۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۰
کد خبر: 85596646
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افزایش حضور نظامی کانادا در منطقه دریایی «هند-آرام»

تهران- ایرنا- کانادا به منظور افزایش‌ همکاری‌ با متحدان خود در چارچوب طرح راهبردی «هند-آرام»، حضور نظامی خود را در این منطقه دریایی افزایش داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، بیل بلر وزیر دفاع کانادا پس از دیدار با مینوروه کیهارا وزیر دفاع ژاپن به خبرنگار خبرگزاری کیودو نیوز، گفت: اوتاوا از اهمیت اقتصادی، ژئوپلیتیکی و راهبردی این منطقه آگاه است و تلاش دارد به همراه متحدان خود امنیت منطقه را حفظ کند.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که کانادا در چارچوب طرح راهبردی هند-آرام که در پاییز ۱۴۰۱ مطرح شد، متعهد است همکاری‌های امنیتی خود را با کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی تقویت کند.

بر اساس طرح یادشده، این کشورها چین را به عنوان یک «قدرت جهانی که به طور فزاینده‌ای نظم را بر هم می‌زند» توصیف کرده اند.

بلر ادامه داد: طرح راهبردی هند-آرام و افزایش حضور نظامی کانادا در این منطقه، راهبردی برای نشان دادن اهمیت این موضوع به همه متحدان و این نکته است که ما شریک قابل اطمینانی هستیم.

وی تاکید کرد: ناوهای کانادایی همچنان از تنگه تایوان نه برای «تحریک» چین، بلکه برای نشان دادن «آزادی ناوبری» در آبراه‌های بین‌المللی، عبور می‌کنند.

وزیر دفاع کانادا اظهار داشت: توکیو یکی از گزینه‌های تامین زیردریایی برای اتاوا است، زیرا کانادا قصد دارد در آینده حدود ۱۲ زیردریایی نظامی خریداری و با زیردریایی‌های قدیمی خود جایگزین کند.

بلر افزود: زیردریایی‌های ژاپن «شهرت عام» دارند، اما اتاوا علاقه و ظرفیت هر یک از گزینه ها را پیش از تصمیم‌گیری برای خرید، بررسی خواهد کرد.

اختلافات پکن و توکیو به صورت عمده شامل نزاع بر سر مالکیت جزایر «سنکاکو» یا «دیائویو» در دریای شرقی چین، انتقادات پکن از ژاپن به دلیل جنایات جنگ جهانی دوم، رقابت اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای، افزایش نظامی‌گری در هر دو کشور و نگرانی توکیو از تشدید بحران تایوان است.

این مسائل که شامل هم رقابت اقتصادی و هم مناقشات تاریخی و ارضی می‌شوند، روابط بین دو کشور را پیچیده و پرتنش کرده و موجب شده است که چین و ژاپن با افزایش همکاری‌های نظامی و اقتصادی با متحدان خود در این منطقه، به دنبال تقویت موقعیت راهبردی خود باشند.

براساس گزارش‌ وزارت دفاع ژاپن، بلر و کیهارا در این دیدار بر گسترش همکاری‌ های دوجانبه و تبادل کارکنان تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha