۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85596545
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امیدها برای ارتقای فرماندهی انتظامی در جنوب کرمان

۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85596545
امیدها برای ارتقای فرماندهی انتظامی در جنوب کرمان

جیرفت- ایرنا- بارها کمبود نیرو و زیرساخت در نیروی انتظامی شهرستان‌های جنوب کرمان با توجه به وسعت و مسائل امنیتی و انتظامی متعدد که منطقه با آن مواجه است مطرح شده بود و حال در سفر سردار رادان به کرمان، امیدها برای استقلال و ارتقای مجموعه انتظامی این خطه به نظر می‌رسد به خبرهای نویدبخشی رسیده که در صورت همکاری مجلس و تامین زیرساخت ها و رفع مسائل قانونی، به سرانجام برسد.

به گزارش ایرنا، وسعت هشت شهرستان جنوب کرمان از یک طرف و مسائلی همچون قاچاق سوخت، مواد مخدر و اتباع خارجی، وجود تعداد زیاد اسلحه غیرمجاز شکاری و جنگی، رخداد بالای جرایمی همچون آدم ربایی و سرقت مسلحانه، ضرورت افزایش نیرو و ارتقای چارت نیروی انتظامی در جنوب کرمان را افزایش داده و طی سال ها نیز این دغدغه وجود داشته است.

یکی از مسائل مبتلابه این منطقه، رشد روزافزون قاچاق سوخت در شهرستان های جنوب کرمان است که همسایگی آن با ۲ استان مرزی، شرایط این نوع از قاچاق را تشدید کرده است.

افزایش قاچاق سوخت، تبعات جدی برای مردم منطقه ایجاد کرده است که از مسائل ساده‌تری همچون ایجاد صف های طولانی در جایگاه‌های سوخت شروع شده و به تبدیل جاده های منطقه به جاده های مرگ به دلیل رفت و آمد فراوان شوتی های قاچاق‌بر می رسد.

امیدها برای ارتقای فرماندهی انتظامی در جنوب کرمان
خودرو شوتی سوخته در آتش

تصادفات زیاد این خودروهای مملو از سوخت قاچاق با دیگر خودروهای در حال رفت و آمد منجر به آتش سوزی و مرگ بسیاری در این جاده ها می شود و قربانیان زیادی همراه دارد.

مرگ های ناشی از قاچاق یا سوانح مرتبط با آن تنها به جاده ها محدود نمی شود و به دلیل دپو این مایع مرگ آور در برخی منازل به طور مداوم هراز چندگاهی شاهد آتش سوزی هایی در واحدهای مسکونی هستیم که در جدیدترین مورد آن ۲ خواهر دوقلوی نوجوان قربانی آن در جیرفت بودند.

کنترل و مقابله با این مسائل در جنوب کرمان نیاز به توسعه زیرساختی و نیرو در حوزه انتظامی دارد که ارتقا و استقلال نیروی انتظامی جنوب کرمان می تواند راه را برای آن سهل کند.

انتظار می رود با پشتیبانی بیشتر نیروی انتظامی، تقویت زیرساخت ها و ارتقا یا استقلال این دستگاه مهم انتظامی و امنیتی در جنوب کرمان بتوان زمینه تقویت تلاش ها علیه آسیب ها، عوامل مخل امنیت و پدیده های ضدانتظامی را توسعه داد که ایجاد یا تقویت ایست بازرسی ها در نقاط جغرافیایی که احداث دارند یا ایجاد بازدارندگی های مختلف در بخش های دیگر می تواند از ثمرات این مهم باشد.

در مقوله قاچاق سوخت، مسیر کرمان به جیرفت از ۲ جاده به این شهر می رسد که یکی از آنها جاده دَلفارد است که صرفنظر از اینکه از نظر آب و هوای ییلاقی و زیبایی بهشتی است که طعنه به زیبایی های شمال کشور می زند، به بهشت قاچاقچیان نیز تبدیل شده و خودروهای شوتی بسیاری با فراغ بال و خونسردی تمام از آن رفت و آمد می کنند و ضرورت ایجاد زیرساخت برای برخورد با این پدیده ها ضرورت دارد.

کار به جایی رسیده که حتی ادعا می شود برخی خودروهای بین شهری زردرنگ هم وارد عرصه قاچاق سوخت شده‌اند که تصویر یکی از این خودروها را می بینید به راحتی بخشی از پلاک خود را پوشانده است.

امیدها برای ارتقای فرماندهی انتظامی در جنوب کرمان
پوشاندن پلاک توسط خودرو بین شهری

اگر پایگاه ایست بازرسی در این نوع مسیرهای قاچاق با جانمایی کارشناسی احداث شود به گواه برخی ناظران و مسئولان می تواند به‌شدت موجب کاهش قاچاق سوخت از این مسیر شود و مردم دیگر با ترس از جاده گردشگری دلفارد جیرفت نمی گذشتند.

حال در سفر اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و همچنین سردار رادان فرمانده فراجا به استان کرمان روزنه‌های امید برای این رخداد مهم بیشتر از گذشته شکل گرفته است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در نشستی که با فرمانده نیروی انتظامی و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شده بود خطاب به سردار رادان گفته است: گفتید که برای اینکه بخواهیم یک رده‌ای را ارتقا دهیم یا تامین لجستیک (پشتیبانی) کنیم راهکار می خواهد، ما در مجلس برای این کار اعلام آمادگی می کنیم.

بهنام سعیدی افزود: اولین خواسته ما ارتقای نیروی انتظامی جیرفت به ناحیه انتظامی است و اگر امکانات و نیروی انسانی می خواهد مجلس هم در حد توان کمک می کند.

وی ادامه داد: در جنوب استان کرمان مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ وجود ندارد، در صورت صلاحدید دستور راه‌اندازی آن در جیرفت را هم صادر کنید.

فرمانده فراجا هم در این دیدار گفت: اگر فرماندهی جنوب کرمان راه‌اندازی شود توجیه جغرافیایی هم دارد چون عوامل ما بایستی برای رسیدن به جیرفت و منطقه راه زیادی را طی کنند.

سردار احمدرضا رادان ادامه داد: بنابراین هرچقدر این فاصله کمتر باشد اثرگذار است و قبول داریم.

وی تاکید کرد: پیگیری تشکیل فرماندهی جنوب کرمان از این به بعد با شما است و اگر شما فردا بگویید بخش قانونی آن انجام شده من روز بعد با مسئولیت خود فرماندهی جنوب استان را ایجاد می کنم.

این سخنان سردار رادان موافقت با تشکیل فرماندهی جنوب کرمان را نشان می دهد و انتظار می رود با همراهی مجلس و سایر ارکان در تامین زمینه ایجاد آن، بیش از پیش شاهد تقویت زیرساخت های انتظامی در این منطقه باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha