۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق با الکتروموتور ایران‌ساخت

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان کشورمان در قالب یک طرح کلان، تولید الکتروموتور BLDC در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه آن ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق کل کشور رقم خواهد خورد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یکی از چالش‌هایی که کشور این روزها در بخش انرژی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ناترازی برق در فصل تابستان است. از همین رو، یک شرکت دانش‌بنیان در قالب یک طرح کلان تولید الکتروموتور BLDC در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه آن ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق کل کشور رقم خواهد خورد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص اهدافی که در این طرح دنبال می‌شود، گفت: هدف و مساله‌ای که در طرح کلان الکتروموتور BLDC دنبال می‌شود، طراحی و تولید موتورهای BLDC، جا انداختن فناوری طراحی و ساخت این نوع از موتور در کشور است.

محمد رحیمی ادامه داد: طراحی این موتورها و فراهم کردن بسترهای تکنولوژی آن از سال ۹۷ کلید خورد و اکنون، طراحی‌های اولیه صورت گرفته است و موفق شده‌ایم که در سه فریم سایز موتور BLDC را از محدوده توانی ۲۵۰ وات تا پیک پاور ۵۰ کیلو وات طراحی کنیم.

به گفته وی، موتورهای ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان، در کولرهای آبی و فن صنعتی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی برق را به همراه دارند و به دلیل برخورداری از دور پیوسته می‌توانند افت فشار را جبران کرده و عملا دو، سه نیروگاه را از مدار خارج کنند. این میزان صرفه‌جویی در کل کشور، باعث شد تا این پروژه به عنوان یک طرح کلان دیده شده و در دستور کار قرار بگیرد مضاف بر اینکه، الان بهبود عملکرد برق کشور به دلیل ناترازی انرژی و قطعی‌های آن یک ضرورت است.

این فعال حوزه نوآوری ادامه داد: این سطح از صرفه‌جویی در سال ۹۸ از سمت معاونت علمی دیده و پروژه‌ای برای بومی شدن این موتورها تعریف شد، تا ما بتوانیم این موتورها را روی اپلیکیشن‌هایی همچون کولر و فن‌های صنعتی پیاده‌سازی کنیم که تعداد آن در کل کشور زیاد است و می‌تواند صرفه‌جویی خوبی را در بحث انرژی برای محصولات و کل کشور داشته باشد. با نصب این موتورها، کولرهای آبی امسال با گرید A و A پلاس تولید می‌شود که میزان مصرف را تا اندازه قابل توجهی را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، یکی از هدف‌های پروژه این بود که این موتورها برای توان‌های بالاتر در موتورسیکلت‌های برقی و در ادامه در خودروهای برقی هم به کار گرفته شود.

رحیمی افزود: در کل دنیا ساختار قدیم در حال تغییر است و به تدریج سیستم‌های برقی جایگزین ساختارهایی می‌شوند که با بنزین و گازوئیل کار می‌کنند. در کشور ما نیز یک شرکت، از این مدل موتورها برای تولید موتور موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کند و از سال ۱۴۰۰ این موتورها (BLDC) را به عنوان قسمت پیشران خود در چرخ عقب موتورهای موتورسیکلتش به کار گرفته است.

وی در توضیح محصولات این شرکت گفت: محصولاتی که اکنون در دست تولید داریم، موتورهای کولرهای سایز ۳۵۰۰، ۵۵۰۰، ۷۵۰۰، ۱۱۰۰۰ و ۱۳۰۰۰ برای مدل‌های سانتریفیوژ است و مدل‌های فن اکسیال (نوعی هواکش که باعث می‌شود هوا به صورت محوری، به موازات شافتی که تیغه‌ها در آن می‌چرخند، از آن عبور کند. در واقع جریان هوای وارد شده مماس با جهت حرکت پروانه در آن منتقل می‌شود. فن آکسیال یا محوری از پرکاربردترین و محبوب‌ترین فن‌های صنعتی به شمار می‌رود) که برای کولرها و فن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سایزهای ۱۰، ۱۴، ۲۰، ۲۴، ۳۰ و ۴۴ هزار موتور تولید می‌کنیم که محدوده توانی اینها از ۲۵۰ وات شروع شده و تا حداکثر یک و نیم کیلو وات تولید می‌شود.

وی گفت: تمام این محصولات، روی فریم سایز اولیه است و فریم سایز بعدی برای موتورسیکلت‌های ۱۲ اینچ است که از محدوده توانی سه کیلو وات تا هفت کیلو وات تولید می‌شود. بالاترین سایز لمینیشنی هم که داریم برای موتورهای موتورسیکلت ۱۷ اینچ است که از محدوده توانی ۶ کیلو وات شروع شده و تا حداکثر ۵۰ کیلو وات ادامه دارد.

مدیرعامل این شرکت فناور در خصوص صادرات این شرکت نیز افزود: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد هزار دستگاه الکتروموتور، درایور، پنل و ریموت به کشور عراق صادر کرده‌ایم، همچنین تعدادی کیس‌های فن آکسیال سایز بزرگ صنعتی هم به کشور امارات صادر شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ نفر پرسنل داریم که در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند، شمار زیادی از آنها دانش‌آموخته برق قدرت، مکانیک و صنایع هستند که در بخش تحقیق و توسعه شرکت فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha