فعالان فضای مجازی «خلاقیت، کودک و هوش مصنوعی» را بررسی می‌کنند

تهران- ایرنا- چهارمین نشست ملی فعالان فضای مجازی ۱۱ مهر سال ۱۴۰۳ به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «خلاقیت، کودک، هوش مصنوعی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام این خبر در نشست خبری چهارمین نشست ملی فعالان فضای مجازی گفت: مهمترین هدف نشست‌های ملی هم‌اندیشی فعالان سواد فضای مجازی کشور، استفاده از نظرات، دیدگاه‌ها، تجربیات و ایده‌های فعالان حوزه سواد فضای مجازی در بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و متخصصان برای حل مشکلات و چالش‌های سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در کشور و ارائه راهکار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع نشست فعالان فضای مجازی پشتوانه همایش سواد فضای مجازی محسوب می‌شود که قرار است در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار شود.

وی افزود: «کودک و خانواده در فضای مجازی»، «خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی»، «هوش مصنوعی و فناووری‌های نوین» عناوین سه نشست پیش‌بینی شده هستند که دبیری آن‌ها را به ترتیب بهاره نصیری، سید محسن بنی هاشمی و یوسف خجیر بر عهده دارند.

باید سواد رسانه‌ای ایرانی را تعریف کنیم

در ادامه سید محسن بنی‌هاشمی، دبیر همایش سواد رسانه نیز بیان کرد: سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی بخش عمده مسوولیتش بر عهده خود رسانه هاست و آنها باید در ایجاد، تحول، توسعه و رشد آن پیش‌قدم باشند.

وی افزود: هر کشوری باید سواد رسانه‌ای مبتنی بر فرهنگ خودش را داشته باشد و ما باید سواد رسانه‌ای ایرانی را تعریف کنیم. سواد رسانه‌ای را در ایران باید تبدیل به یک نهضت و فرهنگ کنیم. فن سالاران و اساتید دانشگاه و مخاطبان درگیران سواد رسانه‌ای هستند. گروه دیگری که همیشه از آنها غافل بودیم، خود رسانه‌ای‌ها هستند که چون فکر می‌کنیم خودشان سواد رسانه دارند، از آنها غافل می‌شویم‌. در حالی که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سواد برخی افراد در رسانه از مردم عادی نیز کمتر است.

به گفته بنی هاشمی در نشست «خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی» موضوعاتی چون نقش نظارت الکترونیکی، شیوه‌های خلاقانه جایگزین فیلترینگ، شخصیت شناسی و چگونگی خلاق شدن در فضای مجازی و بازی های کامپیوتری و اثر آن بر خلاقیت مورد بررسی قرار می گیرد.

فعالان فضای مجازی «خلاقیت، کودک و هوش مصنوعی» را بررسی می‌کنند

نقش هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن و نشر

در ادامه نشست، یوسف خجیر، دبیر نشست علمی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین نیز گفت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج و به عرصه‌های گوناگون از پزشکی تا نجوم و آموزش وارد شده است و به تازگی نیز وارد حوزه رسانه شده است.

وی بیان کرد: رشد هوش مصنوعی در عرصه‌های گوناگون و حضور آن در خانه‌ها این نیاز را ایجاد کرد که یکی از پنل‌های این همایش به هوش مصنوعی اختصاص یابد.

دبیر پنل علمی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین ادامه داد: در نشست ما نقش هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن و نشر کتاب و حکمرانی هوش مصنوعی در دولت‌های پیشگام و الزامات فنی و اجتماعی هوش مصنوعی بررسی خواهد شد.

آموزش سواد رسانه باید از خانه‌ها شروع شود

در بخش دیگری از نشست بهاره نصیری، دبیر پنل کودک و فضای مجازی تاکید کرد: معرفی سکوهای تخصصی کودک، رده بندی سنی استفاده از انواع محتوا در فضای مجازی، مدیریت مصرف شبکه های اجتماعی در خانواده و معرفی ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی از جمله موضوعاتی است که در این پنل بررسی می شود.

نصیری تاکید کرد: والدین باید یک نظام رفتار مناسب رسانه‌ای را برای کودکان در نظر بگیرند و در اینجا سواد رسانه و سواد فضای مجازی یک اولویت برای خانواده و نه یک انتخاب است.

وی گفت: بنده همیشه عقیده داشتم که سواد رسانه باید از خانه‌های ما شروع شود. ما در دنیا در زمینه سواد رسانه ای عقب نیستیم. کشوری مثل آمریکا و کانادا دنبال سرفصل های سواد رسانه ای برای کودکان هستند. البته ما با یک تاخیری با آموزه های سواد رسانه ای مواجه شدیم.

ماهیت و محتوای سواد رسانه ای در سراسر دنیا یکی است. غیر ممکن است که بخواهیم سواد رسانه ای را ایرانیزه کنیم. عنصر وجودی آن بحث تفکر انتقادی است. ما یک سری ارزش های تربیتی داریم که دنیا به آن توجه ندارد. من والد می توانم ارزش های اخلاقی را در حین تماشای فیلم به فرزندم تذکر دهم. ابزار رسانه سر بچه را گرم می‌کند؛ ولی مادر فرزند نیست. روبنای تکنولوژیک گریزناپذیر و زیربنای آن وقت گذاشتن صمیمانه والدین برای فرزندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha