توسعه باغات دیم از اولویت‌های جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری است

شهرکرد – ایرنا – کارشناسان باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری توسعه باغ‌های دیم بادام و انگور را از اولویت‌های این بخش در میسر توسعه کشاورزی استان عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی در چهارمحال و بختیاری در زمان حاضر نزدیک به یک دهه است که در کنار توسعه باغ‌های آبی، توسعه باغ‌های دیم هم تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان شده است.

کارشناس ارشد مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری روز شنبه گفت: از مجموع ۴۵ هزار هکتار سطح باغ‌های این استان یک هزار و ۲۰۰ هکتار به باغ‌های دیم اختصاص یافته است.

احمد بابایی عملکرد باغ‌های بادام دیم چهارمحال و بختیاری را نزدیک به ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و افزود: عملرد سالانه باغ‌های بادام دیم استان حدود ۴۲۰ تن است.

کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بروجن گفت: با توجه به وسعت زمین‌های دیم رها شده در چهارمحال و بختیاری می‌طلبد باغ‌داران نسبت به توسعه باغ‌های دیم و کشت گیاهان دارویی اقدام کنند.

راضیه جعفرپور افزود: کشت بادام دیم به صورت اصولی و همچنین استفاده به موقع از کود حیوانی می‌تواند عملکرد بالایی دارد و تولید آن با کشت آبی بادام برابری می‌کند.

وی یادآور شد: در کشت دیم بهره‌وری مناسب آب و خاک و همچنین اشتغال مفید را به دنبال دارد.

کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بروجن گفت: در زمان حاضر از ۹۰۰هکتار باغات بادام فقط ۱۳۰هکتار به باغ‌های بادام دیم اختصاص دارد.

اختصاص ۳۱۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال و بختیاری به انگور دیم

کارشناس ارشد باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین از مجموع سطح کل باغ‌های این استان ۳۱۰ هکتار آن به انگور دیم اختصاص دارد.

وحید نیکبخت افزود: براین اساس از هکتار باغ انگور دیم موجود در استان سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود و سالانه ۸۵۰ تن انگور دیم در استان تولید می‌شود.

توسعه باغ‌های دیم از اولویت‌های جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری است

وی افزایش بهره‌وری مصرف آب، تولید مناسب، اشتغال پایدار، تبدیل زمین‌های درجه ۲ و سه به کشت دیم انگور و جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک از جمله مزایای کشت دیم انگور است.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است؛ از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha