۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۲
کد خبر: 85596859
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۱۶ و نیم میلیارد ریال به مرمت سه خانه تاریخی فارس

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در قالب پرونده مرمتی خانه‌های تاریخی فارس، ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار به مرمت سه خانه تاریخی در سه شهرستان استان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، محمدثابت اقلیدی ، یکشنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: پرونده‌های مرمتی خانه‌های تاریخی عظیمی در گراش، خانه سلیمان پور در فسا و خانه پاکباز در استهبان گشوده شده است.

وی افزود: در قالب این پروژه‌های مرمتی، پوشش سقف اتاق‌های بخش فوقانی ضلع جنوبی خانه تاریخی عظیمی گراش در ۳۵۸ کیلومتری جنوب شیراز با اعتبار بیش از پنج میلیارد ریال اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: خانه عظیمی گراش بنایی مربوط به دوره پهلوی اول است که سبک معماری چهار طرف ساخت با حیاط مرکزی دارد و در ۲ طبقه احداث‌شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: برای مرمت خانه پاکباز استهبان نیز عملیات سبک‌سازی، تعویض تیرهای چوبی و عایق رطوبتی بام با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت این بنای تاریخی که یکی از میراث تاریخی شهر استهبان در شرق فارس و با فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شیراز است، به اواخر دوره زندیه و سال‌های نخست حکومت قاجاریه برمی‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: خانه سلیمان‌پور شهر فسا در ۱۵۴ کیلومتری جنوب شرق شیراز، یکی دیگر از خانه‌های تاریخی فارس است که در این نوبت مرمت می‌شود و تعمیرات بخش‌های داخلی آن، شامل گچ کاری بدنه، اجرای کف فرش اتاق‌های ضلع غربی و اجرای تأسیسات الکتریکی، ساخت و نصب درب‌های چوبی بخش ورودی اتاق‌های ضلع غربی با اعتبار بیش از ۹ میلیارد ریال در دستورکار قرار گرفته است.

ثابت اقلیدی افزود: معماری خانه تاریخی سلیمان‌پور به شکل ۲ طرف ساخت و متعلق به اواخر دوره قاجاریه است و از ویژگی‌های بنا میتوان به وجود ۲ بادگیر در ضلع شمالی آن اشاره کرد که از اندک بادگیرهای برجای مانده در فسا به شمار می‌رود.

۳۷۳ خانه تاریخی فارس در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha