اشغالزایی ۵۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان با کشت خرما

زاهدان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خرما در این استان گنجی است که عمده زندگی مردمان آن به این محصول وابسته بوده بطوریکه بیشترین اشتغال کشاورزی با ۵۰ هزار نفر به این بخش اختصاص دارد.

اردشیر شهرکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ۲۵ شهریور روز ملی خرما افزود: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های سیستان و بلوچستان برداشت می شود.
وی ادامه داد: از ۷۰ هزار هکتار نخلستان موجود در سیستان و بلوچستان ۵۶ هزار هکتار آن بارور بوده و از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید خرما در بین سازمان جهادکشاورزی استان های کشور رتبه اول به این خطه اختصاص دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همچنین هم اکنون ۷۰ واحد سردخانه ،۳۳ واحد بسته بندی و هفت واحد فرآوری خرما به ظرفیت بیش از ۱۵۵ هزار تن در سطح استان مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.
شهرکی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ رقم خرما در سیستان‌وبلوچستان کشت و ارقام خرمای مضافتی و ربی بیشترین سطح زیر کشت را داراست.

به گزارش ایرنا سیمای کشاورزی استان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است بطوریکه باغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.

این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha