حضور قاضی مشاور زن در شعب تخصصی خانواده ضروری نیست

تهران - ایرنا - رئیس دیوان عالی کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرد: فقدان حضور قاضی مشاور زن مطابق ماده ۲ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده منعی ندارد.

به گزارش ایرنا از دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری امروز یکشنبه در بخشنامه‌ای خطاب به روسای شعب تخصصی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های خانواده در دیوان عالی کشور اظهار داشت: با عنایت به اعلام برخی شعب دادگاه‌های حقوقی و سرپرست مجتمع‌های قضایی و نیز نظر به بازرسی‌های صورت گرفته از محاکم بدوی و تجدیدنظر استان تهران و البرز، با وجود اینکه تاکنون دادگاه‌های خانواده در برخی استان‌ها از جمله تهران تشکیل نشده است، حضور قاضی مشاور زن در شعب تخصصی خانواده ضروری نیست.

منتظری با اشاره به ماده ۲ قانون حمایت خانواده و رأی وحدت رویه شماره ۷۴۱ هیات عمومی دیوان عالی کشور در دادگاه‌های حقوقی که به امور خانواده رسیدگی می‌کنند؛ تصریح کرد: حضور قاضی مشاور زن مطابق ضروری نیست و تشکیل جلسات دادگاه بدون حضور قاضی مشاور زن بلامانع است. از اینرو اعاده پرونده از سوی برخی شعب دیوان عالی کشور به عنوان نقص تحقیقات در رسیدگی، مغایر قانون و رأی وحدت رویه یادشده است.

به گزارش ایرنا، پنجم شهریور امسال رئیس دیوان عالی کشور در نشست ساماندهی محاکم خانواده با تأکید بر رسیدگی با دقت به پرونده‌های حوزه خانواده، گفت: افزایش آمار پرونده‌های وارده در این حوزه مناسب نیست و باید در این زمینه آسیب‌شناسی لازم انجام شود.

منتظری افزود: باید ضمن رفع اشکالات در رسیدگی به پرونده‌های خانواده به خصوص طلاق و به ویژه در محاکم تجدیدنظر و دیوان عالی کشور؛ تا حد ممکن با تشکیل جلسه، اظهارات طرفین شنیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha