به گزارش خبرنگار ایرنا، آزادراه شهید سلیمانی، باهدف اتصال شمال به جنوب کشور و تسهیل در عبور و مرور کالا و مسافر در حال اجراست. این طرح که بخش قابلتوجهی از آن در استان قم واقع شده، از اهمیت ویژهای در کاهش بار ترافیکی، صرفهجویی در زمان و سوخت و توسعه اقتصادی منطقه برخوردار است.
تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه شهید سلیمانی جزء سه پروژه اولویتدار عمرانی استان شناخته میشود و از اهمیت بالایی برخوردار است.
این آزادراه حلقه اتصال شمال به جنوب است و ۱۱۰ کیلومتر از آن در محدوده قم واقع شده و به کنارگذر غربی نیز شناخته میشود.
اهمیت راهبُردی آزادراه شهید سلیمانی
عملیات اجرایی آزادراه شهید سلیمانی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مسئولان پروژه، پیشبینی کردهاند که در صورت تامین بهموقع آوردهها تا پایان سال، هر ماه شاهد پیشرفت فیزیکی بین ۸ تا ۱۲ درصدی این طرح باشیم.
با بهرهبرداری از این آزادراه، گرههای ترافیکی موجود در محورهای ارتباطی شمال به جنوب کشور بهویژه در استان قم کاهشیافته و تردد روانتر خواهد شد، همچنین کوتاهشدن مسیر و کاهش مسافت طی شده، منجر به صرفهجویی قابلتوجه در زمان و مصرف سوخت خواهد شد و در نهایت بهبود زیرساختهای حملونقل، جذب سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی منطقه را میتواند سرعت ببخشد.
عملیات اجرایی آزادراه شهید سلیمانی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. مسئولان پروژه، پیشبینی کردهاند که در صورت تامین بهموقع آوردهها تا پایان سال، هر ماه شاهد پیشرفت فیزیکی بین ۸ تا ۱۲ درصدی این طرح باشیم.
این طرح مهم در شبکه حملونقل جادهای کشور قرار است که با مشارکت سهجانبه دولت، بخش خصوصی و بانک ملی تکمیل میشود.
بیشتر بخوانید
قم با اجرای طرحهای جادهای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته است
آخرین وضعیت آزادراه شهید سلیمانی
مدیرکل راه و شهرسازی قم در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: آزادراه شهید سلیمانی از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم - تهران آغاز میشود و فاز نخست آن به طول ۳۲ کیلومتر تا بزرگراه قم - سلفچگان ادامه مییابد.
حسین زنجیرانی فراهانی ادامه داد: قطعه اول این مسیر به طول ۱۲ کیلومتر در مرحله خاکبرداری و زیرسازی قرار دارد که بخش عمده ای از آن از زیرسازی شدهاست.
وی گفت: در این طرح در مجموع ۳۰ درصد دولت، ۳۰ درصد بانک ملی و ۴۰ درصد نیز پیمانکار بخش خصوصی سهم دارند.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم، در صورت پرداخت و تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده توسط بانک ملی انتظار میرود تا فاز نخست از قطعه اول این طرح تا پایان امسال مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
وی تاکید کرد که مشکل اصلی این طرح عدم ورود بانک ملی و اختصاص سهم ۳۰ درصدی خود برای احداث این آزادراه است که سبب شده تا سرعت اجرای طرح با تاخیر همراه شود.
وی یادآور شد: در صورت پرداخت و تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده توسط بانک ملی انتظار میرود تا فاز نخست از قطعه اول این طرح تا پایان امسال مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
زنجیرانی فراهانی ادامه داد: در طول این مسیر ۲ معارض اصلی وجود داشت که روند توافق با آنها در حال انجام است و مشکلی از این نظر برای تسریع در اجرای این طرح احساس نمیشود.
تخصیص ۳۲۸ میلیارد تومان از سهم دولت
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با تخصیص قابلتوجهی که بتازگی به این پروژه اختصاص یافته انتظار میرود قطعه نخست آن از محدوده شهرک شکوهیه تا ابتدای جاده جعفریه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
جواد شاکر آرانی با اشاره به توافق با برخی معارضان در طول اجرای طرح، ادامه داد: از ابتدای امسال ۳۲۸ میلیارد تومان از محل سهم دولت برای اجرای این طرح تخصیص صورتگرفته است.
وی تصریح کرد: هم اینک دولت و بخش خصوصی به تعهدات خود در قبال تامین مالی این پروژه عمل کردهاند؛ ولی بانک ملی هنوز سهم مشارکتی خود را بهدرستی پرداخت نکرده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قم با بیان اینکه این طرح جزء طرحهای اولویتدار عمرانی قم است، افزود: باتوجهبه اهمیت این طرح ملی در شبکه کریدوری کشور، تلاش میشود اعتبارات آن در زمان مقرر تامین و به پروژه تزریق شود.
در پایان
آزادراه شهید سلیمانی، بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور، نقش کلیدی در توسعه ارتباطات شمال به جنوب و بهبود وضعیت حملونقل ایفا خواهد کرد. بااینحال، تامین بهموقع اعتبارات موردنیاز، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی این پروژه است. امید است با رفع این چالش و همکاری همه دستگاههای ذیربط، شاهد تکمیل هرچه سریعتر این پروژه باشیم.
طرح آزادراه شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که این طرح در استان قم ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و در سه مرحله به اجرا خواهد آمد، مرحله اول به طول ۳۲ کیلومتر در دو قطعه از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول ۵۵ کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک به قم امتداد خواهد یافت.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
نظر شما