قصه تکراری جولان سگ‌های هزار صاحب در لرستان + فیلم

خرم آباد - ایرنا - جولان سگ های بلاصاحب و حمایت نادرست افراد به ظاهر حامی از آنها به قصه ای تکراری تبدیل شده که باوجود تلاش مستمر مسوولان اما پرسه زدن و مزاحمت این حیوانات در مناطق مختلف شهرهای لرستان همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید برای شما هم پیش آمده باشد در ساعات ابتدایی صبح شاهد جولان سگ های بلاصاحب در خیابان ها و معابر شهر بوده باشید، سگ هایی که با پرسه زدن در کوی و برزن و سر کردن در سطل های زباله و کیسه های پلاستیک جامانده از حمل به دنبال پیدا کردن غذا هستند.

تماشای چندین قلاده سگ به طور همزمان در سطح شهر و جولان آنها حتی برای رهگذران بزرگسال نیز رعب آور است چه رسد به اینکه رهگذر، کودکی خردسال و ناتوان از دفاع یا بانویی قامت خمیده باشد اما این روزها جولان سگ ها در معابر شهر خرم آباد و همچنین سایر شهرهای لرستان به قصه ای تکراری تبدیل شده و گویی رهگذران و عابران هم به این نتیجه رسیده اند که همزیستی با این سگ ها اجتناب ناپذیر است.

جولان سگ های بلاصاحب در مناطق حاشیه ای شهرهای همجوار روستاها قدری بیشتر است و ساکنان این مناطق با خطرات بیشتری نسبت به سایرین دست و پنجه نرم می کنند و افزایش چشمگیر جمعیت این سگ ها طی سال های اخیر به دلیل حمایت های نادرست برخی افراد به این مساله دامن زده و مشکلات و تهدیدات بسیاری را برای سلامت شهروندان ایجاد نموده است.

هشتم دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که خبر خبر مرگ دلخراش کودک ۴.۵ ساله‌ در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ‌های ولگرد مقابل چشمان مادرش در رسانه‌های خراسان جنوبی منتشر شد و قلب افرادی زیادی را جریحه‌دار کرد اما ماجرا به همینجا ختم نشد و جولان سگ های بلاصاحب در نقطه ای دیگر در ارومیه با خبری تلخ برای کودکی سه ساله همراه بود و در چهارم آبان ماه سال گذشته رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی خبر از مرگ کودکی سه ساله‌ در ارومیه بر اثر گاز گرفتگی سگ‌های بلاصاحب داد و بیست و دوم خردادماه ماه امسال نیز یک قلاده سگ هار کوکی ۶ ساله را در شهرستان دزفول از پای درآورد تا قصه جولان سگ های بلاصاحب همچنان کابوس هولناک کودکان جای جای کشور باشد.

در لرستان نیز با توجه به افزایش جمعیت این حیوانات، سال گذشته شاهد حمله جمعی از سگ‌های بلاصاحب به زنی در کوی پزشکان شهر خرم‌آباد بودیم که خوشبختانه گرچه با رویداد تلخی همراه نبود اما چنانچه چاره اندیشی نشود ممکن است در آینده ای نزدیک با وقوع حادثه ای تلخ و ناگوار برای هریک از شهروندان همراه باشد به ویژه اینکه به فصل بازگشایی مدارس و حضور بیشتر کودکان و نوجوانان در خیابان ها نزدیک می شویم.

شیوع بیماری های هاری و کیست هیداتیک

یکی از مسائلی که سال های اخیر به افزایش جمعیت این سگ ها دامن زده، حمایت برخی افراد تحت عنوان حامیان حیوانات و مقاومت در مقابل جمع آوری آنها است که باعث شده این مشکل به صورت جدی و ریشه ای برطرف نشود از سوی دیگر نزدیکی برخی روستاها به مناطق حاشیه ای شهر نیز باعث می شود سگ های روستا برای یافتن غذا به شهرها پناه آورده و نگرانی ها و مشکلاتی را برای مردم شهرنشین ایجاد نمایند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی لرستان بیماری‌هایی همچون هاری و کیست هیداتیک از جمعیت سگ‌ها به انسان منتقل می شود و خطراتی را برای سلامت افراد ایجاد می کند.

مصطفی زبردست می گوید: سازمان شهرداری و دهیاری ‌های وزارت کشور تمامی دهیاری‌ها و شهرداری ‌ها را مکلف کرده است نسبت به جمع ‌آوری، ساماندهی و ایجاد پناهگاه برای سگ ‎های ولگرد یا همان بلاصاحب اقدام نمایند، واکسیناسیون سگ ها، سم‌ پاشی و ضدعفونی کردن این سایت ها نیز توسط دامپزشکی انجام شود و در خصوص عقیم‌ سازی و غذادهی به این حیوانات نیز مشارکت کند.

قصه تکراری جولان سگ‌های هزار صاحب در لرستان + فیلم

وقوع چهار هزار مورد حیوان گزیدگی طی چهار ماه

حمله سگ های بلاصاحب و گازگرفتگی و حتی در مواردی مرگ افراد توسط این حیوانات، حوادث ناگوار و تلخی را به خصوص برای کودکان و جمعیت زنان به دلیل قدرت بدنی کمتر، ترس بیشتر از مواجهه و آگاه نبودن از شیوه برخورد رقم می زند، حوادثی که هر از گاهی به سرخط اصلی خبرهای فضای مجازی و رسانه ها تبدیل می شود و اکنون با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس این معضل به چالشی مهم برای والدین دانش آموزان تبدیل شده و نگرانی هایی را برای رفت و آمد آنان ایجاد کرده است.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان سال گذشته هشت هزار و ۷۵۰ نفر و در چهار ماهه نخست امسال چهار هزار نفر در استان دچار حیوان گزیدگی شده اند.

مریم کوشکی وجود سگ‌های ولگرد در خرم آباد را از یکی از مهمترین معضلات این شهر می داند و می گوید غذا رسانی کافی به این حیوانات باعث افزایش زاد و ولد و تعداد سگ‌های بیشتری در مرکز استان شده است.

شناسایی ۲ هزار قلاده سگ ولگرد در بروجرد

رییس مرکز بهداشت بروجرد نیز با اشاره به افزایش موارد حیوان گزیدگی در این شهرستان گفت: ۲ هزار قلاده سگ بدون صاحب و ولگرد در بروجرد شناسایی شده که عملیات جمع آوری، عقیم سازی و نگهداری آنها در حال انجام است.

زهرا کردی اظهار کرد: عملیات عقیم سازی و جمع آوری سگ های ولگرد با توجه به آمار بالای این حیوانات در منطقه باید صورت گیرد که این عملیات در مقایسه با این آمار به کندی پیش می رود.

وی با تاکید بر کنترل جمعیت حیوانات زیانبار به خصوص سگ های بدون صاحب بیان کرد: برای کنترل هاری به همکاری بین بخشی نیاز داریم با توجه به اینکه امسال از بین هفت نمونه سگ تلف شده به منظور تشخیص هاری هر هفت مورد مثبت اعلام شده که در مقایسه با سال قبل افزایش نشان می دهد، اهمیت این مسئله بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: آمار حیوان گزیدگی در روستاها نسبت به شهرها بالا است که این مهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس مرکز بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به مواردی از سگ گزیدگی در ماه‌های گذشته در سایر نقاط کشور ادامه داد: میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی طی این مدت در بروجرد ۲۰ درصد افزایش یافت که این امر ناشی از نگرانی آنها بابت تماس با حیوانات و احتمال ابتلا به بیماری بوده است.

۶۶۸ قلاده سگ بلاصاحب در خرم آباد جمع آوری شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد نیز با اشاره به تشکیل کارگروهی برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب به ایرنا می گوید: ۶۶۸ قلاده سگ بلاصاحب از ابتدای سال جاری تاکنون توسط اکیپ های سازمان از مناطق مختلف شهر جمع آوری و به پناهگاه منطقه کمالوند منتقل شده است.

رضا ماجدی می افزاید: تمامی سگ های جمع آوری شده در این پناهگاه توسط یک گروه از دامپزشکی استان عقیم سازی و پس از زدن واکسن هاری و پلاک گذاری، مجددا رهاسازی می شوند.

ماجدی غذا دادن به سگ های بلاصاحب را توسط برخی افراد جامعه روشی بسیار غلط می داند و عنوان می کند: متاسفانه برخی افراد حامی حیوانات در بسیاری از مواقع با مقاومت در مقابل تیم های جمع آوری، مانع انتقال این سگ ها به مرکز نگهداری می شوند و رها بودن این حیوانات در سطح شهر امنیت و آرامش شهروندان را مختل و نظافت شهر را نیز با مشکل مواجه می کند.

زاد و ولد سالانه ۱۰۰ قلاده

به گفته ماجدی هر جفت سگ می تواند سالانه ۱۰۰ قلاده را وارد جمعیت شهری نماید اما برخی اعضای سازمان های مردم نهاد حامی حیوانات در بسیاری از مواقع با مقاومت و حتی درگیری با تیم های جمع آوری، مانع انتقال این سگ ها به مرکز نگهداری می شوند.

وی می گوید: جمع آوری نشدن به موقع پسماندهای شهری و غذا رسانی توسط برخی از شهروندان مدافع حقوق حیوانات باعث افزایش جمعیت این سگ ها شده و انتظار می رود این افراد با پرهیز از انجام این اقدامات نادرست، در جمع آوری سگ‌های بدون صاحب به شهرداری ها کمک کنند.

وی هزینه عقیم سازی، واکسن و پلاک گذاری هر قلاده سگ را ۲۰ میلیون ریال برشمرد و افزود: اما این سازمان مشکلی در تامین غذای مورد نیاز آن ها ندارد ضمن اینکه در مرکز نگهداری نیز به اندازه کافی فضای لازم وجود دارد و سال گذشته نیز در همین راستا یک هزار و ۲۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر جمع آوری و عقیم سازی شده است.

قصه تکراری جولان سگ‌های هزار صاحب در لرستان + فیلم

نزدیکی جوامع شهری به روستاها عامل افزایش جمعیت سگ های ولگرد

ماجدی نزدیکی جوامع شهری به روستاها را یکی از دلایل افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب و جولان آن‌ها در شهرها می داند و می گوید: برخی از سگ های پرسه زن متعلق به گله و روستا هستند که همراهی آن ها با سگ‌های بلاصاحب بر جمعیت آن‌ها افزوده است.

وی جمع آوری این حیوانات را وظیفه چندین دستگاه عضو ستاد ساماندهی سگ های بلاصاحب می داند و معتقد است تا زمانی که تمامی این ارگان ها به درستی وظیفه خود را انجام ندهند و افراد به ظاهر حامی نیز در تقابل با ستاد باشند نمی توان انتظار داشت این معضل برای همیشه رفع شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد معتقد است تا زمانی که شهروندان زباله ‌های خود را در کیسه‌ های دربسته و راس ساعت مقرر بیرون نگذارند سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان‌ها امکان تغذیه و جولان دهی دارند در حالی که رعایت ساعت حمل زباله (راس ساعت ۲۱) می تواند بخش مهمی از مشکلات موجود را رفع کند و سگ ها را هرشب و صبح برای تغذیه به خیابان ها نکشاند.

دلسوزی نابجا برای سگ های هزار صاحب

ماجدی حس حیوان ‌دوستی افراد جامعه و دلسوزی نابجا برای غذا دادن به سگ‌ های بدون صاحب در خیابان‌ و پارک‌ ها را معضلی برای سلامت جسمی و بهداشتی افراد عنوان کرده و می گوید: این اقدام به‌ هیچ ‌عنوان شایسته نیست چون باعث جولان بیشتر سگ‌ها در سطح خیابان و معابر می شود و ممکن است خطراتی را برای رهگذران خصوصا کودکان و زنان ایجاد کند.

وی معتقد است پارک زیتون، مسکن مهر و پارک بهشت و مناطق حاشیه ای شهر مهمترین کانون های تجمع سگ‌های بلاصاحب در خرم‌آباد هستند که افراد در این مکان ‌ها اقدام به غذا دادن سگ‌ها می ‌کنند و مادامی که مردم ساعت جمع‌ آوری زباله‌ها را رعایت نکنند و غذا دادن به سگ ها ادامه داشته باشد جمعیت آنها همچنان پابرجا و معضل وجود آنها در سکونتگاه های انسانی و خطرات ناشی از آن بیخ گوش شهروندان خواهد بود.

به گفته ماجدی شهروندان می توانند در صورت مشاهده سگ های بلاصاحب در سطح شهر با شماره تلفن ۱۳۷ مرکز اطلاع رسانی مدیریت پسماند شهرداری تماس حاصل نمایند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha