقیه هزینه‌ها بر دوش خانواده ها است.

ایاد بهادری منفرد به صورت ویدئوکنفرانسی در این نشست افزود: مرکز درمان ناباروری شاهرود در وسعت یکهزار متر مربع مطابق با استاندارد وزارت بهداشت نوپا است و حدود ۲ سال و نیم از بهره‌برداری آن می‌گذرد و با تامین نیروی متخصص، یکهزار پرونده فعال درمان ناباروری دارد و ۶۰ زایمان موفق ثبت شده است.

وی ادامه داد: خدمات درمان ناباروری با پوشش ۱۰۰ درصدی به بیماران نابارور زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی ارایه می‌شود و طرح غربالگری به منظور پیشگیری از ناباروری در جوانان متاهل و در سنین باروری و نوجوانان ۲ سال پس از بلوغ در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد: کاهش هزینه درمان بیماران در مرکز درمان ناباروری این شهر با استفاده از ظرفیت‌های قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

به گفته بهادری، مرکز درمان ناباروی شاهرود در وضعیت مطلوب قرار دارد و موفقیت در درمان زوج‌های نابارور در این مرکز بیش از ۳۰ درصد و متناسب با استانداردهاست.

هدفگذاری بنیاد تعاون بسیج برای برگزاری آیین ازدواج ۲ هزار بسیجی و پوشش بیمه تکمیلی برای زوج‌های نابارور با همراهی این بنیاد و پیشنهاد تکریم مادران دارای سه فرزند از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

ناباروی، ضعف پوشش بیمه‌ای یا مسایل مالی، کدام عامل بحران جمعیت سمنان است؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت «پنجره جمعیتی» تعریف می‌شود. به عبارت دیگر «پنجره جمعیتی» فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است که اگر مغتنم شمرده نشود، نه تنها خود تهدید خواهد بود، بلکه بعد از عبور از پنجره جمعیت امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن می شود.

طبق آنچه گفته شد، افزایش جمعیت مساله ای فوری به نظر می‌رسد که توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی، هماهنگی، هدایت، راهبری و اجرای قانون افزایش جمعیت جوان علاج واقعه است، چرا که پنجره جمعیتی در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود و کمتر از پنج سال برای افزایش رشد جمعیت فرصت داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha