۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 85597968
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

طلای کثیفی که روزانه هفت بار توسط زباله‌گردها در یزد واکاوی می‌شود

یزد - ایرنا - سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد گفت: فیلمی از دوربین مداربسته خانه یکی از شهروندان این شهر دریافت شده که نشان می‌دهد یک کیسه زباله، روزانه هفت بار توسط هفت گروه زباله‌گرد، واکاوی و باز و بسته می‌شود.

حجت الاسلام "سیدمحمد ناصر حیدری" روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: داستان زباله و زباله‌گردی به یک وضعیت فجیع در شهر تبدیل شده که البته برای رفع آن اقداماتی نیز انجام شده است.

وی اظهار کرد: زباله گردها بدون رعایت هیچگونه مسایل بهداشتی و حفاظتی، اقدام به جستجوی محتویات سطل های زباله و بویژه کاغذ و مقوا، بطری های پلاستیکی و مشابه اینها می کنند.

وی گفت: برای پیشگیری از این معضل از شهروندان می خواهیم که قبل از این که زباله های خود را بیرون بگذارند مواد بازیافتنی آن را جدا کنند تا زباله‌گردها کیسه‌ها را پاره نکنند؛ در این زمینه شهرداری یزد، سامانه مدیریت پسماند خشک خانگی (بازپس) را راه اندازی کرده است.

حیدری ادامه داد: نرم افزاری ایجاد شده تا شهروندان اطلاعات، آدرس منزل و میزان زباله خشک خود را وارد و ثبت کنند تا کارکنان مربوطه طبق زمان‌بندی انتخابی شهروندان، نسبت به جمع اوری آنها اقدام کنند زیرا عدم تفکیک زباله از مبدأ توسط شهروندان می‌تواند به ترویج زباله‌گردی کمک کند.

داستان زباله و زباله‌گردی به یک وضعیت فجیع در شهر تبدیل شده که البته برای رفع آن اقداماتی نیز انجام شده است؛ زباله گردها بدون رعایت هیچگونه مسایل بهداشتی و حفاظتی، اقدام به جستجوی محتویات سطل های زباله و بویژه کاغذ و مقوا، بطری های پلاستیکی و مشابه اینها می کنند

وی افزود: در قبال تحویل پسماند با توجه به ارزش کارشناسی شده هر نوع پسماند خشک، شهرداری مبلغی را به شهروند اعطا می‌کند که در کیف پول شهروندی برای استفاده از خدمات شهری شارژ می‌شود و یا به حساب بانکی شهروند واریز می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شورای شهر یزد، هدف از راه اندازی سامانه یاد شده را کوتاه کردن دست زباله گردها و جلوگیری از آلودگی زیست محیط و بهداشت بیان کرد.

کاهش دفعات جمع آوری زباله در یزد

حیدری افزود: در برخی از معابر شهر قبلا روزی ۶ تا هفت بار توسط ماموران خدمات شهری، زباله ها جمع آوری میشد که با آموزش های حضوری ، خانه به خانه و ارائه تقویم، این عدد به سه تا چهار بار در روز رسیده و البته در بسیاری از معابری یک روز در میان جمع اوری می شود.

وی ادامه داد: مناطقی مثل آزاد شهر به علت تراکم جمعیت، حجم زیادی از زباله در آن تولید می شود و از مجموع ۳۰۰ تن زباله ای که روزانه در شهر یزد جمع آوری می شود ۱۰۰ تن آن مربوط به این منطقه است .

وی از دیگر مناطق پر زباله را حسن آباد و خانه مسافرهای بلوار طالقانی ذکر کرد و گفت: در بلوار طالقانی بخاطر اینکه مسافران زیادی از استانهای مختلف ساکن می شود با وجود اینکه چندین بار در این زمینه آموزش داده شده اما این مسئله حل نشده و هنوز روزانه سه تا چهار بار زباله این مناطق جمع آوری می شود.

وی از شهروندان خواست طبق تقویمی که به آن داده شده زباله های خود را سر ساعت بیرون بگذارند تا ضمن رعایت مسائل بهداشتی، شاهد پاره شدن کیسه های زباله در سرکوچه و خیابانها نباشیم.

شهر یزد حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha